3. MEDZINÁRODNÉ STRETNUTIE PARTNEROV PROJEKTU „SIMGAME“

 

Dva dni pred vstupom Slovenskej a Českej republiky i ďalších ôsmich krajín do Európskej únie teda 29. apríla 2004 sa Praha, Národní ústav odborného vzdělávání, Weilova, 1271/6 stala miestom konania Konferencie riešiteľov projektu SIMGAME v poradí už 3. medzinárodného stretnutia projektových partnerov. Počas tohoto jednodňového stretnutia zhrnul koordinátor Ing. Jiří Janeček z NUOV doterajší priebeh projektu, informoval partnerov o výsledkoch monitorovacej návštevy z českej agentúry Leonardo da Vinci a naznačil úlohy, ktoré je treba splniť do konca projektu. Každý partner projektu musí do 30.9.2004 predložiť v kópiách NUOVu všetky doklady z financovania projektu Simgame. Záverečná konferencia projektu bude 8. októbra 2004 v Prahe.

Mgr. Martina Kaňáková z NUOV Praha všetkým pripomenula, že stránka www.simgame.org je otvorená všetkým. Stránka má slúžiť aj na komunikáciu učiteľov a študentov. Apelovala na nás, aby sa využívala. Ďalej pripomenula, že možnosti implementácie hry Simgame do učebných osnov predstavili len zástupcovia z Čiech a Slovenska a očakáva návrhy z Rakúska, Talianska a Nemecka.

V ďalšej časti konferencie sa každý partner vyjadril, ako sa v jeho krajine testovala statická verzia, ako predpokladá disemináciu a implementáciu projektu i ako projekt propagovali doteraz.

Za ŠIOV Ing. Horecká povedala pripomienky učiteľov zo slovenských OA k už otestovanej statickej verzii hry Simgame. Ďalej informovala, že ona a aj zástupcovia OA Hrobákova a OA Račianska z Bratislavy aj OA Dolný Kubín predstavili projekt SIMGAME na dvojdňovom 9. multiplikačnom seminári učiteľov cvičných firiem pilotných obchodných akadémií Slovenska všetkých ôsmich VÚC Slovenska (26. – 27. februára 2004). Informačný článok o projekte Simgame odbor Slovenské centrum cvičných firiem poskytol aj do bulletinu EUROPEN – svetového združenia siete cvičných firiem so sídlom v Essene (apríl 2004).

Zástupcovia za Hospodársku komoru Českej republiky – Veronika Součková, za Zväz priemyslu a dopravy Českej republiky - Ivan Paul a za Asociáciu zamestnávateľov a obchodnej exekutívy Belgicko – Mirek Cerny, ktorí v projekte zastupujú sociálnych partnerov, zatiaľ nemali možnosť vyskúšať ekonomickú hru Simgame ale predstavili tento projekt svojím členom.

Za Asociáciu obchodných akadémií ČR informovala zástupkyňa, že v Čechách testovalo celkom 13obchodných akadémií. Z testovania vyplynulo, že hru nemá význam „hrať“ jeden deň, lebo žiaci nestihnú vypracovať poriadne vstupný dotazník a test, samotnú hru a ešte aj výstupný dotazník a test. Na ekonomickú hru Simgame odporučili 2 až 3 dni po 5 hodín. Podobne ako slovenskí učitelia sa zhodli na tom, že najzaujímavejšia je pre žiakov časť, keď tvoria logo, predmet podnikania a finančné perspektívy „svojej“ firmy.

Taliani z Instituto tecnico commerciale, Teramo si najprv upravili hru a manuály. Otestovali všetkých učiteľov ekonomických predmetov a potom tri dni prebiehalo testovanie samotnej hry Simgame so žiakmi. Cez ekonomickú hru Simgame získali globálnu víziu ako funguje podniková ekonomika v reálnom prostredí. Veľmi sa im páčila.

Rakúšania z Bundeshandelsakademie Freistadt testovali tiež tri doobedia. Nie všetky skupiny dokončili tri roky statickej verzie Simgame. Niektorí učitelia doporučili zapojiť aj viac účtovníctva. Žiakom sa nepáčilo, že vlastné vytvorené logo a predmet činnosti sa už „nevyskytovalo“ v priebehu hry.

Zástupca nemeckého BIBBu pán Ballin sa vyjadril k implementácii do učebných osnov: každá zo 16 častí Nemecka má vlastné učebné osnovy a plány. BIBB zadal integráciu do 4 učebných plánov v okolí Berlína. Vytvorili nemeckú internetovú stránku k projektu. Kľúčová otázka pre BIBB bude, koľko bude hra SIGAME po skončení projektu stáť. Navrhujú poskytovať hru SIMGAME na ftreeware, aby bola voľne dostupná.

Podrobnú správu z evaluácie statickej časti predniesol Dr. Willy Kriz z LMU katedry psychológie z Mníchova. Testovaných bolo 64 % škôl z ČR, 16 % zo SR, 4 % z Nemecka, 16 % z Rakúska a 4 % z Talianska. Celkom 25 tried a 37 učiteľov. Z testovania vyplynulo, že lepšie výsledky dosiahli tí, ktorí testovali 3 dni a mali minimálne 30 minút na každý dotazník. Ďalej vyplynulo, že učitelia by potrebovali špeciálny tréning na vyučovanie metódou simulácie, kde sa úloha učiteľa mení skôr na poradcu, kouča, pozorovateľa. Čo je námet na nový projekt.

Hlavným trénerom a sprievodcom dynamickej verzie Simgame bola pani Řezníčková a pán Weinert z Consim, s.r.o. Praha. Na konferencii všetkým partnerom predstavili rozdiely statickej a dynamickej verzie.

V dňoch 30.4. až 1.5. 2004 na VŠ Internát Hostivař, 102 00 Praha 10 – Hostivař sa uskutočnil seminár na ktorom sme testovali dynamickú verziu ekonomickej hry SIMGAME a „tvorili manuál“. Na seminári sa zúčastnilo celkom 6 pracovných tímov z Čiech, Talianska, Nemecka, Rakúska a zo Slovenska. Súčasťou štyroch česko-slovenských tímov boli aj sociálni partneri z Čiech.

Pred začiatkom seminára (cca týždeň) všetci účastníci obdržali pracovnú verziu žiackeho manuálu. Pre hladký priebeh hry a jej testovania bolo potrebné, aby sa všetci účastníci rámcovo oboznámili s príručkami, ktoré boli zároveň aj pracovnými materiálmi na seminári.

Účastníci sami hru SIMGAME hrali, hodnotili pripravené materiály, prípadne prispôsobovali terminológiu zodpovedajúcim platným predpisom, ktoré platia v tej ktorej krajine. Na rozdiel od statickej verzie sa pracovný manuál pre učiteľa tvoril priamo pri hre.

Druhý deň seminára Dr. Kriz z Ludwig Maximilians Univerzity Munich oboznámil partnerov všetkých zástupcov sociálnych partnerov s dotazníkmi o spätnej väzbe a vedomostných testoch, ktoré budú slúžiť na evaluáciu projektu SIMGAME,. Učitelia a žiaci budú dotazníky vyplňovať tesne pred začiatkom hry v školách a tesne po jej ukončení. Všetky materiály musíme opäť terminologicky prispôsobiť. Opravené materiály spracujú pracovníci ŠIOV (so zapracovaním pripomienok učiteliek z OA Hrobákova, OA Račianska a OA Dolný Kubín) a prepracovanú verziu pošlú elektronicky na NUOV.

V rámci testovania každá skupina podávala pripomienky a zmeny, ktoré doporučuje v manuáloch. Druhý deň testovania sa Mgr. Kaňáková a zástupcovia zo slovenských OA dohodli, že testovanie dynamickej verzie bude posledné dva týždne júnové ešte tento školský rok teda 2003/2004. Presný termín museli učiteľky prerokovať s vedením svojej školy. Na testovanie hry máme jednu cestovnú sadu hry SIMGAME a z toho dôvodu si národné testovacie školy musia urobiť harmonogram testovania, aby si ich mohli vzájomne posúvať. Už teraz vieme, že OA Hrobákova testovala dynamickú verziu 15. júna 2004, OA Račianska 17.-18. júna 2004 a OA Dolný Kubín 21.-23.júna 2004.

Všetkých šesť pracovných kolektívov sa zhodlo, že hra SIMGAME má význam vtedy, keď sa bude hrať minimálne dva dni a jeden deň bude na vypracovanie dotazníkov a testov.

Prínosom zahraničnej služobnej cesty je už len samotný fakt, že zástupcovia ŠIOV - Ing. Gabriela Horecká a obchodných akadémií - Ing. Jana Kebrlová, OA Hrobákova a Ing. Mária Mydlová, OA Račianska z Bratislavy, Ing. Blanka Prčová z OA Dolný Kubín - sa zapojili do projektu ekonomické simulácie SIMGAME - The simulation of economic processes and decision making as a training module (Free simulation) – Leonardo da Vinci CZ/02/B/F/PP-134030, ktorý je zameraný na zvýšenie kvality odborného vzdelávania v sociálnych a podnikateľských vedomostiach a predovšetkým v oblasti posilnenia podnikateľského myslenia a konania. V rámci projektu sa pripravujú materiály, ktoré sa budú využívať v celej EÚ.

Ing. Gabriela Horecká

Vedúca odboru SCCF