Vážené kolegyne a vážení kolegovia,

 

Štátny inštitút odborného vzdelávania (ďalej len „ŠIOV“) v spolupráci so Štátnym pedagogickým ústavom (ďalej len „ŠPÚ“) pristúpil k revidovaniu štátnych vzdelávacích programov (ďalej len „ŠVP“) na všetkých stupňoch vzdelania. Súčasných 83 ŠVP bolo skomprimovaných do 23 ŠVP. Každý vzdelávací program je rozdelený na 3 časti: všeobecná časť, odborná časť rozdelená podľa stupňov vzdelania a prílohová časť. Táto nová ŠVP uľahčí školám lepšie sa orientovať v ich obsahu a vylúčila duplicitu spoločných častí.

Predkladáme Vám prvú pracovnú verziu ŠVP na verejné pripomienkové konanie (stiahnite tu). Očakávame, že sa v čo najširšej možnej miere zapojíte do tejto diskusie a svojimi námetmi, pripomienkami a návrhmi prispejete k skvalitneniu odbornej časti ŠVP. Prvá pracovná verzia bola pripravená odbornými komisiami ŠIOV v súlade s navrhovanými zmenami, ktoré vyplynuli z rokovaní Pracovných skupín Rady vlády SR pre odborné vzdelávanie a prípravu a budú premietnuté do novely vyhlášky o stredných školách.

Chceme Vás požiadať, aby Ste v tomto pripomienkovom konaní zamerali svoju pozornosť na odborné kompetencie v profile absolventa vzdelávacieho programu, charakteristiku odboru štúdiavzdelávacie štandardy popísané v rámci vzdelávacích oblastí. Predpokladáme, že poukážete na pozitíva a negatíva pri stanovení výkonových štandardov odborných kompetencií, tie, ktoré chýbajú a sú podľa Vášho názoru nevyhnutné, dopíšte. V charakteristike odboru poukážte na tie informácie, ktoré je potrebné doplniť, prípadne vylúčte tie, ktoré sú podľa Vášho názoru nadbytočné. Vzdelávacie oblasti sú rozdelené na spoločné a špecifické vzdelávacie štandardy pre jednotlivé učebné a študijné odbory. V spoločných vzdelávacích štandardoch zamerajte svoju pozornosť na to, či obsahové a výkonové štandardy pokrývajú všetky učebné a študijné odbory tak, aby Ste v školských vzdelávacích programoch mohli spoľahlivo štrukturovať obsah vzdelávania. Špecifické vzdelávacie štandardy sú stanovené pre jednotlivé učebné a študijné odbory v súlade so sústavou odborov štúdia. V tejto časti upriamte svoju pozornosť na stanovené výkonové štandardy, ktoré má žiak preukázať v priebehu vzdelávania a obsahové štandardy, ktoré determinujú obsah učiva, ktoré sa má žiak v priebehu vzdelávania naučiť.

Očakávame, že prídete s návrhmi na nové obsahové a výkonové štandardy, predovšetkým v tých odboroch štúdia, ktoré sa v súčasnosti na školách ešte nevyučujú. Predstavujú najproblematickejšiu časť vo vzdelávacích oblastiach, nakoľko sme nenašli zodpovedajúcich odborníkov, ktorí by mohli spoľahlivo stanoviť výkony žiakov a obsah, ktorý sa má učiť. Pripomíname, že ŠVP stanovujú iba základné učivo, t. j. minimálny výkon a minimálny obsah vzdelávania, ktorý školy vo svojich školských vzdelávacích programoch rozšíria a doplnia tak, aby po ukončení vzdelávacieho programu mohol absolvent vykonávať relevantné pracovné činnosti na danej pracovnej pozícii.

Pripomienkové konanie sa ukončí 31. marca 2012, kedy sa prvá verzia ŠVP upraví podľa Vašich pripomienok a návrhov po ich prediskutovaní a zvážení odbornými komisiami. V máji 2012 budú ŠVP predložené na stanovisko Pracovným skupinám Rady vlády SR pre odborné vzdelávanie a prípravu, kde tiež budú predložené ďalšie návrhy a pripomienky. Finálna verzia ŠVP bude 15. júna 2012 predložená na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR na schválenie a v júli 2012 budú štátne vzdelávacie programy so schvaľovacími doložkami uverejnené na stránkach ŠIOV-u. Školy budú mať tak možnosť v dostatočnom časovom predstihu inovovať školské vzdelávacie programy k 1. 9. 2013.

Tešíme sa na Vašu aktívnu spoluprácu.

 

Ing. Ivan Stankovský, CSc.

riaditeľ