Štátne vzdelávacie programy

 

Štátne vzdelávacie programy (ďalej len „ŠVP“) vymedzujú povinný obsah vzdelávania – základné učivo – v oblasti odborného vzdelávania a prípravy (ďalej len „OVP“), ktorý je garantovaný štátom. Vydáva a zverejňuje ich Ministerstvo, školstva, vedy, výskumu a športu SR po prerokovaní so zamestnávateľmi, zriaďovateľmi škôl a ich profesijnými a záujmovými združeniami s celoslovenskou pôsobnosťou a s rezortnými ministerstvami v rozsahu ich odvetvovej pôsobnosti v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov. ŠVP sú vytvorené pre jednotlivé skupiny odborov a ich názov zodpovedá názvu danej skupiny odborov. ŠVP sú záväzným kurikulárnym dokumentom pre tvorbu školských vzdelávacích programov, učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, pre hodnotenie a kontrolu výsledkov vzdelávania.

Reformný proces pri implementácii ŠVP v školskom roku 2008/2009

Na všetkých stupňoch vzdelania boli v školskom roku 2008/2009 s účinnosťou od 1. septembra 2008 implementované 76 ŠVP, ktoré iniciovali stredné odborné školy (ďalej len „SOŠ) k tvorbe školských vzdelávacích programov (ďalej len „ŠkVP“).  ŠIOV vypracoval  podporný metodický a didaktický materiál „Metodickú príručku tvorby ŠkVP pre SOŠ“ a vzorové ŠkVP.  Bolo to „záchranné lano“  pre SOŠ s podrobným návodom, ako postupovať pri tvorbe ŠkVP.

Podľa § 161 Prechodné ustanovenia, ods. 8 Zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) sa uložila povinnosť všetkým školám vytvoriť školské vzdelávacie programy pre všetky formy štúdia na úrovni vzdelávacích programov ISCED 2C, ISCED 3C, ISCED 3A, ISCED 4A, ISCED 5B s platnosťou od 1. septembra 2008 začínajúc 1. ročníkom. Platilo, že:

  • ŠkVP sa nevytvorili pre experimentálne overované učebné a študijné odbory, ani v prípade ich uvedenia do platnosti od 1. septembra 2008/2009 (§ 161 prechodné ustanovenia, ods. 14 Zákona o výchove a vzdelávaní);
  • prechodné obdobie implementácie cieľového modelu výučby dvoch cudzích jazykov podľa Koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách (Podmienky realizácie) sa skončí najneskôr v školských rokoch 2017-2019. Po uplynutí prechodného obdobia musia všetky školy zabezpečiť žiakom výučbu cudzích jazykov v cieľovom modeli. Ak však škola, ktorá nemá v prechodnom období 8. rokov, najneskôr do školského roku 2017 -2019, podmienky na výučbu druhého cudzieho jazyka z dôvodu nedostatku kvalifikovaných pedagogických zamestnancov, môže presunúť vymedzenú časovú dotáciu pre 2. cudzí jazyk do disponibilných hodín do časti všeobecné vzdelávanie a môže ju využiť na posilnenie týždenných vyučovacích hodín pre tie predmety, ktoré považuje vo vzťahu k odboru štúdia za kľúčové.  Ak sa škola rozhodne v prechodnom období zaviesť druhý cudzí jazyk, je povinná začať s jeho výučbou s účinnosťou od 1. ročníka podľa nového učebného plánu. Vyššie ročníky dokončia výchovno-vzdelávací proces podľa pôvodných učebných plánov. Po uplynutí prechodného obdobia musia všetky školy zabezpečiť žiakom výučbu  2. cudzích jazykov.
  • V školskom roku 2008/2009 sa podľa nových školských vzdelávacích programov začalo vzdelávanie v prvých ročníkoch stredných odborných škôl denného, pomaturitného a vyššieho odborného štúdia ako aj externého štúdia uskutočnilo. V druhých, tretích a vyšších ročníkov vzdelávanie pokračovalo podľa platných základných pedagogických dokumentov.
  • V zmysle vyhlášky MŠ SR o stredných školách a o zozname študijných odborov a učebných odborov, v ktorých sa vyžaduje overenie špeciálnych schopností, zručností alebo nadania podľa § 48 ods. 1 a § 62 ods. 14 zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) sa v niektorých ŠVP zmenil názov skupiny študijných a učebných odborov s platnosťou od 1. septembra 2008 nasledovne:
    • Názov skupiny študijných a učebných odborov 28 Ostatná technická chémia sa zmenil na 28 Aplikovaná chémia;
    • Názov skupiny študijných a učebných odborov 34 Polygrafia sa zmenil na 34 Polygrafia a médiá;
    • Názov skupiny študijných a učebných odborov 42, 45 Poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo sa zmenil na 42, 45 Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka;
    • Názov skupiny študijných a učebných odborov 82, 85 Umenie, úžitkové umenie a ručná umeleckoremeselná výroba sa zmenil na 82, 85 Umenie a umeleckoremeselná výroba.
    • Vo vzdelávacej oblasti „Človek, hodnoty a spoločnosť“ sa zmenil názov vyučovacieho predmetu „Náuka o spoločnosti“ na „Občianska náuka“;
    • Vo vzdelávacej oblasti „Matematika a práca s informáciami“ sa zmenil názov vyučovacieho predmetu „Aplikovaná informatika“ na „Informatika“;
    • Vo vzdelávacej oblasti „Účelové kurzy/cvičenia“ sa zmenil názov kurzu „Ochrana človeka a prírody“ na „Ochrana života a zdravia“;
    • Pre školy s vyučovacím jazykom národnostných menšín sa vo vzdelávacej oblasti „Jazyk a komunikácia“ zmenil názov vyučovacieho predmetu „Slovenský jazyk a literatúra“ na „Slovenský jazyk a slovenská literatúra“;
    • Pre školy s vyučovacím jazykom národnostných menšín sa vo vzdelávacej oblasti „Jazyk a komunikácia“ zmenil názov vyučovacieho predmetu „Jazyk a literatúra národnostných menšín“ na „Jazyk národností a literatúra“;

Reformný proces pri implementácii ŠVP v školskom roku 2009/2010

Naďalej sa pokračovalo vo výučbe podľa nových ŠVP v druhých ročníkoch SOŠ. Tretie, štvrté a piate ročníky pokračovali vo výučbe podľa platných základných pedagogických dokumentov. Ukončilo sa overovanie implementácie v dvojročných učebných odboroch. Operatívne sa zavádzali v ŠVP niektoré úpravy, ktoré vyplývali zo zmien všeobecne záväzných právnych predpisov.  Vykonali nasledovné zmeny:

  • Doplnili a upravili sa štátne vzdelávacie programy na ISCED 3A:
    • 22 Hutníctvo;
    • 23, 24 Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba;
    • 26 Elektrotechnika;
    • 37 Doprava, pošty a telekomunikácie;
    • 39 Špeciálne technické odbory;
    • 63, 64 Ekonomika a organizácia, obchod a služby;
    • 82, 85 Umenie a umeleckoremeselná výroba;
  • Doplnili a upravili sa štátne vzdelávacie programy na ISCED 3C:
    • 21 Baníctvo a banícka geológia;
    • 31 Textil a odevníctvo;
    • 33 Spracúvanie dreva a výroba hudobných nástrojov;
    • 36 Stavebníctvo, geodézia a kartografia;
    • 37 Doprava, pošty a telekomunikácie;
  • Upravili sa časové dotácie v štátnych vzdelávacích programoch na ISCED 3C v zmysle vyhlášky MŠ SR č. 282/2009 Z.z. o stredných školách v nasledovnom znení: „Podľa §2 ods. 9 výučný list sa vydáva po absolvovaní najmenej 1400 vyučovacích hodín praktického vyučovania, z ktorých najmenej 1200 vyučovacích hodín tvorí odborný výcvik. Toto ustanovenie sa vzťahuje na študijné odbory SOŠ s odborným výcvikom, v ktorých sa vydáva okrem vysvedčenia o maturitnej skúške aj výučný list“.  

Reformný proces pri implementácii ŠVP v školskom roku 2010/2011

V tomto školskom roku sa výučba realizovala v prvých ročníkoch podľa 83 ŠVP, ktoré boli schválené 15. júna 2010 s platnosťou od 1. septembra 2010, druhé a tretie ročníky pokračujú vo výučbe podľa ŠVP schválených v roku 2008.

Bola ukončená Implementácia a overovanie ŠVP v trojročných učebných odborov. Nadstavbové a pomaturitné študijné odbory ukončili overovanie nových ŠVP v školskom roku 2009/2010 po absolvovaní 2 rokov štúdia a v školskom roku 2010/2011 po absolvovaní 3 rokov štúdia. Podobná situácia bola aj vo vyššom odbornom štúdiu.

Štvorročné študijné odbory pokračovali vo vzdelávaní podľa nových ŠVP v prvom, druhom a treťom ročníku, výučba vo štvrtom ročníku prebiehala podľa platných základných pedagogických dokumentov. Prví absolventi absolvujú nový program až v školskom roku 2011/2012. Päťročné študijné odbory  uskutočňujú vzdelávanie podľa nových ŠVP v prvom, druhom a treťom ročníku, výučba vo štvrtom a piatom ročníku prebieha podľa platných základných pedagogických dokumentov. Prví absolventi absolvujú nový program až v školskom roku 2012/2013.

Z toho vyplýva, že v školskom roku 2010/2011 sa v štvorročných a päťročných študijných odborov  vyučuje podľa troch druhov pedagogických dokumentov. Optimalizácia a racionalizácia ŠVP by sa mala riešiť systémovo až v školskom roku 2012/2013, kedy sa ukončí implementácia programov v päťročnom štúdiu.

 

Reformný proces pri implementácii ŠVP v školskom roku 2010/2011

ŠVP ako otvorený kurikulárny dokument sa prieskumom SOŠ na úrovni ISCED 2C, 3C, 4A a 5B ukázal ako dynamický prvok na zmenu zmýšľania učiteľov a väčšina pedagógov ho pozitívne prijala. V priebehu implementácie sme zistili, že:

  • počet ŠVP je pomerne rozsiahly,
  • štruktúru ŠVP je treba zracionalizovať,
  • sa musí zjednodušiť sústava odborov štúdia,
  • je potrebné prehodnotiť systém ukončovania štúdia v študijných odboroch s odborným výcvikom.

ŠIOV v ďalších reformných krokoch odporúča, aby sa vytvoril:

  • osobitný ŠVP pre všeobecné vzdelávanie na všetkých stupňoch vzdelania, ktorý by determinoval vzdelávacie štandardy – obsahové a výkonové.

Zodpovednosť za vypracovanie programu by malo mať ŠPÚ, ktorému táto kompetencia prislúcha. Pre SOŠ by tento prístup znamenal zjednodušenie v  práci učiteľov pri tvorbe ŠkVP. Zmeny, ktoré by uskutočnil ŠPÚ v tejto oblasti, by sa mohli rýchlejšie adaptovať do obsahu ŠVP a učitelia by mali zabezpečenú veľmi rýchlu spätnú väzbu.    

  • 24 ŠVP pre odborné vzdelávanie. Každý program by bol orientovaný na danú skupinu odborov a štruktúrovaný pre všetky stupne vzdelania. Tento návrh korešponduje aj s návrhmi vyplývajúcimi z monitorovania ŠVP. ŠVP bude  obsahovať:

Úvod do ŠVP: funkcia a štruktúra ŠVP, záznam o platnosti a revidovaní ŠVP;

Spoločnú časť, ktorá by obsahovala:

Ciele výchovy a vzdelávania, ktoré sú v súlade s § 4 Školského zákona;

Základné podmienky na realizáciu výchovy a vzdelávania pre odborné vzdelávanie: pedagogicko-organizačné podmienky na výchovu a vzdelávanie v jednotlivých formách vzdelávania, podmienky prijímania uchádzača na štúdium, formy praktického vyučovania, spôsob a podmienky priebehu a ukončovania vzdelávania na SOŠ, vydávanie dokladu o získanom vzdelaní, povinné materiálno-technické a priestorové zabezpečenie výučby, podmienky na zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní;

Osobitosti a podmienky vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami;

Odbornú časť, ktorá by obsahovala:

Názov vzdelávacieho programu na danom stupni vzdelania;

Charakteristiku ŠVP: popis programu, základné údaje, zdravotné požiadavky;

Profil absolventa (charakteristika absolventa, kľúčové a odborné kompetencie);

Rámcové učebné plány na daných stupňoch vzdelania s poznámkovou časťou;

Vzdelávacie oblasti pre odborné vzdelávanie s ich charakteristikami a vzdelávacími štandardmi (obsahové a výkonové štandardy). Súčasťou sú aj odborné účelové kurzy podľa špecifík skupiny učebných alebo študijných odborov;

Prílohová časť, ktorá by obsahovala:

Vymedzenie pojmov;

Odporúčané postupy na kontrolu a hodnotenie žiakov;

Zásady a podmienky pre vypracovanie školských vzdelávacích programov;

Zodpovednosť za vypracovanie programov bude mať ŠIOV a odborné komisie ŠIOV.

V rámci reformných procesov je potrebné naďalej uskutočňovať zmeny v systéme a obsahu vzdelávania. Pri inovácií ŠVP pre OVP je potrebné:

  • Konsolidovať časovú dotáciu vyčlenenú na všeobecné a odborné vzdelávanie;
  • Neuvádzať v tabuľke rámcových učebných plánov konkrétne vyučovacie predmety;
  • Prispôsobiť (upraviť) výkonové štandardy v každej vzdelávacej oblasti tak, aby sledovali relevantný a reálny výkon žiaka na danom stupni vzdelania a na základe toho upraviť obsahový štandard tak, aby vzdelávací štandard nepredimenzoval, ale ani nepoddimenzoval individuálne výkony žiaka;
  • Prehodnotiť kompetenčný profil absolventa programu tak, aby žiaci neboli preťažovaní a aby získali tie cieľové vedomosti, zručnosti a kompetencie (všeobecné, odborné, kľúčové), ktoré sú požadované zamestnávateľom na výkon konkrétnych pracovných činnosti v rámci povolania a pracovnej pozície a ktoré pri ukončení štúdia preukážu na záverečnej, maturitnej a absolventskej skúške;  
  • Zvýšiť (posilniť)autonómiu škôl (samosprávy, formy nezávislosti, samostatnosti školy) aj autonómiu  v rozhodovaní o obsahu vzdelávania;
  • Zvýšiť záujem zamestnávateľov, profesijných a stavovských organizácií o OVP najmä v súvislosti so stanovovaním požiadaviek na absolventov študijných a učebných odborov;
  • Racionalizovať sústavu odborov vzdelávania stredných odborných škôl;
  • Vypracovať národný kvalifikačný rámec, nakoľko získanie a uznanie prvej počiatočnej kvalifikácie nie je oficiálne viazané na stupeň vzdelania;
  • Zaviesť kriteriálne hodnotenie kvality vzdelávania nielen na výstupe, ale aj v priebehu výučby. Osvojiť si EQAVET – cieľ, stratégiu, kritériá, metódy a prostriedky európskeho zabezpečenia kvality  v OVP;
  • Vytvoriť a implementovať systém kariérového poradenstva ako integrálny systém podporujúci nielen kariérny rast, ale aj rozvoj osobnostných a spoločenských charakteristík žiaka v rámci celoživotného vzdelávania.