ELEKTRONICKÝ OBCHOD V CVIČNEJ FIRME

 

1. INTERNET

1. Internet predstavuje moderný nástroj komunikácie posledných rokov 20. storočia, ktorý zásadným spôsobom mení a uľahčuje spôsob komunikácie medzi ľuďmi, odstraňuje geografické bariéry a skracuje vzdialenosti

2. Rast Internetu je rýchlejší ako akákoľvek iná technológia v histórii. Medzi rokmi 1993-1997 vzrástol počet pripojených počítačov k Internetu z 1 milióna na 20 miliónov. V roku 2001 sa očakáva 120 miliónov pripojení

3. Firmy, ktoré majú záujem udržať si svojich zákazníkov, už nemôžu viac ignorovať Internet ako prostriedok obchodovania.

4. Pre čoraz väčší počet zákazníkov sa stal Internet súčasťou každodenného života. Homebanking, rezervovanie dovolenky, hľadanie nových knižných titulov, ponuka na aukciách či dokonca nákup áut prostredníctvom Internetu sú dnes už považované za samozrejmosť.

5. S vývojom novej infraštruktúry už nie sú tieto služby dostupné len cez pevné siete, ale aj cez mobilné telefóny.

Niekoľko výhod Internetu:

okrem toho, že Internet nahrádza papier, telefón a fax

JE MOŽNÁ:

· väčšia rýchlosť prijímania aktuálnych informácií z celého sveta

· komplexnosť poskytovaných informácií

· zníženie nákladov na marketing

· možnosť sledovať konkurenčné prostredie

· možnosť získať potenciálnych zákazníkov na celom svete

· zvýšenie kvality komunikácie so zákazníkmi

· skrátenie času potrebného na realizáciu akejkoľvek obchodnej transakcie

· inzerovanie a propagácia firmy prostredníctvom WEB stránok -> TÚTO MOŽNOSŤ PONÚKAME CVIČNÝM FIRMÁM AJ MY NA NAŠICH WEB-STRÁNKACH SCCF (www.siov.sk )

Na SLOVENSKU sa realizuje približne 1,5 milióna pripojení denne na Internet.

V súčasnosti to plní skôr „imidžovú“ funkciu.

 

2. VYUŽITIE INTERNETU

photo1

 

3. ROZDELENIE UŽÍVATEĽOV INTERNETU

Zisťujeme, že elektronický obchod tu zohráva dôležitú úlohu.

photo2

 

4. POJEM A DEFINÍCIA ELEKTRONICKÉHO OBCHODU

Mladým a búrlivo sa rozvíjajúcim sa odborom informatiky je elektronické podnikanie. Snáď práve pre svoju mladosť sa zatiaľ označuje rôznymi názvami. Môžeme sa stretnúť s označením elektronický obchod, elektronické obchodovanie, e-commerce alebo e-business.

Dokonca ani obsah elektronického podnikania ešte nie je presne vymedzený. Elektronický obchod môžeme všeobecne definovať ako akýkoľvek obchod uskutočnený s využitím elektronických nástrojov.

///(Electronic Data Interchange - EDI), elektronického prenosu hodnôt medzi finančnými inštitúciami (Electronic Fund Transfer, EFT), prostredníctvom predaja tovaru spojeného so skladom a automatickým objednávaním (Point of Sale Technology, POS) alebo vo výrobnej sfére prostredníctvom dodávky materiálu s priamou väzbou na chod výrobných liniek (Just in Time, JIT), t. j. s minimálnym skladom, prostredníctvom výdajných automatov (Automated Teller Machines, ATM) a elektronickej pošty.///

Elektronický obchod môžeme chápať :

1. v užšom význame ako elektronické nástroje pre podporu a realizáciu obchodných vzťahov –napr. reklamu, marketing, predaj, dodávku, platbu, poskytovanie ďalších služieb zákazníkom;

2. v širšom význame ako elektronické nástroje zahŕňajúce (okrem spomenutých) aj vlastnú činnosť podnikateľa – výskum, vývoj, výrobu, zásobovanie materiálom a diely, logistiku, administratívu, vedenie účtovníctva, finančné služby – úvery, leasing, bankové produkty, poistenie apod.

Elektronické obchodovanie na úrovni podnikov existuje vo svete už viac ako 20 rokov. Začalo sa zavádzaním formalizovanej výmeny dát (electronic data interchange, EDI) medzi firmami, a to posielaním a prijímaním objednávok, informáciami o dodávkach a platbách atď. Bolo sprevádzané vznikom viacerých štandardov obchodných správ.

Najväčší podiel na tovaroch, ktoré sú predmetom elektronického obchodovania, majú tzv. nehmotné produkty a služby alebo tovary. Medzi typické produkty patria knihy, hudba na CD, SW, elektronika a domáce spotrebiče.

Rozsah služieb, je veľmi pestrý. Patria sem služby finančných inštitúcií, ako sú banky a poisťovne, služby cestovných, ale aj realitných kancelárií, právne služby, ďalej služby systémov na rezerváciu a predaj lístkov na dopravu alebo kultúru a iné.

V najjednoduchšej podobe si zákazník objedná jednotlivé druhy tovaru a určuje nakupované množstvo. Vyspelejšie technológie disponujú tzv. virtuálnym nákupným košíkom, do ktorého zákazník ukladá vybraný tovar, môže meniť jeho množstvo alebo ho vyradiť a objednáva celý nákupný košík. Platbu zákazník realizuje buď v okamihu dodania tovaru alebo prevodom zo svojho konta. Vyspelejší predajci sú priamo napojení na niektorú banku, ktorá zabezpečuje bezpečné finančné transakcie prostredníctvom Internetu.

Kto by mal záujem prakticky si vyskúšať aplikáciu Elektronického Obchodu CF PRONO, s.r.o. z OA v Dolnom Kubíne, nájdete ju web stránke www.prono.host.sk

Význam elektronického podnikania rastie závratne. V roku 2000 v USA nakupovalo prostredníctvom siete Internet 46 miliónov zákazníkov, ktorí ročne zaplatili 16 miliárd dolárov. V roku 2002 má hodnota platieb presiahnuť 54 miliárd dolárov (podľa spoločnosti IDC). Hodnota predaného tovaru prostredníctvom Internetu stúpne v roku 2002 oproti roku 1997 o viac ako 1800 %.

Elektronický obchod na Internete je stredobodom pozornosti Európskej únie, ale aj vlád vyspelých krajín sveta. V roku 1994 dosiahol celkový obrat obchodov cez Internet 60 miliónov USD, v roku 1996 už 2,6 miliárd USD a prognózy na rok 2000 hovoria o obrate 70 až 200 miliárd USD.

Predpokladaná celková hodnota "end-use" – uskutočnených eCommerce transakcií na Slovensku dosiahne 2,9 miliónov dolárov v roku 2001, oproti 800 000 dolárov za rok 2000, čo predstavuje 360 % nárast.

5. VÝHODY ELEKTRONICKÉHO OBCHODOVANIA

Hlavnou výhodou elektronického obchodovania je, že:

· Oslovíme širšiu skupinu potenciálnych zákazníkov a zvýšime obrat vďaka tomu, že so zákazníkmi môžeme komunikovať viacerými kanálmi.

· Znížime bariéry - zákazník nemusí nikam chodiť, pohodlne si vyberie hľadaný tovar bez opustenia kancelárie alebo bytu.

· Vytvoríme si vzťah so zákazníkom. Zákazníkovi, ktorý opakovane využíva služieb jedného poskytovateľa, môžeme ponúknuť výhody a doplnkové služby. Veľké množstvo firiem ponúkajúcich svoje služby po Internete sú veľmi závislé práve na množstve klientov využívajúcich ich služby.

· Pri nákupe cez Internet môžeme optimalizovať cenu nakupovaného produktu a znížiť svoje výdavky na jeho získanie.

FIRMY VYUŽÍVAJÚCE ELEKTRONICKÝ OBCHOD VIDIA ĎALŠIE VÝHODY.
Sú to:

§ prilákanie nových zákazníkov novým spôsobom distribúcie,

§ lepšia zastihnuteľnosť existujúcich cieľových skupín,

§ rýchlosť - (skrátením ciest odbytu) a úspora času,

§ zvýšenie predaja už existujúcim zákazníkom,

§ nové marketingové stratégie,

§ zníženie prevádzkových nákladov

§ integrácia s inými skupinami produktov - Cross-Selling,

§ možnosť medzinárodného predaja,

§ vysoká aktuálnosť.

VÝHODY PRE KUPUJÚCEHO SÚ:

• široké možnosti výberu,

• možnosť podrobného informovania o produkte,

• prehľad v množstve informácií - Transparentnosť trhu (ľahšie porovnanie cien a prijateľnejšie ceny),

• väčšie pohodlie,

• úspora nákladov a času pri hľadaní produktov a služieb,

• vyššia dispozičnosť (24 h/denne),

• zábava.

 

6. NEVÝHODY ELEKTRONICKÉHO OBCHODOVANIA

Nevýhod elektronického obchodovania je málo. Spotrebiteľov najviac trápi:

photo3

Jedným z kľúčových problémov rozvoja elektronického obchodu vo verejnej sieti Internet sú bezpečné platobné systémy, ktoré by zachovali anonymitu zákazníka, predajcovi by poskytli záruku dôveryhodnosti zákazníka a istú úroveň informácií o zákazníkovi tak, aby sa predajca mal podľa čoho orientovať pri ponuke svojich služieb.

V dôsledku rozvoja elektronického obchodu sa očakáva zníženie zamestnanosti v distribúcii tovaru a v maloobchode.

Je zrejmé, že nie každý podnik pristúpi k realizácii elektronického podnikania. Každý by však mal popremýšľať, čo stratí, pokiaľ túto možnosť podnikania nevyužije. Platí to aj pre naše CF.

 

7. ELEKTRONICKÝ OBCHOD

EO možno podľa úrovne obchodovania rozdeliť do 3 modelov:

Názov

Skratka

Predávajúci

Kupujúci

Príklad

Business to business

(obchod medzi

podnikateľmi)

B2B

Podnikateľ

Podnikateľ

?Dodávku dielov pre

výrobcu automobilov.

?Dodávku počítačov do

predajne dealera.

Business to consummer

B2C

Podnikateľ

Spotrebiteľ

(koncový

zákazník)

?Dodávku náhradného

dielu k autu užívateľa

Consummer to

consummer

C2C

Občan

Občan, môže ním

byť aj podnikateľ

?Predaj medzi občanmi,

prípadne aj predaj

podnikateľovi

Medzi našimi CF budú prebiehať prvé dva modely Elektronického obchodu.

Business to business (B2B) - označuje komerčné a marketingové aktivity alebo transakcie medzi firmou a firmou alebo podnikateľom, ktorí tovary alebo služby kupujú predovšetkým za účelom ich ďalšieho predaja alebo spracovania.

Obchod medzi podnikateľmi je využívaný v distribučných a predajných reťazcoch, v ktorých môžu medzi sebou komunikovať výrobci, sklady, distribútori, veľkoobchody, dealeri alebo obchodní zástupci.

Jadrom je štrukturovaná databáza, nad ktorou pracuje obchodná aplikácia. K aplikácii je síce prístup cez klasické www stránky, ale základom sú informácie marketingového a logistického charakteru. Obchodná aplikácia by mala byť schopná sama reagovať na prípadné zmeny v obchodných vzťahoch, napríklad podľa veľkosti uzatvoreného obchodu. Samozrejmosťou je automatické spracovanie objednávky a jej zaradenie do vnútropodnikového informačného systému, ktorý je prepojený vzájomne spolupracujúcimi modulmi - napríklad skladové hospodárstvo, platobný systém, modul pohybu objednávky atď. Systém môže automaticky sledovať stavy tovarov na sklade a automaticky doobjednávať u subdodávateľov chýbajúce položky.

Business to consumer (B2C) - označuje komerčné a marketingové aktivity alebo transakcie medzi firmou a konečným spotrebiteľom tovaru alebo služby. Spotrebiteľom môže byť súkromná osoba, firma alebo podnikateľ.

 

8. PLNOHODNOTNÝ ELEKTRONICKÝ OBCHOD NA INTERNETE

Plnohodnotný elektronický obchod na Internete môžeme popísať nasledujúcim spôsobom:

2 Využíva sa prostredie stránok WWW, ktoré môžu simulovať reálnu predajňu.

Po určení predmetu zmluvy, subjektu, platobných podmienok lehôt a prostriedkov pre plnenie zo zmluvy je elektronická ponuka odoslaná druhej strane, ktorá ju akceptuje alebo odmietne. Okamih akceptácie je okamihom uzatvorenia zmluvy.

1. Ako platobný prostriedok sa najčastejšie požaduje platba prostredníctvom platobných kariet. Poskytnutie údajov o platobnej karte sa však dá označiť prinajmenšom za nie príliš bezpečné..

2. V budúcnosti sa uvažuje aj o tzv. digitálnych peniazoch (digital cash), ktoré sú reprezentované špeciálnymi súbormi, obsahujúcimi údaje o finančnej hodnote, ktoré reprezentujú. Navyše obsahujú identifikačné údaje banky, ktorá digitálne peniaze vydala. Súbor je zabezpečený elektronickým podpisom vydávajúcej banky. Platba sa realizuje presunom tohto súboru od kupujúceho k predávajúcemu. Predávajúci k nemu pripojí svoj digitálny podpis. Platba prostredníctvom digitálnych peňazí sa vyznačuje vysokým stupňom anonymity a je vhodná napríklad pre platby menších súm alebo pre príležitostné platby.

3. V súčasnosti sa používajú na zaplatenie aj tzv. čipové karty. Na tejto čipovej karte je zaznamenané obmedzené množstvo peňažných prostriedkov, takže slúži ako pomyselná elektronická peňaženka.

9. WEB-Stránka CVIČNEJ FIRMY ako „Simulovaná predajňa“

Internetová Web stránka, je „elektronickou vizitkou“ CF.

Mala by mať: - jednoduchú štruktúru,

- vyvážený dizajn stránok, ktorý slúži na dosiahnutie cieľa,

- a vlastnú doménu; V prípade našich cvičných firiem ponúkame možnosť umiestniť si prezentáciu na stránkach SCCF. (v odkaz Prezentácie CF)

Základným obsahom prezentácie by malo byť:

1. predstavenie CF,

2. predmet činnosti,

3. ponúkané produkty a ich ceny.

Ďalším obsahom môžu byť napr.:

• Správy pre zákazníkov,

• On-line (internetové) katalógy,

• Objednávkové formuláre,

• Služba vyhľadávania ( ponuka tovaru a služieb ) a navigácie,

• Poradenská funkcia (pri produktoch vyžadujúcich vysvetlenia),

• Funkcia nákupného košíka (Shopping card).

Našim CF by som odporúčil aby mali na WEB stránke OBJEDNÁVKOVÝ FORMULÁR. Po jeho vyplnení by ho zákazník zaslal najlepšie na e-mail cvičnej firmy a pokiaľ ho nemá, tak si objednávku vytlačí a zašle poštou.

AKO PRILÁKAŤ ON-LINE ZÁKAZNÍKOV?

2 Web stránky je vhodné často aktualizovať. Stránky, ktoré nie sú pravidelne aktualizované môžu vzbudzovať nedôveru v prípade nových návštevníkov a nie sú zaujímavé pre už existujúcich zákazníkov.

2 Je treba dbať na to, aby stránky vyzerali profesionálne a spoľahlivo fungovali. WEB stránky produkty nie len predávajú, ale podieľajú sa aj na budovaní dôvery zákazníka.

2 Stránky by sa mali načítať rýchlo. Ľudia neradi čakajú na načítanie dát, podobne ako neradi čakajú v rade.

2 Výber tovaru on-line by mal byť porovnateľný s tým, čo môžu dostať zákazníci od iných predajcov. Ak majú zákazníci väčší výber v klasických obchodoch, dajú im prednosť pred on-line nákupom.

2 Ceny treba udržovať nižšie alebo rovnaké s cenami konkurencie.

2 Je potrebné kontrolovať obsah stránok. Dôsledkom zverejnenia nesprávnej informácie môže byť aj finančná strata. Napríklad chybne uvedené ceny alebo nesprávna informácia o výrobku môže dať zákazníkovi do ruky argument pre získanie odškodného alebo vrátenia peňazí.

Tu by som chcel upozorniť CF, ktorým sa zmení napr, e-mail, číslo telefónu, faxu, predmet činnosti, rozvrh CF a iné, aby o tom informovali SCCF. Hovorím to preto, že Slovensko je pridruženým členom EUROPENu – svetovej centrály CF – a všetky dostupné informácie o slovenských cvičných firmách má k dispozícií skoro 4000 CF na celom svete. Tieto údaje sa nachádzajú na CD EUROPENu, ktoré dostali všetky CF v priebehu septembra tohto roku. Aktualizovanú databázu CF (asi 1x do mesiaca) nájdete vždy na Web stránkach SCCF v novinkách.

 

10. PRÍKLADY ELEKTRONICKÉHO OBCHODOVANIA

Žiarivým príkladom firmy, ktorá založila svoj obchod len na elektronickom podnikaní je spoločnosť AMAZON, ktorej príjmy v roku 1998 dosiahli viac ako 307 miliónov dolárov a dnes je 37. svetovou firmou v oblasti Informačných technológií. Amazon predáva prostredníctvom siete Internet po celom svete knihy, hudobné nosiče, starožitnosti, zabezpečuje on-line aukcie a pod.

V súčasnosti už podniká on-line tisíce spoločností, z ktorých vyberiem príklady našich a zahraničných internetových stránok z najobľúbenejších odvetví.

Y Knihy, Hudba:

Y Aukcie:

Y Cestovný ruch:

Y Darčekové predmety:

Y Elektronika, domáce spotrebiče a iné: http://www.edrukos.sk

Iné príklady z oblasti elektronického obchodovania v zahraničí:

Dobre známa je stránka http://alibaba.com. Je to globálny B2B virtuálny trh, spájajúci nákupcov a predávajúcich z celého sveta. Systém bol založený v Číne, sídlo má v Hong Kongu a kancelárie v meste Shanghai, Soul, Londýn a v Silicon Valley.

Stránka http://www.dash.com je príkladom služby, ktorá ponúka tovar z asi 135 rôznych on-line obchodov za zľavnené ceny pre registrovaných užívateľov. Zákazník nakupuje v asociovaných obchodoch za výhodných podmienok a navyše sa rýchlejšie dostane k rôznym produktom v množstve on-line obchodov, používaním softvéru uľahčujúcim aj vypĺňanie formulárov.

Dobrým príkladom on-line obchodného domu môže byť, nám na Slovensku už dobre známy, obchodný dom Tesco, http://www.tesco.com.

Ing. Daniel Ňarjaš