Práca v cvičnej firme ako progresívna koncepcia vyučovania a možnosti jej širšieho uplatnenia pri prestavbe ekonomického školstva v Slovenskej republike

Ing. Ľudmila Velichová, SCCF pracovisko Ekonomická univerzita v Bratislave
Národohospodárska fakulta, Katedra pedagogiky

Prechod zo školy do praxe sa pre veľký počet mladých ľudí u nás i v zahraničí stáva existenčným problémom. Vysoký stupeň nezamestnanosti mladých ľudí nie je len zverejneným štatistickým údajom, ale najmä zdrojom sociálnych konfliktov, kde nejde a nepôjde len o pracovné miesta, ale o uplatnenie sa každého mladého človeka v spoločnosti.

Úspešné uplatnenie sa v praxi a začlenenie sa do pracovného života ovplyvňuje v súčasnosti rad špecifických faktorov. Pracovné trhy sa už dnes nerozvíjajú pozdĺž polí profesií ako to bolo v minulosti, ale profesie sa stávajú komplexnejšími. Dôkazom toho sú súčasné zoznamy ponúk pracovných miest. Aj kvalifikačné požiadavky nie sú dané štatisticky, ale menia sa v súlade s vývojom informačných technológií. Takzvané "isté" pracovné miesta taktiež patria minulosti a pracovné zmluvy sa dnes uzatvárajú otvorenejšie a flexibilnejšie. Uvedené faktory ovplyvňujú aj základnú požiadavku kladenú na súčasné ekonomické školstvo, t.j. aby sa vzdelávanie a prax dostali do vzájomne prepojeného takmer výmenného vzťahu a nedali sa od seba oddeliť. Ponuky vzdelávania je nutné stále viac rozvíjať alternatívne, aby sa kontakt so svetom práce stal integrálnou súčasťou praktického ekonomického vzdelávania. Na druhej strane aj svet práce musí byť permanentne ovplyvňovaný vzdelávacími procesmi. Vo vyššie uvedených všeobecných úvahách nezastupiteľné miesto patri rozvoju činnostne orientovaného vyučovania. V tejto súvislosti sa žiada zdôrazniť, že činnostne orientované vyučovanie nemôže byť iba púhym zameraním sa na prax, rutinou, učením zručností, ale malo by sa uskutočňovať v spojitosti s podnikateľským subjektom ako celkom a jeho pozíciami  v rámci národného hospodárstva.

V pracovne rozdelenej spoločnosti, kde je oddelená privátna a pracovná sféra, voľný čas a práca, je ťažké, aby si mladý človek sám vytvoril obraz o ekonomickej realite. Pre rozvoj životných a pracovných plánov mladých ľudí je, ale dôležité, aby sa vo vyučovacom procese rozvíjali alternatívy, precvičovali riešenia a modelovo predvídali aj následky rozhodnutí. A tu sa nám priamo núka jedna z najprogresívnejších vyučovacích koncepcií súčasného ekonomického vzdelávania, ktorou je práca v cvičnej firme. Prednosti práce v cvičnej firme z didaktického hľadiska sú všeobecne známe a nebudem ich tu rozoberať. Rada by som však pri tejto príležitosti uviedla ako túto vyučovaciu metódu hodnotia samotní žiaci. Často sa stretávame s vyhláseniami: "Je to omnoho lepšie ako v normálnej škole, kde sa iba "drvíme" a učitelia skúšajú", "Môžeme prísť so svojou myšlienkou a nápadom a nikto nás nevysmeje, ale o všetkom diskutujeme a radíme sa", " Je to tu ako v naozajstnej firme", "Tešia nás naše obchodné úspechy, uzatvorené kontrakty, pozitívny hospodársky výsledok"atď. Je radosť vidieť, ako títo mladí ľudia rokujú a obchodujú ako "skúsení" obchodníci. V niektorých činnostiach ako je reklama, výroba katalógov a ponukových listov, kde sa môže plne prejaviť ich nápaditosť, kreativita a chuť súťažiť a riskovať ich možno porovnávať s profesionálmi. Z psychologického hľadiska je možné uvažovať o tejto vyučovacej metóde aj v širších súvislostiach t.j. jej prínosu pre riešenie problémov dnešnej uponáhľanej doby, zmien v základných postojoch mladých ľudí a problémov súčasnej mladej generácie vo všeobecnosti. Práca v cvičnej firme vnáša do vzdelávania nielen rozvoj schopností a zručností, ale aj rozvoj podnikateľského ducha a myslenia budúcich podnikateľov. Sprostredkúva vzdelávanie s dlhodobou životnosťou, rozvíja entuziazmus a pozitívne myslenie. Nepôjde o zveličovanie, ak v závere tejto časti uvediem, že v prípade práce v cvičnej firme ide o excelentnú didaktickú koncepciu.

V súčasnosti môžeme konštatovať, že cvičné firmy si aj u nás získali svoje pevné miesto v ekonomickom vzdelávaní na obchodných akadémiách, dievčenských odborných školách a niektorých iných stredných odborných školách a učilištiach. Od roku 1992, kedy vznikli prvé cvičné firmy na obchodných akadémiách v Bratislave a Senici evidujeme v SCCF ku koncu októbra 1999 už 107 cvičných firiem v Slovenskej republike. Pre dokumentáciu uvádzam v tabuľke číslo 1 Vývoj počtu cvičných firiem v SR od roku 1992 až po október 1999.

Tab.č.1 Počet cvičných firiem v SR - vývoj
Školský rok 1992/1993

22

Školský rok 1993/1994

57

Školský rok 1994/1995

34

Školský rok 1995/1996

30

Školský rok 1996/1997

26

Školský rok 1997/1998

30

Školský rok 1998/1999

73

k 31.10.1999

107

Ako vyplýva z uvedenej tabuľky s výnimkou školského roku 1996/1997, kedy došlo k určitej stagnácii v rozvoji cvičných firiem spôsobenej finančnými a administratívnymi problémami, súčasný vývoj je dynamický a počet cvičných firiem v SR narastá. Významnú úlohu pritom zohráva Štátny inštitút odborného vzdelávania a jeho samostatné pracovisko Slovenské centrum cvičných firiem, ktoré vytvorilo a vytvára podmienky pre rozvoj a vznik cvičných firiem v SR a zabezpečuje pre cvičné firmy komplexné služby v tuzemskom i medzinárodnom rozsahu. Rozsah činností a aktivít SCCF s ohľadom na očakávaný ďalší nárast cvičných firiem v SR zároveň vytvára potrebu ďalšieho posilnenia uvedeného pracoviska a jeho podpory zo strany MŠ SR.

V celosvetovom meradle je súčasné postavenie slovenských cvičných firiem veľmi perspektívne a ich počet v niektorých prípadoch predstihuje aj väčšie krajiny napríklad Kanadu, Fínsko, Švédsko, Rusko a iné. Porovnanie uvádzam v tabuľke číslo 2. Ide však len o relatívny pohľad, nakoľko v mnohých krajinách je rozvoj trhu cvičných firiem iba v začiatkoch a je predpoklad ich prudkého nárastu už v budúcich rokoch. Významným ohodnotením Slovenskej republiky je prijatie Slovenského centra cvičných firiem za asociovaného člena medzinárodnej organizácie cvičných firiem EUROPEN ako aj úspešná reprezentácia Slovenskej republiky zo strany SCCF na viacerých medzinárodných veľtrhoch a projekt cezhraničnej spolupráce cestou cvičných firiem, ktorého realizácia už prináša prvé pozitívne výsledky.

Z regionálneho hľadiska je potrebné vyzdvihnúť aktivity Obchodnej akadémie v Žiari nad Hronom, ktorá usporiadala už piaty ročník veľtrhu cvičných firiem, a z celoslovenského pohľadu už druhý slovenský veľtrh cvičných firiem zorganizovaný Slovenským centrom cvičných firiem, v tomto.roku aj s medzinárodnou účasťou. Uvedené veľtržné aktivity potvrdzujú skutočnosť, že súčasné cvičné firmy už možno považovať za súčasť formujúceho sa cvičného trhu s potrebou simulácie všetkých typických obchodných aktivít, ku ktorým veľtrhy bezpochyby patria.

Tabuľka č. 2  Počet cvičných firiem vo svete podľa štátov stav k 31.10.1999

Austrália                      47 Litva                               36
Rakúsko                     742 Maroko                            1
Belgicko                      27 Holandsko                      101
Brazília                        54 Nórsko                             11
Bulharsko                    12 Poľsko                              29
Kanada                         32 Portugalsko                        4
Čína                                5 Senegal                               1
Česká republika          312 Španielsko                         41
Dánsko                          64 Švédsko                             53
Fínsko                           34 Švajčiarsko                        42
Francúzsko                  126 Slovenská republika       107
Nemecko                      738 Slovinsko                           20
Veľká Británia               28 Rusko                                 22
Grécko                            45 Ukrajina                             14
Maďarsko                     117 U.S.A.                                40
Írsko                                 4 Vietnam                               1
Taliansko                      138  

Zaujímavý je pohľad na cvičné firmy v SR podľa typu škôl, ktorý uvádzam v tabuľke číslo 3.

Tab.č.3 Cvičné firmy v SR podľa typu škôl stav k 31.10.1999

Typ strednej školy Počet škôl, kde pracujú cvičné firmy/a/ % z celkového počtu /a/
Obchodné akadémie

32

68%

v tom súkromné OA

2

 

Dievčenské odborné školy

6

12,8%

Stredné odborné školy

4

8,5%

Univerzita

1

2,1%

Stredné odborné učilištia

4

8,5%

Z uvedenej tabuľky vyplýva, že cvičné firmy pracujú prevažne na obchodných akadémiách. Zakladanie cvičných firiem na iných typoch stredných odborných škôl a odborných učilíšť hodnotíme veľmi pozitívne už i s ohľadom na rozvoj takých oblastí podnikania cvičných firiem ako je výroba a služby, čo v budúcnosti zabezpečí ďalší rozvoj trhu cvičných firiem a najmä ešte lepšie priblíženie sa ekonomickej realite Pre zaujímavosť uvádzam v tabuľke číslo 4 Pohľad na cvičné firmy v SR podľa predmetu činnosti.

 

Tab.č.4  Cvičné firmy v SR podľa predmetu činnosti k 31.10.1999

Predmet činnosti cvičnej firmy Podiel v % z celkového počtu CF v SR

Výroba a predaj

7,6%

Maloobchod a veľkoobchod so spotrebným tovarom

54,8%

Stavebné činnosti

3,8%

Obchod s nehnuteľnosťami

1,9%

Cvičné banky

1,9%

Cestovné kancelárie

8,6%

Reklama

4,8%

Ostatné služby včítane prepravy

15,8%

Polygrafická a vydavateľská činnosť

1,9%

Cvičná poisťovňa

0,9%

Uvedený prehľad potvrdzuje, že prevažná časť cvičných firiem má v predmete činnosti obchod, či už maloobchod alebo veľkoobchod so spotrebným tovarom. Pre rozvíjajúci sa trh cvičných firiem je to typická tendencia, ktorá v štádiu nadväzovania obchodných kontaktov medzi cvičnými firmami zohráva pozitívnu úlohu. Domnievam sa však, že v budúcnosti bude musieť súčasný relatívne živelný vývoj v tejto oblasti ustúpiť v prípravnej fáze založenia cvičnej firmy serióznemu prieskumu už etablovaných cvičných firiem z hľadiska ich pozície na cvičnom trhu , vypracovaniu podnikateľského zámeru a až po tejto etape zvoleniu vhodného predmetu činnosti. Je vhodné využiť pritom poradenské služby Slovenského centra cvičných firiem. Inak by sme podľa môjho názoru v oblasti obchodovania cvičných firiem skĺzli iba na úroveň tzv. hrania sa bez akýchkoľvek ekonomických súvislostí, bez rozvíjania podnikateľské-ho myslenia, zvažovania podnikateľského rizika a motivácie dosiahnúť pozitívny hospodársky výsledok v cvičnom podnikaní. Pre ilustráciu stačí nazrieť do katalógu rakúskych cvičných firiem / vyše 700 cvičných firiem/ a nájdeme námety na nové zatiaľ neobsadené komodity napr. obalové hospodárstvo, likvidácia odpadov, finančné poradenstvo, medzinárodná preprava a zasielateľstvo, výstavníctvo atď. alebo čo tak zamerať sa na komodity, ktoré reprezentujú Slovenskú republiku i v reálnej ekonomike a kde smeruje náš vývoz. Tu sa otvárajú ďalšie možnosti prípadnej podpory potencionálnych tzv. partnerských alebo "krstných" firiem.

Možností ďalšieho rozvoja a skvalitnenia práce v cvičných firmách je zaiste veľa. Ak si predstavíme cvičnú firmu budúcnosti, t.j. firmu s moderným technickým vybavením, s video-kamerami, špeciálnymi softvérmi, kde Internet, teleworking, videokonferencie, vlastné web-stránky sú samozrejmosťou, kde sú žiaci spojení on-line s celým svetom a obchody sa rozvíjajú iba prostredníctvom e-commercingu, zdá sa nám to v našich podmienkach iste veľmi vzdialenou perspektívou. Je však potrebné si uvedomiť, že generácia žiakov "N" tzv. net kids alebo digitálna generácia je tu, a ak chceme v procese globalizácie a zbližovania sa, ako aj nášho zapojenia sa do európskych ekonomických štruktúr prípadne svetových štruktúr obstáť, je potrebné zachytiť tieto požiadavky doby aj v oblasti odborného  vzdelávania. Z ekonomické-ho hľadiska bude najskôr potrebné nájsť možnosti financovania technického vybavenia cvič-ných firiem na školách, posilnenia dotácie vyučovacích hodín, podpory učiteľov, doriešenia certifikácie pracovných osvedčení absolventov práce v cvičnej firme, inak uvedené úvahy nie je možné presadiť. Ako potvrdzujú skúsenosti a výsledky našich cvičných firiem, schopných a zanietených učiteľov pre prácu v cvičnej firme máme. Je na kompetentných, aby sme ich podporili a nesklamali.

Využitie e-mailu a moderných sieťových technológií predstavuje už dnes podstatný prvok v obchodnej komunikácii a vplyv elektronických médií na proces komunikácie narastá úžasnou rýchlosťou. Záverom si dovolím tvrdiť, že moderné vyučovacie metódy, ku ktorým radíme i prácu v cvičnej firme a ich širšia aplikácia vo vyučovacom procese pri dôraznejšom využití informačných technológií, medzinárodnej spolupráce a výmeny skúseností zohrajú i v budúcnosti v oblasti prestavby odborného vzdelávania Slovenskej republiky významnú úlohu.

 

Bratislava, 29.11.1999

 

Ing. Ľudmila Velichová, SCCF pracovisko Ekonomická univerzita v Bratislave
Národohospodárska fakulta, Katedra pedagogiky

 

Ekonomická Univerzita v Bratislave
Tel.: 00421/7/67291488
Fax: 00421/62412103
e-mail: velichov@dec.euba.sk