Nové trendy vo vzdelávaní

PhDr. Soňa Kompoltová, CSc. – Andrea Minichová

Problematika obsahu vzdelávania, metód a organizácie vyučovania tvorí podstatnú časť didaktiky vo vzdelávaní učiteľov – ekonómov. Študenti študijného odboru Učiteľstvo odborných ekonomických predmetov sa oboznamujú s rôznymi názormi na úlohu odborného a všeobecného vzdelávania na stredných školách. Na príkladoch prístupov rôznych autorov o podobe vzdelávania a o úlohe, ktorú by vzdelávanie malo plniť, si študenti uvedomujú, že rôzne klasifikácie vzdelávania obsahujú subjektívny moment – uhol pohľadu toho, kto tú – ktorú koncepciu vytvára. ( Y. Bertrand, M. Pasch, J. Skalková a podobne) /1/

Úvahy o vzdelávaní majú viaceré spoločné prvky, medzi ktorými sa poukazuje hlavne na to, že škola musí znova objaviť svoj ľudský rozmer. Návrhy na zmeny vzdelávacieho systému vychádzajú z globálneho pohľadu na vzťahy medzi jedincom, spoločnosťou a prostredím, zdôrazňujú včlenenie budúcnosti do vzdelávania, potrebu vízie. /2/  Budúcnosť chápu ako morálnu hodnotu, treba hovoriť o vytúženej budúcnosti. /3/

Vzdelávací systém sa stane efektívny práve tým, že uzná túžbu mladého človeka vybudovať svoju vlastnú identitu a že po novom pochopí a bude vyjadrovať rolu mladých ľudí v súvislosti so spoločenskými potrebami.

Na poznatky zo všeobecnej didaktiky nadväzujú poznatky o obsahu, metódach, organizačných formách a podmienkach vyučovania z odborovej didaktiky a jednotlivých didaktík ekonomických predmetov. Mnohí študenti štvrtého a piateho ročníka učia na obchodných akadémiách a postupne si konfrontujú teoretické poznatky s praxou. Jedným z voliteľných predmetov v piatom ročníku je výberový seminár z pedagogiky. Na tomto seminári majú študenti priestor na prehĺbenie vedomostí o obsahu, organizácii štúdia a rôznych metódach na alternatívnych školách, ktoré sú okrem štúdia literatúry dopĺňané hospitáciami na alternatívnych školách, účasťou na mimovyučovacej činnosti – prezentácia projektov, dni otvorených dverí, rodičovské združenia a podobne.

V školskom roku 1999 – 2000 sme sa okrem iných alternatív oboznámili s integrovaným tematickým vyučovaním - ITV. ITV je organizácia vyučovania, v ktorej časovou jednotkou plánovania a organizovania nie je tzv. základná časovo-organizačná jednotka, u nás nazývaná „vyučovacia hodina“, ale určitý súvislý celok obsahu učiva, obsahový komplex tém integrovaných do celkovej tematiky, resp. do celkovej problematiky integrovaného učebného predmetu. /4/

V ITV neexistujú klasické vyučovacie predmety, učivo sa integruje okolo ústrednej témy, ktorá je témou na celý rok. Rozdiel v porovnaní so štandardnými školami je v spôsobe  osvojovania si vedomostí, zručností, návykov a postojov. V ITV nie je klasický rozvrh hodín, obsah vyučovania sa neprispôsobuje času, ale učiteľ si sám, zohľadňujúc viaceré aspekty (primeranosť, únava žiakov) určuje, koľko času na čo potrebuje.

Výchovná stránka v ITV je podstatná. Na ňu nadväzuje vzdelávacia stránka, kde sa zdôrazňuje zmysluplný obsah. Zmysluplný obsah má odpovedať na otázky: Prečo chodíme do školy? Čo znamená žiť v informačnom veku? Ak naša ekonomika prechádza rôznymi zmenami, pripravujeme žiakov na to, aby riešili problémy skutočného sveta, aby sa vedeli dobre rozhodovať? A podobne. Zmysluplný obsah vychádza zo skutočného života, závisí od doterajších skúseností, je primeraný veku žiaka, dá sa použiť v skutočnom živote.

S prvkami ITV sme sa stretli na 1. súkromnom gymnáziu na Čapkovej ulici v Bratislave. Učitelia rôznych predmetov sa stretnú a dohodnú tému výskumného projektu. Základom je ústredná téma rozčlenená do podtém, ktoré žiaci v skupinách spracúvajú mimo vyučovania. Po preštudovaní základnej literatúry konzultujú problémy s učiteľmi, navzájom medzi sebou, s odborníkmi mimo školy. Tému spracujú do projektu, ktorý obhajujú pred spolužiakmi, učiteľmi, hosťami i rodičmi.

Teoretické poznatky z pedagogiky, odborovej didaktiky i didaktík odborných ekonomických predmetov, učiteľská prax na obchodnej akadémii a účasť na obhajobácch projektov na spomenutom súkromnom gymnáziu viedli študentku piateho ročníka súbežného doplňujúceho štúdia Andreu Minichovú k úvahám o ITV na obchodnej akadémii. Svoj projekt nazvala: Učenie pre život.

 

PhDr. Soňa Kompoltová, CSc. – Andrea Minichová