Skúsenosti z projektu cvičná firma pre absolventov

Ing. Ľudmila Velichová, PhD.

Rozvoj vzdelávania dospelých nadobudol u nás v posledných rokoch nebývalý rozmach. Spoločenská prax si vyžiadala vznik a aplikáciu  nových metód,  foriem, vznik nových vzdelávacích inštitúcií, stratégií, preberania a aplikovania zahraničných skúseností. Významným dôvodom je aj rastúca dôležitosť vzdelávania dospelých ako špecifického prvku politiky rozvoja hospodárskych a sociálnych oblastí.

Nadácia učňovského školstva a Štátny inštitút odborného vzdelávania a jeho odbor Slovenské centrum cvičných firiem s podporou Nadácie pre podporu občianskych aktivít od septembra 2002 realizuje  projekt „Cvičná firma pre absolventov“. Cieľom projektu bolo začať s cvičnou firmou pre absolventov stredných a vysokých škôl,  ktorí si nenašli po skončení školy zamestnanie.

Účastníci rekvalifikačného kurzu Cvičná firma pre absolventov majú možnosť v priestoroch učebne cvičnej firmy Štátneho inštitútu odborného vzdelávania na Černyševského 27 v Bratislave po dobu 4 –5  týždňov súvisle v dennej niekoľkohodinovej prevádzke získavať základné vedomosti a nadobúdať zručnosti z celého radu ekonomických, finančných, účtovných, personálnych, mzdových, obchodných a iných činností, ktoré budú potrebovať buď pri výkone povolania u potencionálneho zamestnávateľa alebo pri zakladaní vlastnej firmy a vykonávaní vlastnej podnikateľskej činnosti. Základným zmyslom týchto aktivít je pomôcť nezamestnaným zaradiť sa do pracovného života a získať pracovné návyky, ku strate ktorých nezamestnanosť primárne vedie. Daný projekt zároveň pomáha rozvíjať  multidisciplinárne zručnosti takzvané kľúčové kompetencie ako je  schopnosť pracovať v tíme, schopnosť komunikovať, schopnosť tvorivo riešiť problémy, rozhodovať, robiť závery, kriticky a samostatne myslieť, rozvíjať seba a podnecovať rozvoj iných. V cvičnej firme prebiehajú všetky základné činnosti simulovane, t. j. tak, aby sa čo najviac priblížili hospodárskej praxi. Ide najmä o nákup, predaj,  marketingové činnosti, písomný a  telefonický hospodársky styk, personalistiku, účtovníctvo, finančné a daňové operácie a i. Všetky činnosti sa uskutočňujú pri využívaní moderných informačných a komunikačných technológií. Posilňujú sa aj cudzojazyčné kompetencie účastníkov.

Ako lektorka som sa zúčastnila všetkých kurzov, ktoré prebehli od septembra 2002 až do septembra 2005. Na základe schváleného učebného plánu som sa špecializovala na problematiku personalistiky a problematiku daňovníctva. Rada by som touto cestou sprostredkovala skúsenosti, ktoré som získala a určité podnety, ktoré by mohli v budúcnosti viesť k ďalšiemu zvýšeniu kvality tohto skvelého projektu.

Ak máme v skupine, v ktorej učíme 15 dospelých ľudí,  je každý iný, a predsa možno nájsť mnoho spoločného. Ak poznáme osobitosti učenia sa dospelého človeka uľahčuje nám to naše vzdelávanie. Dospelý sa učí inak ako dieťa. Neučí sa ťažšie, ale inak. Okrem toho každý účastník vzdelávania vstupuje do procesu vzdelávania  na rozličnej úrovni. Odlišujeme sa navzájom intelektuálnou spôsobilosťou t. j. schopnosťou plánovať učenie, riešiť úlohy, pracovať sa materiálmi, ďalej predchádzajúcimi vedomosťami ako aj odlišnou motiváciou k učeniu. Dospelí vstupujú do učebnej situácie so svojim vlastným sebahodnotením a sebavnímaním. Musíme brať do úvahy i túto, značne emocionálnu stránku. Dospelí sa učia neradi ak sú pod tlakom, ak je vytvorená atmosféra strachu. Pre nich je dôležitá kooperácia a nie súťaživosť. Dospelí sa radi zúčastňujú učenia ak sú partnermi, ak sú spoluaktérmi vzdelávacej činnosti.  To znamená, že je potrebné viac využívať také metódy vzdelávania kde dospelí participujú na riešení problémov, prípadne sa zúčastňujú výcviku psychických alebo motorických zručností. Problémová a inscenačná metóda sú ústrednými metódami v cvičnej firme.

Každý rekvalifikačný kurz pre nezamestnaných absolventov začíname tzv. personálnym tréningom. Je všeobecne známe, že prvé stretnutie s potencionálnym zamestnávateľom začína väčšinou neosobne – životopisom a motivačným listom. Kým však absolventi začnú pracovať na vypracovaní personálnych dokumentov je potrebné uskutočniť analýzu ich osobnosti. A to je podstata personálneho tréningu a jeho prvá fáza. Ide o inventúru vlastných schopností a predpokladov pre určité konkrétne potencionálne zamestnanie, alebo pre určitú konkrétnu podnikateľskú činnosť. Pri tejto analýze pomáhame rekvalifikantom rozobrať ich doterajšie skúsenosti s hľadaním si zamestnania. Skúsenosti či už pozitívne i negatívne prezentujú v skupine a majú možnosť konfrontácie s ostatnými účastníkmi kurzu. Zároveň analyzujeme ich schopnosti, zručnosti a spôsobilosti či už ide o odborné, jazykové a  osobnostné predpoklady pre výkon daného povolania. Súbežne vychádzame z analýz pracovných inzerátov a ponúk rôznych personálnych agentúr. Súčasťou tejto analýzy je i rozbor krátkodobých a dlhodobých cieľov rekvalifikantov. Často sú sami prekvapení, čo pomôže personálny tréning v nich samých odhaliť. Všetky čiastkové výsledky cielene využívame pri písaní základných personálnych dokumentov ako je žiadosť o prijatie do zamestnania, životopis, motivačný list, ukážky práce a referencie. Podľa záujmu trénujeme vyhotovovanie písomností  v anglickom a nemeckom jazyku.   Ďalšou časťou personálneho tréningu – druhou fázou je nácvik prijímacieho pohovoru. Trénujeme rôzne typy výberových konaní. Pozornosť venujeme aj telefonickému, či mailovému  kontaktu s potencionálnym zamestnávateľom. Súčasťou tréningu je nácvik otázok a odpovedí, ale aj formálna stránka, t. j. ako sa obliecť, upraviť, čo si vziať so sebou a pod. Záverom tréningu simulujeme výberové konanie pred viacčlennou komisiou. Rekvalifikanti sú upozornení operatívne  na prípadné chyby, ktorých sa dopustili  a ich cielenú korekciu.

Moje doterajšie skúsenosti z personálneho tréningu nezamestnaných absolventov mi dovoľujú tvrdiť, že ide o jednu z najdôležitejších súčastí projektu Cvičná firma pre nezamestnaných absolventov.  Zároveň je personálny tréning u frekventantov veľmi populárny. Nezamestnaní absolventi oceňujú príležitosť naučiť sa „predať“  svoje znalosti a zručnosti, zvýšiť si sebavedomie, korigovať nerozhodnosť a obavy a naučiť sa zvládať stres, ktorý každý prijímací pohovor so sebou prináša. Už počas kurzu majú možnosť nezamestnaní absolventi operatívne aplikovať nové poznatky pri hľadaní si zamestnania. Ide o významnú spätnú väzbu pre mňa ako lektorku personálneho tréningu, ale i ďalších nadväzujúcich lektorov,  ktorá nám pomáha skvalitňovať daný projekt a hľadať aj do budúcnosti nové metódy personálnej prípravy.   Preto počas analýzy osobností rekvalifikantov zaznamenávam všetky poznatky na flip chartovú tabuľu a využívam ich ďalej pri vlastnom konkurze spolu s ďalšími členmi konkurznej komisie, ďalej počas ďalších prednášok a cvičení,  a i v závere počas komplexného hodnotenia rekvalifikantov.

I keď každý kurz je iný, lebo aj jeho účastníci sú rôzni, a to vždy zásadne ovplyvňuje výber vyučovacej metódy, možno niektoré poznatky zovšeobecniť. Pokiaľ ide o absolventov stredných škôl,  najlepšie na metódu personálneho tréningu reagovali absolventi obchodných akadémií. Je to pochopiteľné, lebo obsah vzdelávania a profil absolventa obchodnej akadémie je vo veľkej miere orientovaný na personalistiku a personálne techniky. Napriek tejto istej výhode oproti absolventom gymnázií a iných stredných škôl,  bolo potrebné u všetkých absolventov nadviazať na ich teoretické vedomosti z oblasti vyhotovovania personálnych dokumentov a korigovať ich v smere súčasných moderných trendov i v kontexte európskych uzancií v tejto oblasti. Domnievam sa, že frekventanti ocenili tento vzdelávací program a svojou aktivitou potvrdili snahu naučiť sa niečo nové, ochotu meniť isté stereotypy s cieľom umiestniť sa na trhu práce, prípadne zvážiť vlastné podnikateľské ambície. Zaujímavé bolo „personálne trénovať“ nezamestnaných vyšších vekových ročníkov. Práve kvôli tejto skupine frekventantov, ktorá sa v menšom počte vyskytla v každom kurze,  a ktorá mala vo väčšine prípadov niekoľkoročnú často veľmi bohatú odbornú prax a i slušné vzdelanie,  bolo treba meniť filozofiu prípravy na konkurzné konanie. Bolo potrebné u frekventantov prekonať nedôveru, sklamanie z vlastných neúspechov pri hľadaní práce, pocity frustrácie, zbytočnosti a pod. Tu pomohli rôzne psychologické techniky na objavovanie vlastných často i skrytých schopností, budovanie nového sebavedomia, istoty, a chuti znovu a znovu to skúsiť.   Na druhej strane v ďalších častiach kurzu (napr. pri zakladaní cvičnej firmy, výrobe katalógu, ekonomických a obchodných činnostiach) prekvapili títo frekventanti  serióznym prístupom, zodpovednosťou a ochotou pracovať i doma nad rámec vyučovania v cvičnej firme. V mnohom dokázali motivovať i mladých absolventov a boli im príkladom.

Najväčšou odmenou pre lektora je spokojnosť frekventantov. A tú deklarovali účastníci rekvalifikačného kurzu aj na záverečnom hodnotení. Pre ďalšie zvýšenie kvality kurzov by bolo vhodné, aby bol tím lektorov vopred informovaný aspoň čiastočne o vekovej a vzdelanostnej štruktúre frekventantov, aby sa mohol kurz pripraviť a prispôsobiť na „mieru“  frekventantov.  Zároveň by bolo vhodné vopred formou anketového prieskumu zistiť očakávania frekventantov.  Robiť takýto prieskum už počas kurzu zaberá čas, ktorý by chýbal pre zvládnutie náročnej problematiky cvičnej firmy. Obsah vzdelávania kurzu je veľmi náročný a čas 4-5 týždňov sa javí ako nedostatočný. Nestíhajú sa precvičiť niektoré ekonomické agendy, ktoré sú aj teoreticky náročné.  Určitým handicapom sa ukazuje výpočtová technika a technické vybavenie učebne cvičnej firmy, ktoré by si už žiadalo modernizáciu.

 

Kontakt:
Ekonomická univerzita v Bratislave
Národohospodárska fakulta
Katedra pedagogiky
Ing. Ľudmila Velichová, PhD.
tel/fax: 02/62412103
e-mail: velichov@euba.sk