EVALUÁCIA PROJEKTU CVIČNÁ FIRMA.

 

Záverečný evaluačný seminár - vyhodnotenie projektu cvičná firma na úrovni rakúsko-slovenskej spolupráce v rokoch 1997 - 2001, sa konal v dňoch 17. a 18. októbra 2001 vo Viedni v Rakúskej centrále cvičných firiem - ACT.

Mag. Gerlinde Tagini a Mag. Renate Rode realizovali evaluáciu 9. pilotných OA na Slovensku

Evaluačný seminár otvoril riaditeľ odboru pre technické a odborné vzdelávanie z Rakúskeho ministerstva školstva, vedy a kultúry Mag. Tauchner, ktorý vyjadril spokojnosť s pokračovaním projektu cvičná firma na Slovensku.

Ako druhá vystúpila Mag. Tagini z ACT Viedeň, ktorá nám zopakovala, z akých krokov sa skladala evaluácia projektu cvičné firmy, ktorý trvá od roku 1997 doteraz.

Evaluácia prebiehala celý rok 2001: ACT - rakúske centrum pripravilo rozsiahly dotazník pre deväť pilotných obchodných akadémií. Dotazník vyplnilo 21 vedúcich cvičných firiem a 32 cvičných firiem. Osobné evaluácie sa uskutočnili v máji 2001 na OA Hrobákovej a OA Račianskej v Bratislave - Mag Renate Rode z ACT Viedeň, na OA Levice a na OA Trenčín - Mag. Gerlinde Tagini. Tretí príspevok mala Mag. Rode, ktorá sa taktiež venovala celý rok 2001 evaluácii.

Z dotazníkov vyplynulo, že Slovensko pochopilo, na čo má slúžiť cvičná firma - CF je metodicko-didaktické miesto, kde môžu žiaci prakticky vyskúšať teoretické vedomosti a osvojovať si nové kľúčové kvalifikácie. Ďalej z dotazníkov vyplynulo, že materiálne vybavenie našich cvičných firiem je nedostatočné, prípadne zastaralé a z toho vyplýva aj slabá komunikácia medzi jednotlivými školami a samozrejme aj cvičnými firmami. Oba tieto dosť podstatné problémy sú otázkou finančných možností škôl: školy nemajú na nové vybavenie a obmedzené majú aj prostriedky na telefóny, faxy a poštovné, čo veľmi brzdí komunikáciu. So zahraničím komunikuje asi tretina opýtaných cvičných firiem, čo je v poriadku, lebo „spolupráca doma i v zahraničí vyžaduje dlhšie obdobie, Rakúsku to trvalo sedem rokov“, povedala Mag. Rode.

Ďalej Mag. Rode pripomenula, že veľa obchodných prípadov nie je dokončených účtovne. Pripomenula, že nie je podstatné, či sa prípad dokončí na počítači alebo ručným spracovaním, podstatné je, čo najviac obchodných prípadov dokončiť, aby žiak získal určitú zručnosť.

K problematike spolupráce s partnerskými firmami povedala, že ani v Rakúsku nie je táto spolupráca najideálnejšia, ale treba sa snažiť získať partnerskú firmu. Partnerská firma robí prácu CF omnoho zaujímavejšou, dodáva CF know-how a veľa šikovných absolventov CF získalo v partnerskej firme zamestnanie.

Jeden návod ako získať partnerskú firmu je, podľa Mag. Rode, pozvať zamestnanca reálnej firmy do cvičnej firmy, zamestnanec reálnej firmy získa na 90 percent nadšenie a jeho firma sa stane partnerskou firmou cvičnej firme.

V ďalšej časti seminára boli vytvorené tri pracovné skupiny z pedagógov CF, ktoré mali odpovedať na dve základné otázky:

a) čo môžem zmeniť alebo zlepšiť v rámci mojej CF,

b) čo by som mohol pre zlepšenie práce CF dohodnúť práve na tomto seminári s kolegami z deviatich pilotných OA.

Za prvú pracovnú skupinu referovala Ing. Tóthová z OA Hrobákovej v Bratislave: K zlepšeniu svojej práce vo svojej CF sa prvá skupina zhodla, že zvýšia počet elektronických obchodov, prípadne využijú aj možnosť elektronickej komunikácie s Centrobankou a budú riešiť nerovnomernosť vyťaženia jednotlivých oddelení. K druhej otázke navrhla prvá skupina, aby všetky pilotné školy uzavreli gentlemenskú dohodu, že na každú ponuku cvičnej firmy inej pilotnej OA budú odpovedať objednávkou tovaru alebo služieb povinne. Všetci prítomní súhlasili.

Za druhú pracovnú skupinu vystúpila Ing. Čuláková z OA Poprad: K prvej otázke vyjadrila názor, že pre zlepšenie fungovania cvičnej firmy budú vyťažovať zamestnancov podľa aktuálneho vyťaženia oddelení, aby mali všetci vždy dostatok práce. K otázke, čo by sa mohlo dohodnúť priamo na evaluačnom seminári, sa druhá pracovná skupina zaviazala do konca októbra poslať na všetkých 9 pilotných OA objednávky.

Na seminári prebiehala odborná diskusia...

Za tretiu skupinu referovala Ing. Janotíková z OA Dolný Kubín. Konštatovala, že podstatou cvičnej firmy je nakupovať a predávať a preto treba povinne objednávať. Treba podporovať osobné - personálne nákupy. Ing. Janotíková vo svojej CF doteraz propagovala jeden veľký nákup na konci školského roka z personálneho účtu až do vyčistenia mzdového účtu cvičnej firmy. Tento spôsob však nevyhovuje, lebo nepodporuje zvýšenie obchodných operácií. Z toho dôvodu tretia skupina doporučuje a zaväzuje sa mesačne odvádzať mzdy na personálny účet CF a mesačne nakupovať zo mzdových prostriedkov. Treba sa osobne angažovať: na každý list, ktorý príde do firmy je priam povinnosťou odpovedať. Je nutné budovať ochotu objednávať, nielen hromadiť peniaze na účte. Tretia skupina navrhuje, aby personálny nákup sledovalo personálne oddelenie.

Na záver seminára hodnotenie urobila Mag. Renate Rode a venovala sa tiež návodom ako kupovať z personálneho účtu a tým zvýšiť počet obchodných prípadov na precvičovanie. Pravidlom v cvičných firmách je, že všetky oddelenia nemajú super prehľad o výrobkoch a službách, ktoré poskytuje CF. Z toho dôvodu je treba venovať hodinu možno aj dve informácii o produkte CF, aby každý zamestnanec cvičnej firmy mal super prehľad o produkte CF a vedel ho ponúkať. Mag. Rode na príklade svojej cvičnej firmy dala návrh na otvorenie piatich personálnych účtov pre každé oddelenie cvičnej firmy a každé oddelenie po každom bloku CF odošle minimálne 5 objednávok z piatich oddelení na nákup z personálnych účtov. Ďalej uviedla, že medzi cvičnými firmami Dolného Rakúska je tiež gentlmenská dohoda a personálny nákup sa robí pod hlavičkou CF. Má to tri výhody - CF získa obchodné prípady, získa viac práce, študenti začnú uvažovať aj o svojich vlastných peniazoch.

Mag. Gerlinda Tagini zhrnula základné body evaluácie. Hodnotiacu správu projektu cvičná firma dostane rakúske aj slovenské ministerstvo školstva.

Riaditeľ Štátneho inštitútu odborného vzdelávania (ŠIOV) Ing. Stankovský, vedúca Slovenkého centra cvičných firiem (SCCF) Ing. Horecká a pracovníci SCCF Ing. Ňarjaš a Mgr. Baránek okrem iného rokovali aj so zástupcami deviatich pilotných slovenských obchodných akadémií (OA). Učiteľka cvičných firiem z OA Dolný Kubín Ing. Sabaková nám predstavila projekt pre cvičné firmy „Spoločne vstúpiť do Európy“, ktorý chcú podať cez Medzinárodný Višegrádsky fond. Partnermi projektu bude za Slovensko OA Dolný Kubín a SCCF, za Českú republiku škola z Liberca, za Poľsko

... v priateľskej atmosfére.

škola z Tarnova. Za Maďarsko sa rokuje ešte s tromi školami, ktorých kontakty dodala maďarská centrála cvičných firiem - GTB.

Vedúce cvičných firiem z OA Poprad Ing. Marečáková a z OA Trenčín Ing. Prekopová informovali, že škola získala 5 počítačov cez INFOVEK, nateraz je však INFOVEK pozastavený. Keďže cvičné firmy potrebujú na prácu CF veľa financií (poštovné, tonery, papiere atď), z praxe vieme, že posielanie pošty mailom je ekonomickejšie a omnoho rýchlejšie. Riaditeľ ŠIOV informoval vedúce pilotných obchodných akadémií, že je členom komisie INFOVEK a doporučuje všetkým pilotným školám podať projekt na INFOVEK na vybavenie cvičných firiem Internetom a počítačmi. Ďalej sme hovorili o dotácii hodín pre predmet cvičná firma, ktorá je doteraz 2 hodiny týždenne. Za ŠIOV sme informovali, že odborná komisia pre obchodné akadémie už schválila dotáciu 3 hodiny na cvičnú firmu, ale bude zakotvená až v nových základných pedagogických dokumentoch, ktoré sa komplexne prepracovávajú.

Vedúce cvičných firiem z OA Hrobákova informovali, že v tomto roku nemôžu posielať poštu vôbec, nemôžu telefonovať a nemôžu používať Internet. Cvičná firma je na OA Hrobákova v Bratislave povinným predmetom v rámci bilinguálneho štúdia a učí sa v bloku 4 hodiny.

Pán riaditeľ prisľúbil, že urobí všetko, čo je v jeho kompetencii, aby pilotné školy boli vybavené z projektu INFOVEK a že zdôvodní potrebu navýšenia finančných prostriedkov na komunikáciu cvičných firiem cez fax, telefón, mail.

Riaditeľ Ing. Stankovský v závere informoval, že sa menia základné pedagogické dokumenty a z toho vyplývajúca potreba nových curikúl, aby sme sa čo najviac priblížili Európe a tiež napomohli vstupu Slovenska do Európskej únii.

Zástupcovia ŠIOV SCCF prezentovali dosiahnuté výsledky Slovenska v rámci sieti cvičných firiem a všetko o práci SCCF. K jednotlivým bodom hodnotenia vysvetľovali možnosti SCCF - elektronické prepojenie, možnosti Centrobanky, tvorba a počet personálnych účtov CF. Zatiaľ, minimálne do roku 2002, musíme akceptovať, že väčšina pošty z a do CF bude klasickou poštovou cestou. Platby do zahraničia bude naďalej robiť on-line SCCF. Návrh 9 pilotných OA robiť mesačne personálne nákupy zvýši počet obchodných prípadov a aj prácu SCCF, ale pracovníci SCCF to akceptujú, lebo cvičná firma má nakupovať a predávať, aby študenti „trénovali“ čo najviac.

Ing. Gabriela Horecká

Bratislava, 6.11.2001