Cvičná firma ako progresívna koncepcia vyučovania, súčasný stav a možnosti využívania nových médií v obchodnej komunikácii a pri rozvoji cvičného podnikania na stredných školách v Slovenskej republike (príspevok na l. medzinárodný vedecký seminár dok
Ľudmila Velichová Ing., Ekonomická univerzita v Bratislave, Národohospodárska fakulta, Katedra pedagogiky, Dolnozemská cesta 1, 852 19 Bratislava
Globalizácia ekonomiky, obchodu a budovanie tzv. informačnej spoločnosti je realitou súčasnosti, ktorá výraznou mierou ovplyvňuje aj proces vzdelávania a prípravy budúcich ekonómov. Škola prestáva byť hlavným zdrojom informácií. Silne jej konkurujú médiá a elektronické zdroje informácií. Skutočnosť, že hlavným poslaním školy už nebude odovzdávanie množstva informácií študujúcim, ale zameranie sa na trvalejšie hodnoty, ako sú postoje, záujmy, motivácia, hodnotový systém, rozvinuté schopnosti a zručnosti, si uvedomujeme aj na Katedre pedagogiky Ekonomickej univerzity v Bratislave. V rámci vedecko-výskumnej činnosti a medzinárodnej spolupráce katedry, pri inovácií základných pedagogických dokumentov pre obchodné akadémie v SR, ako aj v rámci vlastnej pedagogickej a publikačnej práce a doktorandského štúdia sa venujem problematike cvičných firiem a zároveň vediem pracovisko Slovenského centra cvičných firiem na Ekonomickej univerzite v Bratislave, ktoré je súčasťou centrálneho pracoviska SCCF ŠIOV MŠ SR.
Práca v cvičnej firme je jedným z najdynamickejšie sa vyvíjajúcich vyučovacích predmetov, o ktorom možno tvrdiť, že v podmienkach slovenského školstva má budúcnosť a širšie uplatnenie iba pred sebou. Ide o novú koncepciu vyučovania podporujúcu rozvoj multidisciplinárnych zručností tzv. kľúčových kompetencií: schopnosť komunikovať, tvorivo riešiť problémy, robiť závery, schopnosť pracovať v tíme, kriticky a samostatne myslieť. Práca v cvičnej firme dáva jedinečný priestor prehĺbeniu vedomostí a nadobúdaniu zručností v skupine, ktorá je umiestnená v organizácii cvičnej firmy a zároveň je umiestnená na trhu cvičných firiem, v prostredí ktorého živo reaguje. Vyučovací cieľ tu dosahujeme v špecializovaných oblastiach, ktoré sú vo všeobecnosti identické s väčšinou pracovných situácií. Vyučovací predmet Práca v cvičnej firme predstavuje integrovaný prístup vo vzdelávaní ekonóma, nakoľko sa tu integrujú tri oblasti vzdelávania: obchodná sféra, technologická sféra a sociálna sféra.
Vo vzťahu k zameraniu I. Medzinárodného vedeckého seminára doktorandov sa v príspevku ďalej budem venovať iba technologickej vzdelávacej sfére. Na túto sféru vzdelávania je v cvičnej firme kladený veľký dôraz. Ide o rozvoj zručností z oblasti používania moderných kancelárskych technológií a informačných systémov. Možno konštatovať, že cvičné firmy predstavujú ideálne vzdelávacie prostredie na zaúčanie sa do dôležitých zručností ekonomickej praxe. Cvičné firmy pracujú v reálnom čase a vo väčšine prípadov sú on-line prepojené s ostatnými cvičnými firmami v rámci cvičného tuzemského i zahraničného trhu.
K 30.6.2000 sme v cvičnom obchodnom registri Slovenského centra cvičných firiem evidovali 124 cvičných firiem v SR /medzinárodný cvičný trh predstavuje takmer 3000 cvičných firiem/ Z hľadiska technického vybavenia cvičných firiem v SR je podľa prieskumu nášho pracoviska situácia nasledovná:
Technické vybavenie |
Cvičné firmy v SR Stav v % k 30.6.2000 |
Počítače 1-3 |
85% |
Počítače 4 a viac |
15% |
Telefón, Fax |
95% |
Kopírovací stroj |
90%> |
Pripojenie na internet |
40% |
I keď v porovnaní s predchádzajúcim obdobím sa situácia v technickom vybavení cvičných firiem zlepšila, nemôžeme byť s ňou zďaleka spokojní. Medzi jednotlivými obchodnými akadémiami, strednými odbornými učilišťami a inými strednými odbornými školami, kde cvičné firmy pracujú sú výrazné rozdiely. Najhoršia je situácia v pripojení na internet a takmer všetky školy zápasia s nedostatkom finančných prostriedkov na prevádzku cvičných firiem, využívanie výpočtovej a kancelárskej techniky je limitované a nezaobíde sa bez sponzorov. Najlepšie vybavenie majú pilotné školy /Obchodné akadémie na Hrobákovej a Račianskej ulici v Bratislave/, kde boli vybudované ucelené pracoviská cvičných firiem s finančnou podporou Rakúskej republiky.
Napriek uvedeným technickým a finančným obmedzeniam je prínos koncepcie cvičnej firmy pre oblasť technologickej vzdelávacej sféry t.j. pre rozvoj zručností práce s faxom, telefónom, modemom, PC, internetom, grafickými programami, účtovníckymi softvérmi a ďalšími technológiami nepopierateľný.
V súčasnej koncepcii Práce v cvičnej firme sa pri využívaní nových médií orientujeme na nasledovné oblasti:
- nákup a predaj tovaru a služieb
- dovoz a vývoz tovaru a služieb
- fakturácia
- písomný a platobný styk
- účtovníctvo
- personalistika a mzdová agenda
- marketing, propagácia a starostlivosť o zákazníkov
- styk s cvičnými poisťovňami, cvičným daňovým úradom a cvičným úradom práce
- veľtržná činnosť
- cudzojazyčná kompetencia
- práca na katalógu, ponukových listoch,
Prakticky všetky uvedené činnosti uskutočňujú žiaci- pracovníci cvičnej firmy na počítačoch s podporou prehľadnej dokladovej dokumentácie. V tuzemskom i medzinárodnom písomnom styku využívajú čoraz častejšie elektronickú poštu. V prípade účtovníctva, na ktoré je v cvičných firmách kladený veľký dôraz , prevažná väčšina škôl vedie účtovníctvo zatiaľ ručne z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov na zakúpenie vhodného aplikačného softvéru.
V budúcnosti i v tejto oblasti počítame s koordináciou a podporou zo strany sponzorov.
Najdynamickejšie sa v cvičnom podnikaní rozvíja využívanie internetu.
Zahraničné cvičné firmy, s ktorými spolupracujeme /najmä v Rakúsku, Nemecku a Francúzsku / a v mnohých prípadoch i obchodujeme, sú technicky neporovnateľne na vyššej úrovni. Pripojenie na internet a jeho časovo neobmedzené využívanie počas prevádzky cvičnej firmy je tu samozrejmosťou. Obchodovanie cvičných firiem sa prispôsobuje požiadavke reálnej praxe a to rozvoju elektronického obchodovania. Nastupujúca generácia sa živo zaujíma o internet, jeho produkty používa bez bariér a je otvorená absorbovaniu všetkých nových technológií, ktoré internet ponúka. Slovenské centrum cvičných firiem pri ŠIOV MŠ SR s cieľom podpory týchto aktivít uviedlo od 1.9.2000 vlastnú webovú stránku s celým radom užitočných informácií z oblasti cvičných firiem, cvičného podnikania, metodiky a didaktiky tejto koncepcie, bankových služieb, medzinárodnej spolupráce, kontaktov , prezentácie výsledkov a úspechov slovenských cvičných firiem. Ide o otvorený systém informácií, ktorý uvažujeme v blízkej budúcnosti rozšíriť o WEB marketing, kde budú mať cvičné firmy v SR možnosť prezentovať svoje produkty prostredníctvom špeciálne upravených katalógov na WEB stránke Slovenského centra cvičných firiem. Sme pripravení prezentovať celú sieť slovenských cvičných firiem s množstvom produktov a služieb. V tejto súvislosti význam koncepcie Práce v cvičnej firme skutočne prekročí hranice a dokáže konkrétnymi činmi propagovať aj slovenské produkty, ktoré mnohé cvičné firmy v rámci partnerských vzťahov s reálnymi firmami vo svojich katalógoch pre cvičné obchodovanie prezentujú a ponúkajú. V prvej etape bude fungovať naša WEB stránka ako informačný a komunikačný kanál. Sme si vedomí, že v súčasnej ekonomickej situácií v SR si väčšina škôl, kde cvičné firmy pracujú nemôže zadovážiť potrebný hardvér a softvér. Plánujeme preto vybudovať cvičné obchodné centrum v našej centrále, kde by sa mohli cvičné firmy zúčastňovať cvičného elektronického obchodovania. Bude to len prvé štádium, ktoré si vyžiada ďalšiu metodickú prípravu a najmä finančnú podporu.
Pripravujeme aj zmeny v oblasti cvičného bankovníctva, kde v SR pôsobia dve cvičné banky. Cvičná Centrobanka , ktorá pôsobí v rámci Slovenského centra cvičných firiem má už aj skúsenosti s medzinárodným platobným stykom a zabezpečuje swiftové úhrady obchodov našich cvičných firiem s rakúskymi resp. nemeckými cvičnými firmami v spolupráci so zahraničnými cvičnými bankami. V budúcnosti aj v tejto oblasti uvažujeme s niektorými formami cvičného elektronického bankovníctva avšak za predpokladu čo najväčšieho zapojenia sa našich klientov – cvičných firiem na internet.
Je viac ako pravdepodobné, že obchodné vzťahy sa v blízkej budúcnosti výrazne zmenia. Dnešných študentov už pripravujeme na využívanie modernej technológie v prospech reálnych firiem, v ktorých budú pracovať, na dobu kedy sa obchodné transakcie nebudú končiť pracovným časom t.j. na elektronický non-stop business.
Doterajšie skúsenosti z vyučovania predmetu Práca v cvičnej firme nám potvrdzujú, že náročnosť zvládnutia problematiky moderných informačných technológií a ich aplikácie v cvičnom podnikaní sa posúva už do oblasti stredného ekonomického školstva a kladie i ďalšie náročné úlohy na oblasť vzdelávania budúcich učiteľov odborných ekonomických predmetov.
Literatúra:
- Kompoltová S.:Učiteľ-jeho možnosti pri výchove smerom k udržateľ-nému spôsobu života /Včleňovanie vybraných globálnych problémov do obsahov vzdelávania/: Zborník z medzinárodnej konferencie Evropská integrace a vzdělávaní Brno 2000
- Rosa V., Turek I., Zelina M: Návrh koncepcie rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike: Príloha Učiteľských novín č.3/2000
- Rotport N.-Koudela J.: Didaktika předmětu práce ve fiktivní firmě: Vydavatelství VŠE Praha 1997
- Šlosár R.: Odborová didaktika ekonomických predmetov:Ekonóm Bratislava 1998
- Šlosár R.: Ekonomické vysoké školstvo v SR na ceste do EÚ :Zborník z medzinárodnej konferencie Evropská integrace a vzdělávaní Brno 2000
- Tapscott D.: Net Kids, die digitale Generation erobert Wirtschaft und Gesellschaft: Gabler 1998
Summary:
Training firms in the Slovak Republic. Training firm – the modern education platform. Technology provision of training firms in the Slovak Republic. Posibilities of internet in the training firms. Future of training enterprise – e-business.