Štátne vzdelávacie programy
Štátne vzdelávacie programy (ďalej len „ŠVP“) vymedzujú povinný obsah vzdelávania – základné učivo – v oblasti odborného vzdelávania a prípravy (ďalej len „OVP“), ktorý je garantovaný štátom. Vydáva a zverejňuje ich Ministerstvo, školstva, vedy, výskumu a športu SR po prerokovaní so zamestnávateľmi, zriaďovateľmi škôl a ich profesijnými a záujmovými združeniami s celoslovenskou pôsobnosťou a s rezortnými ministerstvami v rozsahu ich odvetvovej pôsobnosti v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov. ŠVP sú vytvorené pre jednotlivé skupiny odborov a ich názov zodpovedá názvu danej skupiny odborov. ŠVP sú záväzným kurikulárnym dokumentom pre tvorbu školských vzdelávacích programov, učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, pre hodnotenie a kontrolu výsledkov vzdelávania.
Reformný proces pri implementácii ŠVP v školskom roku 2008/2009
Na všetkých stupňoch vzdelania boli v školskom roku 2008/2009 s účinnosťou od 1. septembra 2008 implementované 76 ŠVP, ktoré iniciovali stredné odborné školy (ďalej len „SOŠ) k tvorbe školských vzdelávacích programov (ďalej len „ŠkVP“). ŠIOV vypracoval podporný metodický a didaktický materiál „Metodickú príručku tvorby ŠkVP pre SOŠ“ a vzorové ŠkVP. Bolo to „záchranné lano“ pre SOŠ s podrobným návodom, ako postupovať pri tvorbe ŠkVP.
Podľa § 161 Prechodné ustanovenia, ods. 8 Zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) sa uložila povinnosť všetkým školám vytvoriť školské vzdelávacie programy pre všetky formy štúdia na úrovni vzdelávacích programov ISCED 2C, ISCED 3C, ISCED 3A, ISCED 4A, ISCED 5B s platnosťou od 1. septembra 2008 začínajúc 1. ročníkom. Platilo, že:
- ŠkVP sa nevytvorili pre experimentálne overované učebné a študijné odbory, ani v prípade ich uvedenia do platnosti od 1. septembra 2008/2009 (§ 161 prechodné ustanovenia, ods. 14 Zákona o výchove a vzdelávaní);
- prechodné obdobie implementácie cieľového modelu výučby dvoch cudzích jazykov podľa Koncepcie vyučovania cudzích jazykov v základných a stredných školách (Podmienky realizácie) sa skončí najneskôr v školských rokoch 2017-2019. Po uplynutí prechodného obdobia musia všetky školy zabezpečiť žiakom výučbu cudzích jazykov v cieľovom modeli. Ak však škola, ktorá nemá v prechodnom období 8. rokov, najneskôr do školského roku 2017 -2019, podmienky na výučbu druhého cudzieho jazyka z dôvodu nedostatku kvalifikovaných pedagogických zamestnancov, môže presunúť vymedzenú časovú dotáciu pre 2. cudzí jazyk do disponibilných hodín do časti všeobecné vzdelávanie a môže ju využiť na posilnenie týždenných vyučovacích hodín pre tie predmety, ktoré považuje vo vzťahu k odboru štúdia za kľúčové. Ak sa škola rozhodne v prechodnom období zaviesť druhý cudzí jazyk, je povinná začať s jeho výučbou s účinnosťou od 1. ročníka podľa nového učebného plánu. Vyššie ročníky dokončia výchovno-vzdelávací proces podľa pôvodných učebných plánov. Po uplynutí prechodného obdobia musia všetky školy zabezpečiť žiakom výučbu 2. cudzích jazykov.
- V školskom roku 2008/2009 sa podľa nových školských vzdelávacích programov začalo vzdelávanie v prvých ročníkoch stredných odborných škôl denného, pomaturitného a vyššieho odborného štúdia ako aj externého štúdia uskutočnilo. V druhých, tretích a vyšších ročníkov vzdelávanie pokračovalo podľa platných základných pedagogických dokumentov.
- V zmysle vyhlášky MŠ SR o stredných školách a o zozname študijných odborov a učebných odborov, v ktorých sa vyžaduje overenie špeciálnych schopností, zručností alebo nadania podľa § 48 ods. 1 a § 62 ods. 14 zákona o výchove a vzdelávaní (školský zákon) sa v niektorých ŠVP zmenil názov skupiny študijných a učebných odborov s platnosťou od 1. septembra 2008 nasledovne:
- Názov skupiny študijných a učebných odborov 28 Ostatná technická chémia sa zmenil na 28 Aplikovaná chémia;
- Názov skupiny študijných a učebných odborov 34 Polygrafia sa zmenil na 34 Polygrafia a médiá;
- Názov skupiny študijných a učebných odborov 42, 45 Poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo sa zmenil na 42, 45 Poľnohospodárstvo, lesné hospodárstvo a rozvoj vidieka;
- Názov skupiny študijných a učebných odborov 82, 85 Umenie, úžitkové umenie a ručná umeleckoremeselná výroba sa zmenil na 82, 85 Umenie a umeleckoremeselná výroba.
- Vo vzdelávacej oblasti „Človek, hodnoty a spoločnosť“ sa zmenil názov vyučovacieho predmetu „Náuka o spoločnosti“ na „Občianska náuka“;
- Vo vzdelávacej oblasti „Matematika a práca s informáciami“ sa zmenil názov vyučovacieho predmetu „Aplikovaná informatika“ na „Informatika“;
- Vo vzdelávacej oblasti „Účelové kurzy/cvičenia“ sa zmenil názov kurzu „Ochrana človeka a prírody“ na „Ochrana života a zdravia“;
- Pre školy s vyučovacím jazykom národnostných menšín sa vo vzdelávacej oblasti „Jazyk a komunikácia“ zmenil názov vyučovacieho predmetu „Slovenský jazyk a literatúra“ na „Slovenský jazyk a slovenská literatúra“;
- Pre školy s vyučovacím jazykom národnostných menšín sa vo vzdelávacej oblasti „Jazyk a komunikácia“ zmenil názov vyučovacieho predmetu „Jazyk a literatúra národnostných menšín“ na „Jazyk národností a literatúra“;
Reformný proces pri implementácii ŠVP v školskom roku 2009/2010
Naďalej sa pokračovalo vo výučbe podľa nových ŠVP v druhých ročníkoch SOŠ. Tretie, štvrté a piate ročníky pokračovali vo výučbe podľa platných základných pedagogických dokumentov. Ukončilo sa overovanie implementácie v dvojročných učebných odboroch. Operatívne sa zavádzali v ŠVP niektoré úpravy, ktoré vyplývali zo zmien všeobecne záväzných právnych predpisov. Vykonali nasledovné zmeny:
- Doplnili a upravili sa štátne vzdelávacie programy na ISCED 3A:
- 22 Hutníctvo;
- 23, 24 Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba;
- 26 Elektrotechnika;
- 37 Doprava, pošty a telekomunikácie;
- 39 Špeciálne technické odbory;
- 63, 64 Ekonomika a organizácia, obchod a služby;
- 82, 85 Umenie a umeleckoremeselná výroba;
- Doplnili a upravili sa štátne vzdelávacie programy na ISCED 3C:
- 21 Baníctvo a banícka geológia;
- 31 Textil a odevníctvo;
- 33 Spracúvanie dreva a výroba hudobných nástrojov;
- 36 Stavebníctvo, geodézia a kartografia;
- 37 Doprava, pošty a telekomunikácie;
- Upravili sa časové dotácie v štátnych vzdelávacích programoch na ISCED 3C v zmysle vyhlášky MŠ SR č. 282/2009 Z.z. o stredných školách v nasledovnom znení: „Podľa §2 ods. 9 výučný list sa vydáva po absolvovaní najmenej 1400 vyučovacích hodín praktického vyučovania, z ktorých najmenej 1200 vyučovacích hodín tvorí odborný výcvik. Toto ustanovenie sa vzťahuje na študijné odbory SOŠ s odborným výcvikom, v ktorých sa vydáva okrem vysvedčenia o maturitnej skúške aj výučný list“.
Reformný proces pri implementácii ŠVP v školskom roku 2010/2011
V tomto školskom roku sa výučba realizovala v prvých ročníkoch podľa 83 ŠVP, ktoré boli schválené 15. júna 2010 s platnosťou od 1. septembra 2010, druhé a tretie ročníky pokračujú vo výučbe podľa ŠVP schválených v roku 2008.
Bola ukončená Implementácia a overovanie ŠVP v trojročných učebných odborov. Nadstavbové a pomaturitné študijné odbory ukončili overovanie nových ŠVP v školskom roku 2009/2010 po absolvovaní 2 rokov štúdia a v školskom roku 2010/2011 po absolvovaní 3 rokov štúdia. Podobná situácia bola aj vo vyššom odbornom štúdiu.
Štvorročné študijné odbory pokračovali vo vzdelávaní podľa nových ŠVP v prvom, druhom a treťom ročníku, výučba vo štvrtom ročníku prebiehala podľa platných základných pedagogických dokumentov. Prví absolventi absolvujú nový program až v školskom roku 2011/2012. Päťročné študijné odbory uskutočňujú vzdelávanie podľa nových ŠVP v prvom, druhom a treťom ročníku, výučba vo štvrtom a piatom ročníku prebieha podľa platných základných pedagogických dokumentov. Prví absolventi absolvujú nový program až v školskom roku 2012/2013.
Z toho vyplýva, že v školskom roku 2010/2011 sa v štvorročných a päťročných študijných odborov vyučuje podľa troch druhov pedagogických dokumentov. Optimalizácia a racionalizácia ŠVP by sa mala riešiť systémovo až v školskom roku 2012/2013, kedy sa ukončí implementácia programov v päťročnom štúdiu.
Reformný proces pri implementácii ŠVP v školskom roku 2010/2011
ŠVP ako otvorený kurikulárny dokument sa prieskumom SOŠ na úrovni ISCED 2C, 3C, 4A a 5B ukázal ako dynamický prvok na zmenu zmýšľania učiteľov a väčšina pedagógov ho pozitívne prijala. V priebehu implementácie sme zistili, že:
- počet ŠVP je pomerne rozsiahly,
- štruktúru ŠVP je treba zracionalizovať,
- sa musí zjednodušiť sústava odborov štúdia,
- je potrebné prehodnotiť systém ukončovania štúdia v študijných odboroch s odborným výcvikom.
ŠIOV v ďalších reformných krokoch odporúča, aby sa vytvoril:
- osobitný ŠVP pre všeobecné vzdelávanie na všetkých stupňoch vzdelania, ktorý by determinoval vzdelávacie štandardy – obsahové a výkonové.
Zodpovednosť za vypracovanie programu by malo mať ŠPÚ, ktorému táto kompetencia prislúcha. Pre SOŠ by tento prístup znamenal zjednodušenie v práci učiteľov pri tvorbe ŠkVP. Zmeny, ktoré by uskutočnil ŠPÚ v tejto oblasti, by sa mohli rýchlejšie adaptovať do obsahu ŠVP a učitelia by mali zabezpečenú veľmi rýchlu spätnú väzbu.
- 24 ŠVP pre odborné vzdelávanie. Každý program by bol orientovaný na danú skupinu odborov a štruktúrovaný pre všetky stupne vzdelania. Tento návrh korešponduje aj s návrhmi vyplývajúcimi z monitorovania ŠVP. ŠVP bude obsahovať:
Úvod do ŠVP: funkcia a štruktúra ŠVP, záznam o platnosti a revidovaní ŠVP;
Spoločnú časť, ktorá by obsahovala:
Ciele výchovy a vzdelávania, ktoré sú v súlade s § 4 Školského zákona;
Základné podmienky na realizáciu výchovy a vzdelávania pre odborné vzdelávanie: pedagogicko-organizačné podmienky na výchovu a vzdelávanie v jednotlivých formách vzdelávania, podmienky prijímania uchádzača na štúdium, formy praktického vyučovania, spôsob a podmienky priebehu a ukončovania vzdelávania na SOŠ, vydávanie dokladu o získanom vzdelaní, povinné materiálno-technické a priestorové zabezpečenie výučby, podmienky na zabezpečenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri výchove a vzdelávaní;
Osobitosti a podmienky vzdelávania žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami;
Odbornú časť, ktorá by obsahovala:
Názov vzdelávacieho programu na danom stupni vzdelania;
Charakteristiku ŠVP: popis programu, základné údaje, zdravotné požiadavky;
Profil absolventa (charakteristika absolventa, kľúčové a odborné kompetencie);
Rámcové učebné plány na daných stupňoch vzdelania s poznámkovou časťou;
Vzdelávacie oblasti pre odborné vzdelávanie s ich charakteristikami a vzdelávacími štandardmi (obsahové a výkonové štandardy). Súčasťou sú aj odborné účelové kurzy podľa špecifík skupiny učebných alebo študijných odborov;
Prílohová časť, ktorá by obsahovala:
Vymedzenie pojmov;
Odporúčané postupy na kontrolu a hodnotenie žiakov;
Zásady a podmienky pre vypracovanie školských vzdelávacích programov;
Zodpovednosť za vypracovanie programov bude mať ŠIOV a odborné komisie ŠIOV.
V rámci reformných procesov je potrebné naďalej uskutočňovať zmeny v systéme a obsahu vzdelávania. Pri inovácií ŠVP pre OVP je potrebné:
- Konsolidovať časovú dotáciu vyčlenenú na všeobecné a odborné vzdelávanie;
- Neuvádzať v tabuľke rámcových učebných plánov konkrétne vyučovacie predmety;
- Prispôsobiť (upraviť) výkonové štandardy v každej vzdelávacej oblasti tak, aby sledovali relevantný a reálny výkon žiaka na danom stupni vzdelania a na základe toho upraviť obsahový štandard tak, aby vzdelávací štandard nepredimenzoval, ale ani nepoddimenzoval individuálne výkony žiaka;
- Prehodnotiť kompetenčný profil absolventa programu tak, aby žiaci neboli preťažovaní a aby získali tie cieľové vedomosti, zručnosti a kompetencie (všeobecné, odborné, kľúčové), ktoré sú požadované zamestnávateľom na výkon konkrétnych pracovných činnosti v rámci povolania a pracovnej pozície a ktoré pri ukončení štúdia preukážu na záverečnej, maturitnej a absolventskej skúške;
- Zvýšiť (posilniť)autonómiu škôl (samosprávy, formy nezávislosti, samostatnosti školy) aj autonómiu v rozhodovaní o obsahu vzdelávania;
- Zvýšiť záujem zamestnávateľov, profesijných a stavovských organizácií o OVP najmä v súvislosti so stanovovaním požiadaviek na absolventov študijných a učebných odborov;
- Racionalizovať sústavu odborov vzdelávania stredných odborných škôl;
- Vypracovať národný kvalifikačný rámec, nakoľko získanie a uznanie prvej počiatočnej kvalifikácie nie je oficiálne viazané na stupeň vzdelania;
- Zaviesť kriteriálne hodnotenie kvality vzdelávania nielen na výstupe, ale aj v priebehu výučby. Osvojiť si EQAVET – cieľ, stratégiu, kritériá, metódy a prostriedky európskeho zabezpečenia kvality v OVP;
- Vytvoriť a implementovať systém kariérového poradenstva ako integrálny systém podporujúci nielen kariérny rast, ale aj rozvoj osobnostných a spoločenských charakteristík žiaka v rámci celoživotného vzdelávania.