Kritériá na hodnotenie učebníc
- Do akej miery učebnica zodpovedá zámeru a obsahu Štátneho vzdelávacieho programu ?
- V akej miere sú v učebnici zachytené obsahové štandardy Štátneho vzdelávacieho programu ?
- V akej miere sú v učebnici uplatnené vnútropredmetové a medzipredmetové vzťahy?
- V akej miere je zabezpečená obsahová nadväznosť predchádzajúcej a nasledujúcej kapitoly?
- Do akej miery je zabezpečený súlad obsahu učebnice s vedeckým poznaním?
- Sú v učebnici zabezpečené nasledujúce štrukturálne prvky?
- motivačný materiál
- výkladový materiál
- cvičný materiál
- prvky spätnej väzby
- Je v učebnici dodržaná zásada veku primeranosti (primerané jazykové spracovanie, počet nových pojmov, náročnosť ich definovania, ...)?
- Do akej miery spĺňa výkladový text motivačnú funkciu?
- Do akej miery je zabezpečená funkčná závislosť výkladového textu a úloh?
- V akej miere majú regulačné prvky učebnice (úlohy, otázky...) charakter postupnej vzostupnej náročnosti?
- V akej miere podporujú úlohy aktivitu žiakov a v akej miere obsahujú prvky problémového charakteru?
- Do akej miery úlohy zabezpečujú aplikáciu teoretických vedomostí v praxi?
- Do akej miery zabezpečujú úlohy a cvičenia rozvoj tvorivosti žiakov?
- V akej miere umožňuje celková koncepcia učebnice použitie metód, rozvíjajúcich aktivitu, samostatnosť a tvorivosť?
- V akej miere je v učebnici rešpektovaná otázka čítavosti? (Čítavosť – slovesné kritérium, predovšetkým dĺžka viet)
- V akej miere je v učebnici rešpektovaná otázka čitateľnost?i (Čitateľnosť – použité písmo, vhodná grafická úprava, šírka riadkov, vhodná forma zvýrazňovania a odlišovania štrukturálnych komponentov učebnice.)
- V akej miere je zabezpečená funkčnosť fotografií, perokresieb, diagramov, grafov, schém a pod.
- Do akej miery vyhovuje väzba a hmotnosť učebnice psychohygienickým požiadavkám?
- Do akej miery je zabezpečená v učebnici rovnosť pohlavia ?