CUDZOJAZYČNÁ KOMUNIKÁCIA CVIČNÝCH FIRIEM V PODMIENKACH MEDZINÁRODNÝCH VEĽTRHOV

V podmienkach rozvíjajúcej sa globalizácie a internacionalizácie obchodu a hospodárskych aktivít je komunikácia so zahraničnými trhovými subjektami dôležitou zložkou firemnej kultúry.
Je samozrejmé, že rokovania väčšinou prebiehajú vo svetových jazykoch, ktoré sa svojím historickým vývojom stali najvýznamnejšími. Najmä anglický, nemecký, francúzsky a z časti ruský či španielsky jazyk sú v medzinárodných vzťahoch používané takmer nepretržite.

Čo je dôležité pri komunikácii so zahraničnými firmami? Načo je potrebné myslieť a nezabudnúť? V čom sú veľtrhy a výstavy špecifické? Na tieto, ale aj iné otázky sa pokúsim odpovedať v nasledujúcich riadkoch.

V E Ľ T R H Y

Veľtrhy sa stali obľúbenou cestou prezentácie a priblíženia k potencionálnym zákazníkom i k širokej verejnosti pre množstvo firiem. Sú výbornou príležitosťou nadviazať kontakty a urobiť pozitívny dojem na návštevníkov, z ktorých sa môžu vyvinúť budúci klienti firmy. Čo je teda dôležité pri veľtržnej činnosti? Pre šikovného obchodníka je odpoveď celkom jednoduchá. záleží na koncepcii výstavného stánku tej ktorej firmy a na odbornej kompetentnosti veľtržných pracovníkov firmy.

Každá organizácia si na veľtrhu prenajíma určitý priestor, na ktorom sa hodlá prezentovať. Už pri samotnej stavbe stanoviska je potrebné brať ohľad na viacero faktorov.

O Každé stanovisko potrebuje byť niečím jedinečným a výnimočným. Musí zákazníkov, partnerov či okoloidúcich zaujať a pritiahnuť.

O Nebojte sa používať protiklady a nezvyčajné prvky. Nezvyčajnosť a rarita vždy zaujmú okolie a vytvoria dobrý dojem.

O Ani na maličkosti, ako materiál podlahy alebo jednotlivých častí vybavenia, nesmieme zabudnúť.

O Prihovorte sa všetkým zmyslom, nekoncentrujte sa iba na optické vnemy.

O Majte dobre odborne pripravený personál. Odbornosť je dôležitá nielen v samotnej oblasti podnikania, ale aj v jazykovej oblasti. O tomto bode sa zmienim v ďalšej časti.

 

JAZYKOVÁ PRIPRAVENOSŤ

Ako som už spomenul, jazyková pripravenosť vo vlastnom odbore i v oblasti komunikácie sa v dnešnom hospodárskom živote stáva nevyhnutnosťou. Nezanedbateľným faktom ostáva aj výsadné postavenie exportne orientovaných firiem. Vývozcovia sú často podporovaní štátom a kvalita ich produktov sa postupne dostáva do povedomia zákazníkov. Aj v oblasti vývozu môžu byť veľtrhy výbornou príležitosťou prezentovať sa a dostať sa do očí zahraničnej verejnosti i prípadných obchodných partnerov. Mnohokrát samotná prítomnosť výrobcov na výstavách či veľtrhoch nestačí. Návštevníci a zákazníci sú oveľa náročnejší a kritickejší ako bývali v minulosti. V množstve ponúk a lákadiel uprednostnia spravidla tie, ktoré ich oslovia alebo upútajú. Preto je nevyhnutná aj aktivita samotného výrobcu, čiže firmy, ktorá sa prezentuje. Čo je teda dôležité v kontakte so zahraničným zákazníkom?

O Dajte ľuďom vedieť, že sa o nich zaujímate. Ak prechádzajú okolo vášho stánku, snažte sa im venovať pohľad alebo úsmev.

O Skúste sa dozvedieť meno potencionálneho záujemcu o váš výrobok a nadviažte s ním rozhovor. Dosiahnete tým jeho väčší záujem.

O Pýtajte sa. Buďte pripravený spolupracovať a dozvedieť sa, čo presne váš zákazník či partner hľadá.

O V každom prípade buďte dobre pripravený na komunikáciu v cudzích jazykoch.

Jazyková kompetentnosť konkrétne

Čo sa týka jazykovej pripravenosti a odbornosti je potrebné taktiež brať do úvahy viacero bodov. V prvom rade je nevyhnutné ovládať základný protokol a etiketu oslovenia, uvítania a predstavenia hostí a hostiteľov. Na počiatočnú komunikáciu sú vhodné neutrálne témy, ako napríklad šport či kultúra. Vyhýbať by sme sa mali politickým, náboženským a národnostným otázkam či vojenským konfliktom.

Následne je možné postupne prejsť k hospodárskym a obchodným otázkam. Je potrebné byť pripravený hovoriť o základných údajoch prezentovanej firmy, o jej aktivitách, výrobnom programe a hospodárskych ukazovateľoch.

Zákazníkov samozrejme najviac zaujímajú výrobky a služby danej firmy. Preto je pre veľtržných pracovníkov dôležité vedieť v stručnosti predstaviť svoje výrobky, ich funkcie a prípadné výhody a nevýhody ich používania.

V neposlednom rade je jazyková zdatnosť potrebná nielen na veľtrhoch alebo výstavách, ale aj na klasických pracoviskách a v situáciách bežného pracovného života. Máloktorá z firiem sa zaobíde bez fundovaných pracovníkov nielen v oblasti odbornej a profesionálnej, ale aj v oblasti komunikačných a jazykových schopností. preto je dôležité pri štúdiu dbať i na vhodné zaradenie cudzích jazykov so zreteľom na profiláciu a smerovanie danej školy. Vedomosti nielen v bežnej ale aj odbornej stránke jazyka sa stávajú v dnešnej dobe nevyhnutnými pre každého vedúceho pracovníka či individuálneho podnikateľa. A najmú veľtrhy a výstavy sú špecifickými obchodnými miestami, kde je komunikácia so zákazníkom či obchodnými partnerom veľmi dôležitá.

Autor: Miroslav Lojka, 4. R. EU FMV

Školiteľ: Ing. Velichová

Fakulta medzinárodných vzťahov

Ekonomickej univerzity v Bratislave

Cudzojazyčná komunikácia cvičných firiem v podmienkach medzinárodných veľtrhov

Miroslav Lojka

4. ročník FMV