Informácia o činnosti odborných komisií, odborných subkomisií a pracovných sekcií

 

 

Ministerstvo školstva SR schválilo dňa 21. decembra 2001 pod číslom 1217/2001-4 s platnosťou od 1. januára 2002 Zásady zriaďovania, organizácie a činnosti Odborných komisií a Koordinačnej rady pre odborné vzdelávanie prípravu v stredných odborných školách, stredných odborných učilištiach a združených stredných školách v Slovenskej republike (ďalej len Zásady), ktorými upravilo :

  • Základné ustanovenia ( Čl.1)
  • Poslanie Odborných komisií a Koordinačnej rady (Čl. 2)
  • Zriaďovanie a organizáciu Odborných komisií a Koordinačnej rady (Č.3)
  • Činnosť Odborných komisií a Koordinačnej rady (Č.4)
  • Riadenie Odborných komisií a Koordinačnej rady (Č.5)
  • Postup pri predkladaní návrhov základných pedagogických dokumentov na schválenie ( Čl.6)
  • Finančné a materiálne zabezpečenie činnosti Odborných komisií (Čl.7)
  • Záverečné ustanovenia (Čl. 8)

 

Činnosť Odborných komisií, odborných subkomisií a pracovných sekcií sa od dátumu schválenia riadi podľa uvedených Zásad.

 

 

ROK 2002

Na základe ustanovení Zásad boli vytvorené Odborné komisie pre jednotlivé skupiny odborov, ktoré začali svoju činnosť v roku 2002 pod vedením svojich predsedov menovaných ministrom školstva SR. Do funkcie podpredsedov Odborných komisií boli menovaní zástupcovia jednotlivých rezortov a ich rezortných inštitútov. Členov Odborných komisií menoval riaditeľ Štátneho inštitútu odborného vzdelávania.

 

 

ROK 2003

Vzhľadom ku skutočnosti, že zloženie Odborných komisií, odborných subkomisií a pracovných sekcií ( ďalej len OK, OsK a PS) je otvoreným systémom, bola v roku 2003 vykonaná revízia členskej základne s ohľadom na riešenie špecifických otázok a úloh v oblasti odborného vzdelávania a prípravy.

V roku 2003, po revízii v 14 odborných komisiách ŠIOV pracovalo celkom 260 členov, zástupcov rezortov, inštitúcií trhu práce, profesijných komôr, zamestnávateľských zväzov, združení a firiem, stredných škôl, vysokých škôl, vyšších územných celkov .

V roku 2003 bolo realizovaných cellkom 85 rokovaní OK, OsK a PS v rámci jednotlivých skupín odborov.

Ich činnosť bola okrem ďalších čiastkových a špecifických problémov orientovaná najmä na:

  • prerokovanie a spresnenie návrhov nových, alebo inovovaných pedagogických dokumentov študijných a učebných odborov a odborných zameraní v SOŠ, SOU a ZSŠ,
  • tvorbu a dopracúvanie nových a inováciu súčasne platných pedagogických dokumentov študijných a učebných odborov a odborných zameraní,
  • pripomienkovanie návrhu štruktúry Maturitného poriadku odbornej zložky vzdelania,
  • tvorbu a konkretizáciu cieľov, foriem a podmienok realizácie  Maturitného poriadku odbornej zložky vzdelania v jednotlivých vzdelávacích smeroch.

 

Členovia odborných komisií sa podieľali na základe poverenia MŠ SR na posúdení materiálno - technického a personálneho vybavenia pre zavedenie nových učebných a študijných odborov do siete škôl a spracovali 30 odborných stanovísk.

O kvalifikovanosti a zodpovednom prístupe všetkých členov OK, Osk a PS svedčia aj výsledky ich práce:

  • v roku 2003 bolo Ministerstvom školstva SR vydaných celkom 36 schvaľovacích doložiek na nové a inovované pedagogické dokumenty v rámci jednotlivých skupín odborov
  • bol spracovaný na MŠ SR a na verejnú diskusiu predložený Návrh maturitného poriadku odbornej zložky vzdelania, ktorý bol pôvodne zverejnený na www.siov.sk 

 

 

ROK 2004

V roku 2004 bolo realizovaných celkom 59 rokovaní z toho Odborné komisie zasadali 12 - krát, odborné subkomisie 9 - krát a pracovné skupiny 38 - krát.

Predmetom ich rokovania bolo:

·        prehodnocovanie učebných a študijných odborov v súčasnej sústave odborov, ich inovácia, prípadne vyradenie neaktuálnych odborov zo sústavy,

·        transformácia experimentálnych študijných odborov pomaturitného štúdia na odbory, pomaturitného štúdia poskytujúceho vyššie odborné vzdelanie

·        návrhy na tvorbu nových učebných a študijných odborov a odborných zameraní so súčasnou tvorbou vzdelávacích programov, vzdelávacích projektov a pedagogických dokumentov, ako aj na ich experimentálne overovanie

·        vypracúvanie odborných stanovísk pre MŠ SR k prerokovaným vzdelávacím programom, vzdelávacím projektom a pedagogickým dokumentom .

Odborné komisie okrem toho ďalej pripomienkovali návrhy Novej koncepcie maturitnej skúšky na SOŠ a SOU a opatrenia na jej realizáciu, návrhy Novej koncepcie záverečnej skúšky a zabezpečovanie jej realizácie, návrhy na novú vyhlášku MŠ o ukončovaní štúdia v strednom odbornom školstve. Vypracúvali pripomienky a stanoviská k ďalším odborným a metodickým materiálom v oblasti stredného odborného vzdelávania a prípravy, napr. Normatívy základného vybavenia odborných učební, dielní a pracovísk odborného výcviku a iné. Predkladali návrhy na vypísanie konkurzov na odborné učebnice a učebné pomôcky.

 

Kvalitu práce Odborných komisií za rok 2004 prezentuje:

·        57 schvaľovacích doložiek MŠ SR na nové a inovované pedagogické dokumenty študijných a učebných odborov SOŠ, SOU a ZSŠ, normatívy vybavenia dielní a odborných učební, model pedagogických dokumentov a vyhodnotenie experimentálne overovaných študijných a učebných odborov v oblasti odborného vzdelávania

·        30 schvaľovacích doložiek MŠ SR na odborné učebnice a učebné materiály.

 

ROK 2005

V tomto roku sa uskutočnilo celkom 81 zasadnutí, z čoho Odborné komisie zasadali 24 - krát, odborné subkomisie 21 - krát a pracovné skupiny 36 - krát.

Predmetom ich rokovania bola:

  • tvorba nových pedagogických dokumentov pre novo zavádzané študijné a učebné odbory a odborné zamerania v stredných odborných školách a stredných odborných učilištiach
  • inovácia súčasných pedagogických dokumentov pre študijné a učebné odbory a odborné zamerania v stredných odborných školách a stredných odborných učilištiach
  • tvorba normatívov základného vybavenia odborných učební, dielni a pracovísk odborného výcviku
  • vypracovanie podnetov na vyhlásenie konkurzov na odborné učebnice pre odborné predmety
  • prehodnotenie učebných a študijných odborov v súčasnej sústave odborov pre návrh vyhlášky o sústave učebných a študijných odborov na stredných školách
  • návrh podkladov pre novelu vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MŠ SR č. 510/2004 Z. z. o ukončovaní štúdia na stredných školách a o ukončovaní prípravy v odborných učilištiach, učilištiach a praktických školách
  • vyhodnocovanie experimentálneho overovania pedagogických dokumentov študijných a učebných odborov a odborných zameraní

 

Výsledkom činnosti bolo:

  • 34 schvaľovacích doložiek MŠ SR pre nové a inovované pedagogické dokumenty študijných a učebných odborov
  • 39 schvaľovacích doložiek MŠ SR na odborné učebnice a učebné materiály.

 

 

ROK 2006

V súlade so schválenými Zásadami zriaďovania, organizácie a činnosti odborných komisií a Koordinačnej rady pre odborné vzdelávanie prípravu v stredných odborných školách, stredných odborných učilištiach a združených stredných školách v Slovenskej republike sa v tomto roku konalo celkom 38 zasadnutí. Z uvedeného počtu Odborné komisie zasadli 10 - krát, odborné subkomisie 20 -krát a pracovné skupiny 8 – krát.

 

Predmetom ich rokovania bolo:

  • tvorba nových pedagogických dokumentov pre novo zavádzané študijné a učebné odbory a odborné zamerania v stredných odborných školách a stredných odborných učilištiach na základe požiadaviek trhu práce, zamestnávateľskej sféry, MŠ SR a návrhov zo škôl
  • inovácia súčasných pedagogických dokumentov pre študijné a učebné odbory a odborné zamerania v stredných odborných školách a stredných odborných učilištiach na základe požiadaviek trhu práce, zamestnávateľskej sféry, MŠ SR a návrhov zo škôl
  • tvorba normatívov základného vybavenia odborných učební, dielni a pracovísk odborného výcviku
  • experimentálne overovanie, analýza a hodnotenie overovania v ŠO a UO v rámci jednotlivých skupín odborov
  • vypracovanie podnetov na vyhlásenie konkurzov na odborné učebnice pre odborné predmety

 

Výsledkom činnosti bolo:

  • 85 schvaľovacích doložiek MŠ SR pre nové a inovované pedagogické dokumenty študijných a učebných odborov a odborných zameraní, samostatné učebné osnovy a učebné plány
  • 8 schvaľovacích doložiek MŠ SR normatívov základného vybavenia odborných učební, dielni a pracovísk odborného výcviku
  • 25 schvaľovacích doložiek MŠ SR na odborné učebnice a učebné materiály.

 

 

 

 

Spracovala: Ing. Irena Jankovičová

 

Aktualizácia: 16.01.2007