Možnosti využívania tímového vyučovania na stredných školách s ekonomickým zameraním

Possibilities of the team teaching in the secondary economic schools

Ing. Ľudmila Velichová

 

    PREZRITE SI PREZENTÁCIU V PowerPointe   

Abstract

There is no more effective method of simulating in the classroom real economic life conditions of conflicting demands and competing values. In this contribution I am going to attemp to asess relative advantages and disadvantages of team teaching. I am also going to offer several of concrete suggestions for succesful implementation of team teaching in the trainings firms in the secondary schools.

 

Key words

team teaching, foreign language competence, training firm, models of the team teaching, participation of the foreign language teachers, team collaboration and cooperation, project week

 

1. TEORETICKÉ VÝCHODISKÁ TÍMOVÉHO VYUČOVANIA

Tímové vyučovanie (Team Teaching) je stratégia, ktorá existuje už niekoľko rokov, avšak v našom strednom odbornom školstve zatiaľ nepatrí  k štandardne rozvinutým koncepciám vyučovania. Tímové vyučovanie má niekoľko interpretácií. Najvýstižnejšou sa javí nasledovná: " O tímovou vyučovaní hovoríme, ak sú dvaja alebo viacerí učitelia zapojení do toho istého vyučovacieho procesu v rámci tej istej vyučovacej jednotky". Vyučovacích jednotiek môže byť zároveň viac, ak budeme napríklad uvažovať o tímovou vyučovaní v bloku. Učitelia tvoria tím, pričom členovia tohto tímu môžu pochádzať z príbuzných disciplín, ako učitelia  interdisciplinárne prepojených vyučovacích predmetov. Vo všeobecnosti môžeme uvažovať s viacerými modelmi tímového vyučovania:

 

Model A: Učitelia pracujúci v tíme sú spoločne zodpovední za obsah i hodnotenie vyučovacieho procesu. Sú v interakcii pred žiakmi, diskutujú na špeciálne témy a z rôznych hľadísk.

Model B: Učitelia pracujúci v tíme sú taktiež ako v modeli A zodpovední za obsah a hodnotenie vyučovacieho procesu. Avšak obsah prezentujú samostane z ich individuálnych  oblastí a špecializácie. V čase, keď nie sú zapojení do prezentácie, participujú na inej úlohe, ktorá je podriadená hlavnej a do diskusie prispievajú iba príležitostným komentárom alebo otázkou.

Model C: Tretí model vyžaduje osobnosť koordinátora, ktorý je zodpovedný za obsah výuky a hodnotenie. Modelu C chýba teda delená zodpovednosť a koherentná štruktúra predchá-dzajúcich dvoch modelov.

 

Pri úvahách o aplikácií tímového vyučovania na stredných odborných školách s ekonomickým zameraním je potrebné najskôr vychádzať z nasledovných doporučovaných východísk. Cielenou a zodpovednou prípravou už v procese týchto úvah je možné predchádzať možným neskorším konfliktom a zabezpečiť efektívnosť tímového vyučovania už od počiatku jeho zavedenia do vyučovacieho procesu.

 

VÝCHODISKÁ

 

Priestor triedy, materiálne vybavenie a čas

  • aký pracovný priestor, aký nábytok, aký materiál, aké učebnice, aké pomôcky?
  • kompetencie: čo je moje, čo je tvoje, čo je naše?
  • obsah učiva, čo kto bude učiť? aký obsah sa bude deliť a aký spájať?
  • týždenný rozvrh?
  • ako viesť triedny záznam?
  • aký bude hodnotiaci systém?
  • vlastný systém organizácie vyučovacieho procesu?
  • osobné preferencie členov tímu, práca mimo školy?

Učiteľ- člen tímu a jeho osobnosť

  • čo viem o svojom vyučovacom štýle, chcem ho zlepšiť?
  • potrebujem tréning, prípravu alebo podporu učiteľského zboru?
  • tolerancia hluku, interakcia s deťmi, sila mojej osobnosti, prípadné slabosti?
  • skúsenosti z vlastného vzdelávania?
  • pozitívny aj negatívny transfer z vlastnej učiteľskej praxe?
  • sebareflexia a tímová reflexia?

Triedny manažment

  • pravidlá a disciplína?
  • očakávania a dôsledky?
  • triedne zvyklosti?
  • pohyb v triede?
  • konštruktívna kritika?
  • komunikácia s vedením školy, triednym učiteľom a rodičmi?

Diskusia o uvedených východiskách nás uvedie do ďalších otázok:

ako začať?

  • definujte role partnerov, členov tímu
  • adaptácia kurikula
  • delenie času a materiálov a úprava rozvrhu

aký je cieľ?

  • čo tímové vyučovanie prinesie tebe, tvojim kolegom, tvojim študentom a tvojej škole?
  • aké princípy predvída tímové vyučovanie aké sú dôsledky? ® ako hodnotia tímové vyučovanie žiaci a rodičia?
  • čo robiť ak nebude tím úspešný?

2. MOŽNOSTI VYUŽITIA TÍMOVÉHO VYUČOVANIA NA STREDNÝCH  ŠKOLÁCH EKONOMICKÉHO ZAMERANIA NA PRÍKLADE CVIČNÝCH FIRIEM

Snahou nás učiteľov a predovšetkým učiteľov odborných škôl je čo najviac priblížiť vyučovací proces hospodárskej praxi. Pri dosahovaní tejto požiadavky naráža dnešný učiteľ odborných ekonomických predmetov na celý rad problémov.

O význame predmetu cvičná firma, ktorý interdiciplinárnym prístupom zabezpečuje prepojenie s praxou sa v tomto príspevku nebudem zaoberať, nakoľko už bolo predmetom mojho vystúpenia na predchádzajúcej medzinárodnej konferencii na pôde SPU. Upozorním na problém, ktorý sa v poslednom období stáva viac vypuklým,  a to je otázka cudzojazyčnej kompetencie, výčby cudzích jazykov a potrebe cudzojazyčných vedomostí pri celom rade  odborných ekonomických predmetov,  informatiku nevynímajúc. Naše posledné skúsenosti z medzinárodných veľtrhov cvičných firiem ukazujú, že cudzojazyčná príprava žiakov je stále nedostatočná, žiaci nevedia reagovať v konkrétnej situácii s cudzojazyčným  partnerom (zahraničnou cvičnou firmou), nízka je aj úroveň cudzojazyčnej korešpondencie  a cudzojazyčných elektronických správ. Činnosť našich cvičných firiem sa pri vytváraní zahraničných obchodných vzťahov zatiaľ obmedzuje na minimum a až na málo výnimiek neexistuje žiadna spolupráca medzi učiteľmi cvičných firiem a učiteľmi cudzích jazykov. Riešením je vytvoriť taký systém vzdelávania, ktorý prekročí svoj odbor. Kontakty učiteľov cvičných firiem a učiteľov cudzích jazykov by nemali končiť pri tom, že učitelia cudzích jazykov budú oslovení len pri prekladoch katalógov a cudzojazyčnej korešpondencie, a aj to len takej,  ktorú nezvládli sami žiaci, resp. nevedel poradiť ani učiteľ cvičnej firmy.  Ide nám o viac, o interdisciplinárnu výučbu, tímové vyučovanie, kde učitelia cudzích jazykov môžu byť zainteresovaní do zahraničných obchodných vzťahov cvičnej firmy, do rozdeľovania odborných úloch a ich realizácie. Výrazný priestor pre túto spoluprácu otvára  Internet a vrámci neho elektronická pošta. Aj elektronický obchod, na výučbu ktorého sa už pripravujeme sa nezaobíde bez znalostí cudzích jazykov a pružnej aplikácie nadobudnutých vedomostí.

Trend spolupráce medzi učiteľmi cvičných firiem a učiteľmi cudzích jazykov existuje v Rakúsku už od roku 1993 a systematicky sa zlepšuje. Podnety prišli priamo z praxe od veľkých firiem ako je BMW, Manner, Bank Austria, ktoré kladú dôraz na rozvinutú schopnosť komunikácie v cudzom jazyku. Zaujímavé sú aj výpovede týchto firiem o cudzojazyčnej pripravenosti absolventov - ich budúcich zamestnancov: "Žiaci vedia príliš málo z cudzích jazykov, ich vedomosti sú všeobecné, málo orientované na prax, nevedia používať cudzí jazyk spontánne, je nutné ich dlhšie zaškolenie vo firme."

K rozvoju komunikatívnych zručností žiakov v cudzom jazyku prispieva aj telefonovanie,  prípadne dnes častejšie mailovanie do zahraničných cvičných firiem. Často sa stáva, že niektorí žiaci zavesia telefón od prekvapenia, ak sa im pri telefonáte do zahraničia ozve partner v cudzom jazyku. Nároky na jazykovú i psychickú pripravenosť žiakov sú veľké.

Iste je výhodou ak učiteľ cvičnej firmy ovláda cudzí jazyk, ale nám nejde o to, aby sústavne pomáhal z pozície svojej jazykovej gramotnosti žiakom pri prácach, ktoré musia zvládnuť sami. Účasť učiteľa cudzích jazykov má iný rozmer, metodický i osobnostný.

Aké sú požiadavky na žiaka z pohľadu učiteľa cudzieho jazyka:

čo by mal žiak ovládať v cudzom jazyku:

  • telefonovať
  • písať listy
  • zostaviť texty
  • poslať správy
  • rýchlo vyhľadávať a získavať informácie
  • viesť konverzáciu
  • predstaviť cvičnú firmu, jej predmet činnosti, organizáciu a vedenie,
  • prezentovať  ponúkané produkty
  • komplexne zvládnuť obchodný prípad
  • základy medzinárodného platobného styku

Integrácia učiteľa cudzieho jazyka do vyučovania cvičnej firmy má zabezpečiť zvýšenie komunikačnej schopnosti žiakov v cudzom jazyku, využívanie znalostí z cudzieho jazyka situačne správne, upevnenie jazykových štruktúr ako aj zníženie pocitov insuficiencie u slabších žiakov. Tieto vyučovacie ciele dokáže najlepšie zabezpečiť kvalifikovaný učiteľ cudzieho jazyka, ktorý je pripravený odborne, didakticky správne a v súlade s aktuálnym vývojom daného cudzieho jazyka resp. jazykov.

Pre konkrétnu aplikáciu tímového vyučovania v predmete cvičná firma navrhujeme dva modely pre  trojhodinový blok predmetu práca v cvičnej firme ( v súlade s pripravovanou inováciou učebných plánov pre obchodné akadémie).

 

MODEL 1

Cvičná firma                Cvičná firma

Nemecký jazyk            Cvičná firma

Cvičná firma                Anglický jazyk

 

Predpoklady:

  1. Žiakov pre oba predmety:  cvičnú firmu a cudzí jazyk rozdelíme na dve skupiny
  2. Učiteľ cudzieho jazyka je raz do týždňa zadelený do cvičnej firmy, čomu je prispôsobený jeho individuálny rozvrh ako aj obsah učiva cudzieho jazyka
  3. Žiaci disponujú pre výučbu cudzieho jazyka vlastnou učebnou osnovou
  4. Tento model využíva dvojjazyčnú kompetenciu

Výhody:

Pre tento model môžu byť zapojení  aj iní učitelia cudzích jazykov ako tí, ktorí žiakov učia, čím sa zvyšuje variabilita vyučovania cudzieho jazyka a do vyučovacieho procesu sa môže zapojiť učiteľ cudzieho jazyka na to vhodný, špeciálne zaškolený a motivovaný.

 

Nevýhody:

Vysoká potreba koordinácie, nakoľko tím učiteľov môže tvoriť viac učiteľov.

 

MODEL 2

Nemecký jazyk

Cvičná firma

Anglický jazyk

 

Predpoklady:

  1. Jedna hodina cudzieho jazyka sa uskutočňuje v cvičnej firme, vychádzame z predpokladu, že žiaci študujú oba jazyky
  2. Učiteľ cudzieho jazyka pracuje samostatne v cvičnej firme
  3. Pracovníci oddelení ako je učtáreň a osobné oddelenie, kde nie je cudzojazyčná korešpondencia sa zapoja do práce iných oddelení napr. marketingu, nákupu a predaja

Výhody:

Zakomponovanie cudzieho jazyka ako praktickej časti jeho výuky na pôde cvičnej firmy, čo uľahčuje tvorbu učebných osnov cudzích jazykov a tvorbu rozvrhu

 

Nevýhody:

Nerovnaká vedomostná úroveň žiakov v dvoch cudzích jazykoch, vždy je jeden prvý a jeden druhý.

 

MODEL 3

Tento model sa môže uskutočniť počas projektového týždňa t.j. hospodárskeho týždňa, kde je kooperácia medzi učiteľom cvičnej firmy a učiteľom cudzieho jazyka najľahšie zvládnuteľná a je ju možné vopred naplánovať.

I keď v zahraničí existuje ešte viacej modelov pre spoluprácu s učiteľmi cudzích jazykov, čo je však podmienené väčšou dotáciou vyučovacích hodín pre predmet cvičná firma a výukou ďalšieho cudzieho jazyka napr. francúzštiny, španielčiny a ruštiny, v našich podmienkach sa uvedené tri modely javia ako postačujúce. Závisí to od konkrétnych podmienok školy, ochoty vedenia a najmä personálnych podmienok t.j. dostatku kvalifikovaných, zanietených a ochotných učiteľov či už predmetu cvičná firma , ale najmä cudzích jazykov, pre ktorý z modelov sa škola rozhodne, resp. vytvorí si vlastný modifikovaný model tímového vyučovania.

Na Katedre pedagogiky Ekonomickej univerzity v Bratislave v spolupráci so Slovenským centrom cvičných firiem a rakúskou centrálou cvičných firiem ACT vo Viedni  pripravujeme  návrh inovovanej učebnej osnovy pre výuku predmetu cvičná firma s výrazným podielom cudzojazyčnej prípravy a tímoveho vyučovania.

 

Anotácia:

Súčasná pedagogická prax neponúka  veľa efektívnych metód simulácie podmienok reálneho života vo  vyučovacom procese, či už tímovej spolupráce, projektových prác, konkurenčných postupov i riešení konfliktných situácii. Tímové vyučovanie využíva princípy  a výhody tímovosti vo vzťahu tím učiteľov a žiaci. Výhody a možnosti využívania  tímového vyučovania v predmete cvičná firma s dôrazom na účasť učiteľa cudzích jazykov.

 

Kľúčové slová:

tímové vyučovanie, cudzojazyčná kompetencia, cvičná firma, modely tímového vyučovania, účasť učiteľov  cudzích jazykov - tímová

 

Literatúra:

  1. Decreuse-Shoberl, Ursula: Übungsfirma und Fremdsprachen. Wien: ACT-News, marec  2000, str. 8
  2. Baránek, M.: Teamteaching - inšpirácia i výzva zároveň. TeamTeaching a http://www.education.gov.sk/pro/siov/dokhtm/5sccf/dokhtm/teamtich.htm

Abstract

There is no more effective method of simulating in the classroom real economic life conditions of conflicting demands and competing values. In this contribution I am going to attemp to asess relative advantages and disadvantages of team teaching. I am also going to offer several of concrete suggestions for succesful implementation of team teaching in the trainings firms in the secondary schools.

 

Kontakt:

Ing. Ľudmila Velichová
Ekonomická univerzita v Bratislave
Národohospodárska fakulta
Katedra pedagogiky
Dolnozemská cesta 1
852 19 Bratislava
tel/fax: 02/62412103
e-mail: velichov@dec.euba.sk