ALTERNATÍVNE HODNOTENIE VÝKONOV V CVIČNÝCH FIRMÁCH

 

Kritika tradičného hodnotenia výkonov

Tradičné hodnotenie vo forme známok sa v zásade hodnotí veľmi kriticky. Najmä pri známkovaní mnohostranných činností žiakov v cvičných firmách naráža na dôležité princípy hodnotenia ako objektívnosť, validita a reliabilita. Ďalším efektom je informačná strata používaním 5-stupňového hodnotenia. Toto redukovanie výkonov žiakov neposkytuje dodatočné informácie pre zamestnávateľov, rodičov a žiakov.

Napríklad známka "dostatočne" z cvičnej firmy nemôže zachytiť, že síce žiak vykonáva všetky vysvetlené operatívne činnosti vo svojom oddelení bezchybne (čo by mohlo byť želaným profilom zamestnanca), ale pri strategických rozhodnutiach sa zachoval pasívne a neprejavil žiadnu zainteresovanosť.

Ďalej známky neposkytujú žiadne informácie o tom, podľa akých kritérií sa hodnotenie uskutočnilo. Zo známok nemožno vyčítať, aké má učiteľ požiadavky na výkon žiakov alebo či učiteľ známku vedome prilepšuje či zhoršuje, aby vyvolal u žiakov určitú motiváciu. Aké alternatívy má učiteľ k dispozícii, aby sa mohol vyhnúť spomínaným slabostiam tradičného hodnotenia výkonov v cvičnej firme? Možno uvažovať o týchto dvoch možnostiach:

Slovné hodnotenie výkonu

Pedagógovia a vychovávatelia považujú slovné hodnotenie za použiteľnú alternatívu. Výhodou slovného hodnotenia je lepšia spätná väzba a humánnejšia podoba skúšania. Učiteľ môže aj pri slabom výkone žiaka poukázať na určité pozitívne stránky a môže tak zabrániť strate odvahy a sebavedomia žiaka a z toho rezultujúcim zlým známkam. Slovné hodnotenie podporuje okrem toho vzťahy medzi žiakmi, rodičmi a učiteľmi a môže byť vnímané ako príspevok k tvorbe humánnej a partnerskej školy. Zabraňuje konkurenčnému mysleniu žiakov, nevedie k rivalite detí, čo je dôležité najmä pri bežnom každodennom fungovaní cvičnej firmy.

Existujú však aj nevýhody tejto hodnotiacej metódy. Vzniká nebezpečenstvo haló efektu a pripísania role, okrem toho sú podávané málo konkrétne výpovede o učení a výkone.

Kombinácia tradičného a slovného hodnotenia vyzerá na prvý pohľad vhodná, napriek tomu subjektívnosť nie je dodatočným slovným hodnotením vylúčená. Úplná objektívnosť sa ani v tomto prípade nedá dosiahnuť.

Sebahodnotenie

Ďalšou alternatívnou metódou posúdenia výkonov je sebahodnotenie. Pod týmto pojmom možno rozumieť účasť žiakov na hodnotení ich vlastných výkonov. Môže zahŕňať všetky kroky hodnotenia výkonov ako napr. stanovenie dôležitosti jednotlivých úloh alebo určenie kritérií hodnotenia. "Vtiahnutím" žiakov do procesu hodnotenia sa podporuje ich pripravenosť a motivácia. Žiaci sa učia sebaurčeniu a zaobchádzaniu so zodpovednosťou.

Pre fungovanie sebahodnotenia však musia byť splnené určité požiadavky. Žiaci musia poznať ciele učenia a na nich kladené požiadavky. Okrem toho musia učebné metódy zodpovedať dosahovaným cieľom. Ďalšou podmienkou je, aby boli známe smernice pre hodnotenie.

Záver

Aj keď alternatívne metódy na hodnotenie výkonu nie sú úplne "očistené" od subjektívnosti, mali by byť najmä v cvičných firmách vo väčšej miere presadzované. A to preto, aby systém známkovania nebol považovaný za jedinú možnú a platnú formu hodnotenia výkonov žiakov. Zmeny v hodnotení sú však závislé nielen od učiteľov alebo žiakov, ale aj od tvorcov zákonov.

z nemeckého originálu - časopis pre CF - Univerzita v Linci

preložila: Janka Bestvinová, 4.r. FPM