Práca cvičnej firme - integrovaný prístup vo vzdelávaní ekonóma

SCCF pracovisko Ekonomická univerzita v Bratislave
Národohospodárska fakulta, Katedra pedagogiky

Často sa stretávame s názorom verejnosti i žiakov, že učenie a radosť sa navzájom vylučujú. Žiaci sú preťažovaní, nároky na obsah a rozsah vzdelávania stúpajú, problémy sú aj na strane učiteľov. Dnešní učitelia využívajú svoje skúsenosti zo včera na to, aby učili ľudí pre ich prácu na zajtrajšok.  Hovoríme o kríze školstva, ale aj o kríze výchovy a vzdelávania. Súčasná kríza je primárne krízou organizačnou. Takmer všetky ekonomické a strategické problémy, vyplývajú z faktu, že organizácie sú príliš neflexibilné a neschopné prispôsobiť sa meniacim požiadavkám doby, chýbajú im personálne, materiálne i finančné kapacity.

Odborníci z oblasti výchovy a vzdelávania sa zamýšľajú nad otázkou: “Máme ďalej pokračovať s tradičným systémom škola a učenie, alebo hľadať nové cesty?“ Škola má v sebe niečo tradičné, čo nemusí byť vždy prospešné pre tých čo sa učia. Klasické sedenie v triedach podľa zasadacieho poriadku, na jednej strane prednášajúci učiteľ, na druhej strane žiaci. Tento typ školy zaiste zohral významnú úlohu v minulosti, ale dnes? Všetko sa v našom živote zmenilo. Škola prestáva byť hlavným zdrojom informácií a silne jej konkurujú média a elektronické zdroje informácií. Aj tvorcovia projektu „Milénium“ zdôrazňujú, že hlavným poslaním školy už nebude odovzdávanie množstva informácii študujúcim, ale zameranie sa na trvalejšie hodnoty ako sú postoje, záujmy, motivácia, hodnotový systém, rozvinuté schopnosti a zručnosti, pričom tradičné formy odovzdávania vedomostí nahradí osvojenie si metód vyhľadávania, spracovania a aplikácie informácii študujúcimi.

Z cieľov výchovy a vzdelávania novej koncepcie je potrebné podľa môjho názoru vyzdvihnúť potrebu rozvíjania multidisciplinárnych zručností tzv. kľúčových kompetencií: schopnosť pracovať v tíme, schopnosť komunikovať, schopnosť tvorivo riešiť problémy, rozhodovať, robiť závery, kriticky a samostatne myslieť, rozvíjať seba a podnecovať rozvoj iných. Tento cieľ totiž plne korešponduje s cieľom vyučovacieho predmetu Práca v cvičnej firme.

Nová koncepcia vyučovania, ktorou je práca v cvičnej firme rozvíja všetky prednosti problémovo-skupinového vyučovania. Cvičnú firmu ako simuláciu reálnej firmy môžeme v každom prípade považovať za skupinu resp. tím a riešenie problémov tak ako v bežnej hospodárskej praxi je v cvičnej firme veľmi časté. Zároveň však táto koncepcia vykazuje špecifické znaky, ktoré sú jedinečné a nevyskytovali sa dosiaľ v žiadnej koncepcii vyučovania. Práca v cvičnej firme umožňuje prehĺbenie vedomostí a nadobúdanie zručností v skupine, ktorá je umiestnená v organizácii cvičnej firmy a zároveň je umiestnená na trhu cvičných firiem, v prostredí ktorého koná a reaguje. Toto špecifické usporiadanie tvorí dynamickú sieť vzťahov, na základe ktorých sa povzbudzuje a rozvíja systémové myslenie, t.j. myslenie žiakov v celkových súvislostiach.

Pre koncepciu práce v cvičnej firme je potrebné vyzdvihnúť nasledovné výhody činnostne orientovaného vyučovania, ktoré sa tu plne uplatňujú:

  1. možnosť osloviť všetky typy žiakov, t.j. aj abstraktne-pojmovo orientovaní žiaci tu získajú viackanálovým vnímaním lepšie zachytenie informácií
  2. príležitosť na pozitívne zážitky s učenia – radosť z učenia
  3. zvyšuje sa motivácia
  4. súvislosti medzi čiastkovými informáciami a reálne existujúcimi štruktúrami sú jasnejšie

Práca v cvičnej firme vykazuje súčasne  prvky problémovo-skupinového aj integrovaného vyučovania. V cvičnej firme sú všetky úrovne operácii simulované na vzdelávacie účely. Ako simulačná metóda umožňuje žiakom vyskúšať si činnosti počas programu, umožňuje im robiť chyby a učiť sa z nich a zároveň vyžaduje od žiakov v simulovaných situáciách rovnaký stupeň serióznosti, motivácie a koncentrácie ako v reálnom živote. Pridanou výhodou tejto metódy je skutočnosť, že simulovaná situácia môže byť modifikovaná tak, aby vyhovovala individuálnym potrebám žiakov.

Z pedagogického hľadiska možno vyzdvihnúť nasledovné charakteristiky práce v cvičnej firme ako modernej koncepcie vyučovania:

  1. Cieľom práce v cvičnej firme je vyučovanie zručností a odovzdávanie vedomostí na profesionálne použitie a osvojovanie si skúseností jednak z praktických  aspektov práce a jednak skúsenosti z nažívania a pracovania v tíme cvičnej firmy. Keď je nadobúdanie resp. odovzdávanie vedomostí a zručností doplnené nadobúdaním skúseností, potom sa objavuje zmena v správaní. Táto zmena formuje podstatu vyučovacieho procesu v cvičnej firme. Schematicky to možno vyjadriť:

    nadobúdanie vedomostí a zručností     +       nadobúdanie skúseností          =      zmena v správaní
  2. V cvičnej firme sa vyučovacie ciele dosahujú v špecializovaných oblastiach, ktoré vo všeobecnosti zodpovedajú väčšine pracovných situácií. Cvičná firma takto integruje tri oblasti vzdelávania: obchodnú vzdelávaciu sféru, technolologickú vzdelávaciu sféru a sociálnu vzdelávaciu sféru, čo približuje aj nasledujúca schéma.

CVIČNÁ FIRMA
integrovaný prístup vo vzdelávaní ekonóma

V tejto súvislosti abstrahujeme od odborných škôl, ktoré nemajú obchodné zameranie a kde by bolo potrebné doplniť vzdelávaciu sféru o zameranie školy, nakoľko koncepcia cvičných firiem má svoje miesto aj na iných typoch škôl, kde v súčasnosti aj prvé cvičné firmy  pracujú napr. textilné, odevné, nábytkárske odborné učilištia.

Obchodná vzdelávacia sféra

Pôjde o precvičovanie poznatkov a nadobudnutie zručností z nasledovných činností:

  • nákup a predaj
  • dovoz a vývoz
  • fakturácia
  • písomný a platobný styk
  • účtovníctvo
  • personalistika a mzdová agenda
  • marketing, propagácia a starostlivosť o zákazníkov
  • styk s poisťovňami, daňovým úradom, úradom práce
  • veľtržná činnosť
  • cudzojazyčná kompetencia a i.

Technologická vzdelávacia sféra

Na túto sféru vzdelávania je v cvičnej firme kladený veľký dôraz. Ide o rozvoj zručností z oblasti používania moderných kancelárskych technológií a informačných systémov /práca s telefónom, faxom, modemom, PC, Internetom, kopírovacím strojom, grafickými programami príp. i ďalšími aplikačnými softvérmi/.

Sociálna vzdelávacia sféra

Sociálna vzdelávacia sféra je oblasťou, kde si dovolím tvrdiť sa plne prejavia prednosti tejto vyučovacej koncepcie vo vzťahu k iným koncepciám. Ide o rozvoj postojov, záujmov, motivácie, hodnotového systému, komunikácie, prosociálneho správania, spolupráce, rešpektu, tolerancie, zodpovednosti a spoľahlivosti, schopností pracovať v tíme a v tíme riešiť problémy, a v nemalej miere i k rozvoju podnikavosti a podnikateľského nadšenia. Z tohto pohľadu práca v cvičnej firme sprostredkúva vzdelávanie s dlhodobou životnosťou.

V cvičnej firme sa všetky oblasti vyučujú integrovaným spôsobom, nemôžu byť oddelené jedna od druhej.  Možno konštatovať, že cvičné firmy predstavujú ideálne vzdelávacie prostredie na zaúčanie sa do dôležitých zručností ekonomickej praxe. Úspešné zvládnutie zadaných úloh prispieva k obchodným úspechom a pri zvládnutí problematiky v cudzom jazyku i k úspechom v medzinárodnom cvičnom podnikaní.

Z hľadiska teórie vyučovania je práca v cvičnej firme koncepciou, ktorá má špecifický obsah, metódy a aj špecifické postavenie učiteľa a spôsob hodnotenia žiakov.

Pokiaľ ide o obsah, učebný plán predmetu Práca v cvičnej firme je iba rámcový. Nie je totiž možné predvídať aká príde do cvičnej firmy  korešpondencia, aké nastanú v konkrétnom čase obchodné prípady, čo bude potrebné prednostne riešiť. Cvičná firma pracuje v reálnom čase a on-line prepojenie s ostatnými cvičnými firmami v rámci cvičného trhu tuzemského i zahraničného, čo už dnes v mnohých prípadoch je skutočnosťou, výrazne podmieňuje náplň práce cvičnej firmy. Na druhej strane organizovať prácu v cvičnej firme zavedením štandardov resp. striktných učebných osnov  by v tomto prípade narušilo to, čo žiakov na práci v cvičnej firme najviac priťahuje a to je pocit vlastnej dôležitosti pri rozhodovaní a konaní a istá miera slobody a voľnosti.

Z vyučovacích metód využíva učiteľ v cvičnej firme inštruktážny rozhovor, diskusné formy, operatívne porady, problémovú metódu, projekty a najmä motivačné metódy ako napr. podnecovanie žiakov pochvalou. Chválou by učiteľ nemal šetriť ani pri splnení jednoduchých úloh. V prípade objavenia chyby, by otázka učiteľa nemala znieť „Kto urobil chybu?“, ale „Čo sa môžeme naučiť z dôsledkov tejto chyby, ako sa môžeme takejto chybe v budúcnosti vyhnúť?“

Veľmi vhodné je dodať téme tzv. osobný rozmer, ktorý je daný predstavivosťou učiteľa. V cvičnej firme možno využiť aj metódu brainstormingu ako spontánnej diskusie a hľadaní nových nápadov napr. pri zakladaní cvičnej firmy a diskusii o predmete podnikania cvičnej firmy, o logu cvičnej firmy, reklamnom slogane na veľtrh. Pokiaľ ide o inscenačnú metódu, jej modifikácia sa uplatňuje pri hraní rolí v jednotlivých oddeleniach cvičnej firmy / rola riaditeľa, vedúceho učtárne, vedúceho obchodného oddelenia a pod./.

V porovnaní s inými koncepciami vyučovania sa práca v cvičnej firme najvýraznejšie odlišuje postavením učiteľa. Učiteľ v cvičnej firme je iba poradcom, asistentom, neriadi cvičnú firmu a nesmie byť v pozícii vyučujúceho ako je to na iných predmetoch. Žiakom- pracovníkom v cvičnej firme musí ponechať veľký priestor na rozhodovanie a konanie. Ukazuje sa, že ak chce učiteľ v cvičnej firme asistovať pri vzdelávaní  žiakov pre požiadavky praxe- mal by byť podnikovým poradcom, psychológom, daňovým poradcom a komunikačným expertom.5/  Táto úloha poradcu-asistenta však zároveň kladie vysoké požiadavky na predpoklady učiteľa pre túto prácu. Popri vedomostiach a zručnostiach z ekonomiky, účtovníctva, informatiky, korešpondencie, práva, bankovníctva, hospodárskych výpočtov, obchodu, daňovníctva, vyžaduje sa od neho aj určitá znalosť cudzieho jazyka a najmä ďalšie sociálne schopnosti ako je zmysel pre tímovú prácu, oddanosť spoločnému cieľu, zvládnutie medziľudskej komunikácie s dôrazom na senzibilitu pre medziľudské vzťahy a pre riešenie prípadných konfliktov.

Pre zvýraznenie dôležitosti požiadaviek kladených na učiteľa v cvičnej firme uvádzam základný prehľad kompetencií učiteľa pre túto prácu:

Odborné a technické kompetencie

  • ovládanie vnútorných a medzipredmetových vzťahov v ich celkovom kontexte
  • schopnosť aplikácie základných ekonomických vedomostí a zručností pri práci v rozličných oddeleniach cvičnej firmy
  • základné zručnosti v práci s modernými kancelárskymi a informačnými zariadeniami a technológiami

Metodologické kompetencie

  • ovládanie situačnej analýzy, schopnosť rozlišovať medzi významným, a menej významným
  • ovládanie možností a limitov odlišných postupov pri štruktúrovaní a riešení problému
  • schopnosť riešiť komplexné množiny problémov s pomocou moderných technológii samostatne alebo v tíme
  • schopnosť prezentovať fakty zrozumiteľným spôsobom

Sociálne kompetencie

  • schopnosť rozpoznať dôsledky sociálnych, právnych, ekonomických a iných externých vplyvov
  • ochota uplatňovať skupinovú-tímovú prácu a kooperáciu, ktorá vyžaduje schopnosť viesť dialóg a riešiť konflikty
  • ochota a schopnosť pre samostatné oboznamovanie sa s prácou, týkajúcej sa nových a zmenených úloh – flexibilita
  • ochota prevziať zodpovednosť za výsledok.

Najväčším motivačným faktorom v cvičnej firme je pocit prispievania k úspechu. Môžu ho zažiť žiaci i učiteľ. Žiaci pracujú bez obáv a so zvedavosťou iba v takom prostredí, kde si je každý vedomý, že iba racionálne a otvorené riešenie problémov s primeranou dávkou sebakritiky a vzájomného rešpektu vedie k úspešnej tímovej práci. Na chyby sa je treba pozerať ako na šancu učiť sa, a nie ako na neúspech jednotlivca. Je známe , že tolerantná atmosféra pri vysporiadaní sa s neúspechom je predpokladom pre inováciu aj v reálnych firmách, kde sa mnohé inovácie nezrealizujú práve kvôli hierarchickým blokádam.

Schopnosť viesť dialóg a vyhýbať sa konfliktom je predpokladom pre prežitie jednotlivca v neustále sa meniacom prostredí. Cvičná firma pracuje na predpoklade rozvoja osobnosti každého jej pracovníka. Každý má právo spoludeterminácie a je braný vážne. Dialóg sa tu praktizuje na všetkých úrovniach a vo všetkých oddeleniach. Žiaci vnímajú seba ako členov tímu s vysokým stupňom znášanlivosti. Prípadné konflikty sú tu dokonca akceptované ako nevyhnutný výsledok spolupráce smerom k rovnakému cieľu. Preto v cvičnej firme ani nepotláčame emócie. Emocionálne odvážni žiaci sú často tými, ktorí dávajú veci v cvičnej firme do pohybu, treba ich iba riadiť tak, aby vplývali na spoluprácu. Ďalším predpokladom úspešnej práce v cvičnej firme je vzájomná dôvera. Dôvera sa tu môže nadobudnúť prostredníctvom počúvania, delegovania rozhodovacích právomocí, spätnou väzbou, rešpektom ku každému spolupracovníkovi a úprimným záujmom o názory a potreby iných.

Naznačené charakteristiky a základné prednosti práce v cvičnej firme i keď nebudú zrejme dosiahnuteľné na  každej škole, každej cvičnej firme  a u každého učiteľa, mi  umožňujú tvrdiť, že práca v cvičnej firme je veľmi zaujímavou didaktickou koncepciou, ktorá je jednoznačne v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania tak ako boli zverejnené v Návrhu koncepcie rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike /projekt Milénium/.

Zároveň však treba upozorniť aj na problémy, ktoré s prácou v cvičnej firme vznikajú, t.j. na potrebu technického a personálneho vybavenia cvičných firiem, zvýšenia dotácie vyučovacích hodín, zlepšenie medzinárodnej spolupráce a najmä na  potrebu špecifického financovania skutočných nákladov, ktoré v každej cvičnej firme vznikajú a pri serióznej práci blížiacej sa realite nie sú zanedbateľné.

Jednou z možností je aj spolupráca s reálnymi firmami ako je to v kolíske tejto koncepcie vyučovania Rakúsku, kde prakticky každá cvičná firma má partnerskú firmu, ktorá je zároveň poradcom, sponzorom i „odberateľom „ absolventov.

Ďalšou otvorenou oblasťou je možnosť využívať túto koncepciu na rekvalifikáciu nezamestnaných a financovanie cvičných firiem zabezpečiť redistribúciou financií z fondov na aktívnu politiku zamestnanosti v prospech škôl, ktoré budú cvičné firmy viesť.

V každom prípade koncepcia vyučovania práca v cvičnej firme má budúcnosť pred sebou a je aj úlohou pedagogickej vedy a odborovej didaktiky vymedziť jej v teórii vyučovania miesto zodpovedajúce jej kvalitám.

 

Ing. Ľudmila Velichová
EU