Kritériá na hodnotenie učebníc

  1. Do akej miery učebnica zodpovedá zámeru a obsahu Štátneho vzdelávacieho programu ?
  2. V akej miere sú v učebnici zachytené obsahové štandardy Štátneho vzdelávacieho programu ?
  3. V akej miere sú v učebnici uplatnené vnútropredmetové a medzipredmetové vzťahy?
  4. V akej miere je zabezpečená obsahová nadväznosť predchádzajúcej a nasledujúcej kapitoly?
  5. Do akej miery je zabezpečený súlad obsahu učebnice s vedeckým poznaním?
  6. Sú v učebnici zabezpečené nasledujúce štrukturálne prvky?
    1. motivačný materiál
    2. výkladový materiál
    3. cvičný materiál
    4. prvky spätnej väzby
  7. Je v učebnici dodržaná zásada veku primeranosti (primerané jazykové spracovanie, počet nových pojmov, náročnosť ich definovania, ...)?
  8. Do akej miery spĺňa výkladový text motivačnú funkciu?
  9. Do akej miery je zabezpečená funkčná závislosť výkladového textu a úloh?
  10. V akej miere majú regulačné prvky učebnice (úlohy, otázky...) charakter postupnej vzostupnej náročnosti?
  11. V akej miere podporujú úlohy aktivitu žiakov a v akej miere obsahujú prvky problémového charakteru?
  12. Do akej miery úlohy zabezpečujú aplikáciu teoretických vedomostí v praxi?
  13. Do akej miery zabezpečujú úlohy a cvičenia rozvoj tvorivosti žiakov?
  14. V akej miere umožňuje celková koncepcia učebnice použitie metód, rozvíjajúcich aktivitu, samostatnosť a tvorivosť?
  15. V akej miere je v učebnici rešpektovaná otázka čítavosti? (Čítavosť – slovesné kritérium, predovšetkým dĺžka viet)
  16. V akej miere je v učebnici rešpektovaná otázka čitateľnost?i (Čitateľnosť – použité písmo, vhodná grafická úprava, šírka riadkov, vhodná forma zvýrazňovania a odlišovania štrukturálnych komponentov učebnice.)
  17. V akej miere je zabezpečená funkčnosť fotografií, perokresieb, diagramov, grafov, schém a pod.
  18. Do akej miery vyhovuje väzba a hmotnosť učebnice psychohygienickým  požiadavkám?
  19. Do akej miery je zabezpečená v učebnici rovnosť pohlavia ?