POČÍTAČOVÁ SIEŤ INTERNET VO VYUČOVACOM PROCESE SO ZAMERANÍM NA CVIČNÉ FIRMY NA SŠ

Anotácia

Vo svete narastá záujem o používanie moderných telekomunikačných a informačných technológií na podporu výučby a učenia sa. Nasadenie služieb Internetu a elektronickej pošty sa stáva skutočnosťou aj v cvičných firmách na stredných školách ekonomického zamerania v Slovenskej republike. Súčasný stav a perspektívy ďalšieho využitia. Úloha SCCF pri rozvoji cvičného elektronického obchodovania.

Je všeobecne známe, že rozvoj nových informačných a komunikačných technológií ruší priestorové dimenzie a informačné bariéry. Svet informácií sa  vyznačuje úžasnou kvantitou a rôznorodosťou. V súčasnej dobe sa v meradle svetových trendov uplatňuje tendencia, ktorá s perspektívou do budúcnosti presadzuje využívanie hypermediálnych prostriedkov v oblasti vzdelávania a vyučovania. Opiera sa o výskum z oblastí kybernetiky, umelej inteligencie, kognitívnych vied, informatiky, teórie komunikácie. Skúmajú sa možnosti interaktivity, technických prostriedkov a vytváranie systémov, ktoré vedú k aktívnemu zapájaniu sa žiaka.Do výuky sa integrujú príležitosti k sociálnej spolupráci medzi učiteľom a žiakom, alebo medzi žiakmi navzájom. Obsah vzdelávania sa prispôsobuje potrebám informačnej spoločnosti, prispôsobujú sa aj edukačné ciele.  Pôjde o rozvoj takých schopností žiakov ako je komunikatívnosť, kooperatívnosť, tímovosť, schopnosť riadiť, spolupracovať, prijímať informácie, vedieť ich triediť, modifikovať, uchovávať, schopnosť tvoriť a zdokonaľovať sa.

Odborníci z oblasti pedagogiky a didaktiky sa v týchto súvislostiach zamýšľajú nad mnohými otázkami. Je počítačová sieť Internet objektom závislosti alebo slúži na podporu pedagogických cieľov? To je zaiste ťažká úloha pre odborníkov z oblasti pedagogickej psychológie. No i moderná didaktika zaujíma svoj postoj. J. Skalková napríklad upozorňuje na nové problémy názornosti tzv. konzumnej názornosti a kladie pred didaktiku problém prepracovania názornosti ako didaktického princípu. Zároveň sa tu výrazne mení rola učiteľa.

Aj poznávanie prostredníctvom moderných technických prostriedkov tzv. poznávanie z druhej ruky treba analyzovať, vysvetľovať a samostatne hodnotiť. J. Maňák výstižne upozorňuje, že je treba učiť aj to, že model a originál sa môžu rozchádzať v rôznych, značne zložitých vzťahoch.

Počítačová sieť Internet znamená komunikáciu, byť na Internete znamená otvoriť sa svetu. Internet dáva žiakom možnosti vnímania, pozorovania a komunikácie. Podnecuje ich fantáziu, podporuje radosť z kontaktu, povzbudzuje kreativitu. Zvedavosť sa prebúdza aj u tzv. ľahostajných žiakov. Cez Internet opúšťa dorast neporušený chránený svet počítačových hier a učí sa poznať nevyčerpateľné. Osvedčená kniha už doslúžila a je už prečítaná, ale Internet ponúka vždy nové a pútavé témy. Problémom nie je množstvo informačných zdrojov, ale nájdenie informácie, ktorú práve potrebujete. Treba si však znovu uvedomiť, že okrem kvalitných informácií sú tu aj informácie nekvalitné. A znovu sa vraciame k úlohe učiteľa a jeho nenahraditeľnosti. Z didaktického hľadiska je Internet objektom vyučovacieho procesu na hodinách informatiky, kde tvorí súčasť obsahu učiva. Je však potrebné, aby žiaci vedeli využívať výpočtovú techniku a  počítačovú sieť Internet aj vo svojom študijnom odbore, čo predmet informatika nemôže v plnej miere zabezpečiť a nie je to ani jeho cieľom. Počítače a počítačová sieť Internet sa tak stávajú materiálnym prostriedkom vyučovacieho procesu. Je známe, že žiaci ani k jednému materiálnemu prostriedku vyučovacieho procesu nemajú taký prirodzený, aktívny a pozitívny vzťah ako k počítačom. Generácia žiakov “N” tzv. net kids alebo digitálna generácia je tu a živo sa zaujíma o Internet, jeho produkty používa bez bariér a je otvorená absorbovaniu všetkých nových technológií, ktoré Internet ponúka.

Jednou z moderných koncepcií vyučovania, ktorá už prináša prvé výsledky aj v Slovenskej republike je práca v cvičnej firme. Je prirodzené, že cvičná firma ako simulácia reálnej firmy a integrovaná príprava žiakov na prácu v reálnych podmienkach trhovej ekonomiky sa bez výpočtovej techniky a bez pripojenia na počítačovú sieť  nemôže zaobísť.

S potešením môžeme konštatovať, že nasadenie služieb Internetu a elektronickej pošty v cvičných obchodných firmách sa aj u nás stáva skutočnosťou. Kým pri poslednom prieskume v r.1999 , sme zistili , že z celkového počtu 52 cvičných firiem, ktoré sa prieskumu zúčastnili bolo na Internet pripojených iba 23 cvičných firiem t.j. cca 40%, pri porovnávacej analýze uskutočnenej Slovenským centrom cvičných firiem v marci 2001 sme zistili, že zo 61 cvičných firiem, ktoré sa analýzy zúčastnili má možnosť využívať Internet 43 cvičných firiem t.j. cca 70%.  ( súčasný počet  cvičných firiem k 31.8.2001 je 155). Za predpokladu výrazného zlepšenia situácie vo vybavení stredných škôl modernou výpočtovou technikou, kde pripojenie na Internet je samozrejmosťou, ale najmä dostatku finančných prostriedkov na využívanie počítačovej siete počas práce v cvičnej firme neobmedzene môžme uvažovať o ďalších aktivitách, medzi ktoré patrí aj rozvoj cvičného elektronického obchodovania.

 

Slovenské centrum cvičných firiem s cieľom podpory týchto aktivít uviedlo od 1.9.2000 vlastnú webovú stránku.

Ide o otvorený systém informácií, ktorý zároveň umožnuje cvičným firmám prezentovať svoje produkty prostredníctvom špeciálne upravených katalógov. Zároveň SCCF zabezpečilo v rámci cezhraničnej spolupráce s Rakúskou republikou už niekoľko odborných seminárov na tému elektronického obchodu s ukážkami z činnosti rakúskych cvičných firiem, ktoré už túto formu obchodovania využívajú.

V súčasnosti však v slovenských podmienkach ide najmä o získavanie informácií z webovej stránky. Každá cvičná firma, ktorá je na Internet pripojená tu má možnosť:

  • získať rýchle a aktuálne  informácie o všetkom čo sa na slovenskom trhu cvičných firiem deje v rubrikách novinky, publikácie, veľtrhy, semináre, projekty atď.
  • získať informácie o simulovaných úradoch SCCF (cvičný obchodný register, cvičný daňový úrad, cvičné poisťovne, cvičný úrad práce,  cvičná banka Centrobanka)
  • informovať sa o obchodných partneroch v aktuálnych databázach cvičných firiem SR, Rakúska, Českej republiky, Francúzska atď.
  • prezentovať vlastnú cvičnú firmu v rubrike prezentácie cvičných firiem, kde už dnes máme ukážky prezentácii 9 cvičných firiem
  • získať informácie o detašovanom pracovisku SCCF na Ekonomickej univerzite a jeho činnostiach
  • vo fotogalérii si i obrazom priblížiť pracovníkov SCCF i niektoré aktuálne snímky z veľtrhov a ďalších podujatí organizovaných SCCF
  • interaktívne sa formou elektronickej pošty presunúť z webovej stránky priamo na adresu SCCF a komunikovať

Veľmi významnou novinkou je získanie databázového softvérového programu Clearing Center Client, ktorý SCCF ako pridružený člen medzinárodnej organizácie cvičných firiem EUROPEN dostalo a v týchto dňoch na CD rozosiela školám v SR. Tento program poskytuje základné informácie o viac ako 3000 cvičných firmách vo svete. SCCF doplnilo databázu svetovej centrály cvičných firiem Europen o údaje všetkých slovenských cvičných firiem, čo umožní krajinám združeným v sieti Europen komunikovať so všetkými slovenskými cvičnými firmami a naopak. Databázu je možné prehliadať aj off-line, t.j. bez nutnosti pripojenia na Internet. Databáza slovenských cvičných firiem zabezpečí ešte lepšie zviditeľnenie sa v zahraničí a podporí medzinárodné obchody a kontakty vôbec.

Úlohou cvičných firiem však nebude iba naučiť sa získavať informácie o obchodných partneroch a ich produktoch. Žiakov pripravujeme na situáciu, keď budú budovať internetový obchod a budú sa učiť aj marketingovým technikám ako predať. Obchodovanie prostredníctvom Internetu naráža i v realite na istú nedôveru ľudí, ktorú treba preklenúť výhodnou cenovou politikou, aktuálnosťou, sieťovými akciami, odkazmi na vyhľadávacích serveroch, odpovedať na všetky e-maily, informovať sa na názory návštevníkov našich stránok.

Treba žiakov viesť k tomu, že webová stránka je nepretržite prístupná a zákazník si nájde všetko čo chce vedieť a stránka je dostupná zo všetkých kútov sveta. Preto je dôležitá aj cudzojazyčná kompetencia. Všetky administratívne písomnosti (faktúry, objednávky, dodacie listy, a pod.) sa dajú vyhotoviť v zautomatizovanej elektronickej podobe. Aby sa mohol systém elektronického obchodovania v cvičnej firme zaviesť je nutné, aby táto firma mala jednoznačnú organizačnú štruktúru a riadiace procesy a k tomu náležiace kompetencie a zodpovednosť. Učíme žiakov pracovať v cvičnej firme  a riadiť ju systematicky, nespoliehať sa iba na nápady a intuíciu.

Doterajšie veľmi pozitívne skúsenosti z vyučovania predmetu Práca v cvičnej firme nám potvrdzujú, že náročnosť zvládnutia problematiky moderných informačných technológií a ich aplikácie v cvičnom podnikaní sa posúva už do oblasti stredného ekonomického školstva a kladie i ďalšie náročné úlohy na oblasť vzdelávania budúcich učiteľov odborných ekonomických predmetov. Aj pripravovaná inovácia učebných plánov pre OA počíta s vyššou dotáciou pre tento vyučovací predmet a možnosťou zaviesť ho ako povinný predmet miesto Ekonomických cvičení. Na túto situáciu sme pripravení i my na Katedre pedagogiky Ekonomickej univerzity v Bratislave, kde predmet Didaktika cvičnej firmy a seminár Práca v SCCF dostávajú nový rozšírený priestor už v tomto školskom roku vo všetkých formách štúdia.

 

Ing. Ľudmila Velichová
EU