HISTÓRIA A SÚČASNOSŤ SLOVENSKÉHO VEĽTRHU CVIČNÝCH FIRIEM

Informačná správa

 

OBSAH:

Úvod - Cvičná firma

Tabuľky a grafy vývoja cvičných firiem na Slovensku

Medzinárodný veľtrh cvičných firiem a jeho miesto v odbornom vzdelávaní

Slovenský veľtrh cvičných firiem oslávil už päťročné jubileum:

Prvý slovenský veľtrh cvičných firiem - 28.11.1998

Druhý medzinárodný veľtrh cvičných firiem - 23. - 24.11.1999

Tretí medzinárodný veľtrh cvičných firiem - 28.- 29.11.2000

Štvrtý medzinárodný veľtrh cvičných firiem - 13. - 14.2001

Piaty medzinárodný veľtrh cvičných firiem - 19. - 20.11.2002

Úvod - Cvičná firma

Globalizácia ekonomiky, obchodu a budovanie tzv. informačnej spoločnosti je realitou súčasnosti, ktorá výraznou mierou ovplyvňuje aj proces vzdelávania a prípravy. Na Celoštátnej konferencii o odbornom vzdelávaní a príprave v Bratislave 11. až 12. októbra 2001 H. Fragoulis z ETF Turín prezentoval dve hlavné výzvy pre rozšírenie Európskej únie a jej členské štáty:

  1. Dosiahnutie väčšej ekonomickej a sociálnej súdržnosti.
  2. Budovanie spoločnosti a ekonomiky založenej na vedomostiach.

Viacero konkrétnych ambicióznych cieľov je už v rámci odborného vzdelávania a prípravy (ďalej OVP) v Slovenskej republike stanovených - Národný program výchovy a vzdelávania a Národný program zamestnanosti, ktoré majú ambíciu:

- zvyšovať počet absolventov stredných škôl,

- zvyšovať účasť v terciárnom vzdelávaní,

- zvyšovať vzdelanostnú úroveň pracovnej sily,

- posilňovať poskytovanie ďalšieho vzdelávania.

Škola prestáva byť hlavným zdrojom informácií. Silne jej konkurujú médiá a elektronické zdroje informácií. Skutočnosť, že hlavným poslaním školy už nebude odovzdávanie množstva informácií študujúcim, ale zameranie sa na trvalejšie hodnoty, ako sú postoje, záujmy, motivácia, hodnotový systém, rozvinuté schopnosti a zručnosti, nutne vyžaduje používanie nových metód, ktoré napríklad využíva cvičná firma.

Cvičná firma syntetizuje teoretické vedomosti z odborných predmetov ekonomika, účtovníctvo, právna náuka, hospodárska korešpondencia, informatika a využíva aj cudzí jazyk. Výhodou tejto formy integrácie učiva je snaha o maximálne priblíženie sa reálnej praxi.

Cvičná firma vychádza z cieľov výchovy a vzdelávania novej koncepcie a je potrebné vyzdvihnúť, že rozvíja multidisciplinárne zručnosti tzv. kľúčové kompetencie: schopnosť pracovať v tíme, schopnosť komunikovať, schopnosť tvorivo riešiť problémy, rozhodovať, robiť závery, kriticky a samostatne myslieť, rozvíjať seba a podnecovať rozvoj iných.

Slovenské centrum cvičných firiem (SCCF) vzniklo pri Štátnom inštitúte odborného vzdelávania (ďalej ŠIOV) na základe rozhodnutia ministerstva školstva a za účinnej morálnej a materiálnej pomoci rakúskeho ministerstva školstva a KulturKontaktu. Ich zásluhou sa zabezpečilo materiálne vybavenie Slovenského centra cvičných firiem na Slovensku na Černyševského 27 v Bratislave.

Hlavné úlohy SCCF sú:

a) Simulácia štátnej správy –obchodného súdu, živnostenského úradu, daňového úradu, sociálnej poisťovne, zdravotnej poisťovne, úradu práce ako správca príspevkov na poistenie v nezamestnanosti a príspevku garančného fondu a banky pri SCCF.

b) Príprava seminárov a školení k predmetu Cvičná firma.

c) Príprava veľtrhov cvičných firiem – účasť na domácich aj zahraničných veľtrhoch.

Tabuľky a grafy vývoja cvičných firiem na Slovensku

Práca v cvičnej firme je jedným z najdynamickejšie sa vyvíjajúcich vyučovacích predmetov, o ktorom možno tvrdiť, že v podmienkach slovenského školstva má budúcnosť a širšie uplatnenie iba pred sebou. Ide o novú koncepciu vyučovania podporujúcu rozvoj multidisciplinárnych zručností tzv. kľúčových kompetencií: schopnosť komunikovať, tvorivo riešiť problémy, robiť závery, schopnosť pracovať v tíme, kriticky a samostatne myslieť. Práca v cvičnej firme dáva jedinečný priestor prehĺbeniu vedomostí a nadobúdaniu zručností v skupine, ktorá je umiestnená v organizácii cvičnej firmy a zároveň je umiestnená na trhu cvičných firiem, v prostredí ktorého živo reaguje. Vyučovací cieľ tu dosahujeme v špecializovaných oblastiach, ktoré sú vo všeobecnosti identické s väčšinou pracovných situácií.

Cvičné firmy pracujú v reálnom čase a vo väčšine prípadov sú on-line prepojené s ostatnými cvičnými firmami v rámci cvičného tuzemského i zahraničného trhu.

Z pedagogického hľadiska možno vyzdvihnúť nasledovné charakteristiky práce v cvičnej firme ako modernej koncepcie vyučovania:

1. Cieľom práce v cvičnej firme je vyučovanie zručností a odovzdávanie vedomostí na profesionálne použitie a osvojovanie si skúseností jednak z praktických aspektov práce a jednak skúsenosti z nažívania a pracovania v tíme cvičnej firmy. Keď je nadobúdanie resp. odovzdávanie vedomostí a zručností doplnené nadobúdaním skúseností, potom sa objavuje zmena v správaní. Táto zmena formuje podstatu vyučovacieho procesu v cvičnej firme:

nadobúdanie vedomostí + nadobúdanie = zmena

a zručností skúseností v správaní

2. V cvičnej firme sa vyučovacie ciele dosahujú v špecializovaných oblastiach, ktoré vo všeobecnosti zodpovedajú väčšine pracovných situácií. Cvičná firma takto integruje tri oblasti vzdelávania: obchodnú vzdelávaciu sféru, technolologickú vzdelávaciu sféru a sociálnu vzdelávaciu sféru, čo približuje aj nasledujúca schéma.

Obchodná vzdelávacia sféra

Pôjde o precvičovanie poznatkov a nadobudnutie zručností z nasledovných činností:

- nákup a predaj

- dovoz a vývoz

- fakturácia

- písomný a platobný styk

- účtovníctvo

- personalistika a mzdová agenda

- marketing, propagácia a starostlivosť o zákazníkov

- styk s poisťovňami, daňovým úradom, úradom práce

- veľtržná činnosť

- cudzojazyčná kompetencia a i.

Technologická vzdelávacia sféra

Na túto sféru vzdelávania je v cvičnej firme kladený veľký dôraz. Ide o rozvoj zručností z oblasti používania moderných kancelárskych technológií a informačných systémov /práca s telefónom, faxom, modemom, PC, Internetom, kopírovacím strojom, grafickými programami príp. i ďalšími aplikačnými softvérmi/.

Sociálna vzdelávacia sféra

Sociálna vzdelávacia sféra je oblasťou, kde sa plne prejavia prednosti tejto vyučovacej koncepcie vo vzťahu k iným koncepciám. Ide o rozvoj postojov, záujmov, motivácie, hodnotového systému, komunikácie, prosociálneho správania, spolupráce, rešpektu, tolerancie, zodpovednosti a spoľahlivosti, schopností pracovať v tíme a v tíme riešiť problémy, a v nemalej miere i k rozvoju podnikavosti a podnikateľského nadšenia. Z tohto pohľadu práca v cvičnej firme sprostredkúva vzdelávanie s dlhodobou životnosťou.

V cvičnej firme sa všetky oblasti vyučujú integrovaným spôsobom, nemôžu byť oddelené jedna od druhej. Možno konštatovať, že cvičné firmy predstavujú ideálne vzdelávacie prostredie na zaúčanie sa do dôležitých zručností ekonomickej praxe. Úspešné zvládnutie zadaných úloh prispieva k obchodným úspechom a pri zvládnutí problematiky v cudzom jazyku i k úspechom v medzinárodnom cvičnom podnikaní.

Z hľadiska teórie vyučovania je práca v cvičnej firme koncepciou, ktorá má špecifický obsah, metódy a aj špecifické postavenie učiteľa a spôsob hodnotenia žiakov.

V porovnaní s inými koncepciami vyučovania sa práca v cvičnej firme najvýraznejšie odlišuje postavením učiteľa. Učiteľ v cvičnej firme je iba poradcom, asistentom, neriadi cvičnú firmu a nesmie byť v pozícii vyučujúceho, ako je to na iných predmetoch. Žiakom - pracovníkom v cvičnej firme musí ponechať veľký priestor na rozhodovanie a konanie. Ukazuje sa, že ak chce učiteľ v cvičnej firme asistovať pri vzdelávaní žiakov pre požiadavky praxe, mal by byť podnikovým poradcom, psychológom, daňovým poradcom a komunikačným expertom. Táto úloha poradcu-asistenta však zároveň kladie vysoké požiadavky na predpoklady učiteľa pre túto prácu. Popri vedomostiach a zručnostiach z ekonomiky, účtovníctva, informatiky, korešpondencie, práva, bankovníctva, hospodárskych výpočtov, obchodu, daňovníctva, vyžaduje sa od neho aj určitá znalosť cudzieho jazyka a najmä ďalšie sociálne schopnosti ako je zmysel pre tímovú prácu, oddanosť spoločnému cieľu, zvládnutie medziľudskej komunikácie s dôrazom na senzibilitu pre medziľudské vzťahy a pre riešenie prípadných konfliktov.

Z hľadiska technického vybavenia CF v SR je podľa prieskumu situácia nasledovná:

Technické vybavenie

Cvičné firmy v SR

Počítače 1-3

85%

Počítače 4 a viac

15%

Telefón, Fax

95%

Kopírovací stroj

90%

Pripojenie na internet

40%

Prínos koncepcie cvičnej firmy pre oblasť technologickej vzdelávacej sféry t.j. pre rozvoj zručností práce s faxom, telefónom, e-mailom, PC, internetom, grafickými programami, účtovníckymi softvérmi a ďalšími technológiami je nepopierateľný.

Slovenské centrum cvičných firiem pri ŠIOV s cieľom podpory týchto aktivít uviedlo od 1.9.2000 vlastnú webovú stránku s celým radom užitočných informácií z oblasti cvičných firiem, cvičného podnikania, metodiky a didaktiky tejto koncepcie, bankových služieb, medzinárodnej spolupráce, kontaktov, prezentácie výsledkov a úspechov slovenských cvičných firiem. Ide o otvorený systém informácií, ktorý uvažujeme v blízkej budúcnosti rozšíriť o WEB marketing, kde budú mať cvičné firmy v SR možnosť prezentovať svoje produkty prostredníctvom špeciálne upravených katalógov na WEB stránke Slovenského centra cvičných firiem. Sme pripravení prezentovať celú sieť slovenských cvičných firiem s množstvom produktov a služieb. V tejto súvislosti význam koncepcie Práce v cvičnej firme skutočne prekročí hranice a dokáže konkrétnymi činmi propagovať aj slovenské produkty, ktoré mnohé cvičné firmy v rámci partnerských vzťahov s reálnymi firmami vo svojich katalógoch pre cvičné obchodovanie prezentujú a ponúkajú. V prvej etape bude fungovať naša WEB stránka ako informačný a komunikačný kanál.

V súčasnosti môžeme konštatovať, že cvičné firmy si aj u nás získali svoje pevné miesto v ekonomickom vzdelávaní na všetkých typoch stredných odborných škôl a začína sa využívať aj na stredných odborných učilištiach.

Počet cvičných firiem v SR, vývoj 1992- 2002

Školský rok 1992/1993

22

Školský rok 1993/1994

57

Školský rok 1994/1995

34

Školský rok 1995/1996

30

Školský rok 1996/1997

26

Školský rok 1997/1998

30

Školský rok 1998/1999

73

Školský rok 1998/1999

105

Školský rok 1999/2000

124

Školský rok 2000/2001

150

Školský rok 2001/2002

169

Slovensko sa týmto počtom zaradilo na úroveň krajín s vyspelou trhovou ekonomikou. (napr. Holandsko 101 CF, Dánsko 152 CF, Francúzsko 141 CF), dokonca niektoré z týchto štátov aj predstihlo. (Napr. Fínsko 59 CF, Švajčiarsko 32 CF, Švédsko 77 CF) .

Cvičné firmy v SR podľa typu škôl stav k 20.08.2002

Typ strednej školy

Počet škôl, kde pracujú cvičné firmy

% z celkového počtu

Obchodné akadémie

33

59 %

v tom súkromné OA

1

2 %

Dievčenské odborné školy

7

12 %

Stredné odborné školy

5

9 %

Univerzita

2

4 %

Stredné odborné učilištia

7

12 %

Základné školy

1

2 %

Z uvedenej tabuľky vyplýva, že cvičné firmy pracujú prevažne na obchodných akadémiách. Zakladanie cvičných firiem na iných typoch stredných odborných škôl a odborných učilíšť hodnotíme veľmi pozitívne už i s ohľadom na rozvoj takých oblastí podnikania cvičných firiem ako je výroba a služby, čo v budúcnosti zabezpečí ďalší rozvoj trhu cvičných firiem a najmä ešte lepšie priblíženie sa ekonomickej realite Pre zaujímavosť uvádzam v tabuľke číslo 4 Pohľad na cvičné firmy v SR podľa predmetu činnosti.

Cvičné firmy v SR podľa predmetu činnosti

Predmet činnosti cvičnej firmy

Podiel v % z celkového počtu CF v SR

Výroba a predaj

7,6 %

Maloobchod a veľkoobchod so spotrebným tovarom

54,8 %

Stavebné činnosti

3,8 %

Obchod s nehnuteľnosťami

1,9 %

Cvičné banky

1,9 %

Cestovné kancelárie

8,6 %

Reklama

4,8 %

Ostatné služby včítane prepravy

15,8 %

Polygrafická a vydavateľská činnosť

1,9 %

Cvičná poisťovňa

0,9 %

Medzinárodný veľtrh cvičných firiem a jeho miesto v odbornom vzdelávaní

Účasť na veľtrhoch cvičných firiem je pre pracovníkov - žiakov, účastníkov cvičných firiem, vyvrcholením a ocenením ich činnosti a úsilia. Žiak má možnosť vyskúšať si v priamom styku so zákazníkom všetko, čo sa naučil od organizačno-praktickej prípravy stánku a materiálneho zabezpečenia prezentácie svojej firmy cez aplikovanie teoreticko-odborných vedomostí v praxi až po kľúčové kvalifikácie v oblasti marketingového správania a konania. Nenahraditeľnou devízou pre účastníkov veľtrhov cvičných firiem je aj možnosť priamej komunikácie v cudzích jazykoch: riešenie obchodných prípadov, nadväzovanie obchodných a partnerských vzťahov a kontaktov ale aj osobných priateľstiev, poznávanie národných a kultúrnych zvyklostí zúčastnených krajín.

Za aktívnej pomoci SCCF sa v marci 1999 tri slovenské cvičné firmy z obchodných akadémií z Bratislavy, Popradu a Levíc zúčastnili na medzinárodnom veľtrhu cvičných firiem v rakúskom Salzburgu.

V marci 2000 sa na medzinárodnom veľtrhu v Prahe zúčastnilo jedenásť slovenských cvičných firiem a cvičná firma z obchodnej akadémie Trenčín – CF BONBON - získala prvé miesto v Prahe za najkrajší stánok a najlepší katalóg.

V marci 2001 sa s podporou a organizačnou pomocou SCCF zúčastnili opäť na medzinárodnom veľtrhu Salzburg 2001 aj štyri cvičné firmy zo Slovenska z Popradu, Žiaru nad Hronom, Levíc a Bratislavy.

Na medzinárodnom veľtrhu študentských spoločností v Prahe 2001 sa zúčastnilo až dvanásť slovenských CF. Cvičná firma SANCOM z obchodnej akadémie Hrobákova z Bratislavy získala pre Slovensko v Prahe ocenenie - krásne druhé miesto.

Na 8. medzinárodnom veľtrhu cvičných firiem v Prahe v marci 2002 sa opäť aj súťažilo o najlepší stánok, katalóg a slogan. V súťaži o najlepší stánok sa hodnotili výzdoba, originalita, prevádzka stánku, prístup ku klientovi, znalosť produktov a celkový dojem. Firmy boli hodnotené nezávislými komisiami študentov a pedagógov. Na práci komisie pedagógov sa podieľali i zástupcovia SCCF. Slovenské cvičné firmy dosiahli na tomto ročníku svoje absolútne najúspešnejšie vystúpenie. V súťaži o najlepší stánok obsadili medzi 82 zúčastnenými CF všetky tri prvé miesta:

1. miesto: cvičná firma TV – Eurec z OA Dudova z Bratislavy, ktorá vyhrala i 2. miesto v súťaži o najlepší katalóg.

2. miesto: cvičná firma Pronet zo ZŠ Cádrova – prekvapenie veľtrhu!

3. miesto: cvičná firma Magic Way z OA v Senici

Na záver treba zdôrazniť, že cvičná firma zvyšuje samostatnosť, podporuje kreativitu, rozvoj schopnosti komunikácie, spolupráce a prezentácie výsledkov, napomáha k získaniu schopností orientovať sa v hospodárskej praxi a pohotovo reagovať. Práca v cvičnej firme je kombináciou samostatnej a tímovej práce. Prácu si pracovníci rozdeľujú a zadeľujú slobodne – žiaden strnulý 45 minútový rytmus frontálneho vyučovania. Cvičná firma dokonale kopíruje reálnu firmu.

Cvičná firma v krajinách EU významnou mierou prispieva k rozšíreniu škály možností vzdelávania aj dospelých v kontexte princípu celoživotného vzdelávania a od mája 2001 je aj Slovensko - SCCF a sieť slovenských CF - členom „malej“ Európskej únie - EUROPENu.

Slovenský veľtrh cvičných firiem oslávil už päťročné jubileum

Prvý slovenský veľtrh cvičných firiem - 24. november 1998

V poradí 1. veľtrh cvičných firiem sa na Slovensku uskutočnil 24. novembra 1998 v Istropolise v Bratislave ako súčasť JUVYR´98, čím sa začala jedinečná história spojenia fiktívnosti nákupu a predaja v rámci veľtrhu cvičných firiem a reálnosti nákupu a predaja výrobkov a služieb žiakov a študentov stredných odborných škôl a stredných odborných učilíšť v rámci JUVYRu.

Na prvom slovenskom veľtrhu cvičných firiem sa zúčastnilo celkom 33 slovenských cvičných firiem, Slovenské centrum cvičných firiem (ďalej SCCF) - odbor Štátneho inštitútu odborného vzdelávania a jeden zahraničný účastník a zároveň partner SCCF - ACT, Rakúske centrum cvičných firiem z Viedne. Garantom výstavy bol minister školstva Milan Ftáčnik, ktorý poctil naše cvičné firmy tým, že si od cvičnej fimy BonBon z obchodnej akadémie z Trenčína kúpil, samozrejme fiktívne, auto. Veľmi ocenil obchodného ducha mladých ľudí.

Druhý medzinárodný veľtrh cvičných firiem

Slovenský, v poradí 2. veľtrh cvičných firiem a v poslednom roku milénia aj medzinárodný, bol súčasťou výstavy Juvyr´99. Miestom konania bol Dom odborov bývalý Istropolis v Bratislave v dňoch 23. a 24. novembra 1999. Veľtrhu sa zúčastnilo 49 cvičných firiem z celého Slovenska, 6 z Rakúska a 1 z Nemecka. Prítomná bola aj Rakúska centrála cvičných firiem –ACT zastúpená Mag. Gerlindou Tagini.

Slovenské centrum cvičných firiem zabezpečilo možnosť obchodovania na veľtrhu aj formou šekov, ktoré sa automaticky zúčtovali v platobnom centre. Zahlungszentrum – platobné centrum - novinka 2. medzinárodného veľtrhu - sa nachádzalo v stánku SCCF. Pri nápore práce so zúčtovávaním šekov pracovníkom SCCF veľmi pomohli študenti Ekonomickej univerzity Bratislava – zástupcovia detašovaného pracoviska SCCF.

Na slávnostnom otvorení Výstavy JUVYR´99 sa zúčastnil aj minister školstva SR Milan Ftáčnik, ktorý sa veľmi živo zaujímal o prácu rakúskych a nemeckých učiteľov cvičných firiem, o odborné vzdelávanie v Rakúsku a v Nemecku.

Druhý deň veľtrhu cvičných firiem sa uskutočnil seminár „Partnerstvo cvičnej a reálnej firmy“. Lektor pán Sparrer z Centra ďalšieho vzdelávania - FBZ Chemnitz – Nemecko predstavil projekt s tým istým názvom „Nemecké firmy ako partneri slovenských cvičných firiem“. Reálne firmy v Nemecku vedia, čo je to cvičná firma a radi pomáhajú a sú Patenfirma – krstnou firmou cvičnej firmy. Tradícia cvičnej firmy v Nemecku má tridsaťpäť rokov.

To, že o spoluprácu cvičnej a reálnej firmy je na Slovensku veľký záujem, svedčí preplnená seminárna miestnosť a následná diskusia. Slovenské firmy však budeme musieť ešte chvíľu presviedčať o dobrej myšlienke, ktorou cvičná firma naozaj je.

Na seminári sa zúčastnili aj rakúski vedúci cvičných firiem, ktorí majú tiež veľké skúsenosti s partnerstvom s reálnymi firmami, keďže každá z nich, ktorá sa na 2. medzinárodnom veľtrhu zúčastnila, má svoju reálnu partnerskú firmu už niekoľko rokov.



Všetkých šesť rakúskych firiem, ktoré sa zúčastnili na veľtrhu, mali reálne výrobky od svojich partnerských firiem – kvalitné drahé značkové vína, kávovary, mikrovlnku, vysávač, poháre a tak ďalej.

Zahraničných návštevníkov veľmi milo prekvapila kombinácia kontraktačno-predajnej výstavy JUVYR´99 a veľtrhu cvičných firiem. Môžeme byť hrdí, že sme aj my ukázali niečo nové a myslím si, že aj veľmi zaujímavé v rámci odborného vzdelávania – niektoré Stredné odborné učilištia mali stánok na oboch výstavných plochách – teda na JUVYR´99, kde reálne predávali výrobky, ktoré sú výsledkom odbornej praxe žiakov a takisto aj na 2. medzinárodnom veľtrhu cvičných firiem, kde obchodovali cvičné firmy s fiktívnym tovarom.

Tretí medzinárodný veľtrh cvičných firiem

S podporou Medzinárodného Višegrádskeho Fondu sa uskutočnil už 3. Slovenský medzinárodný veľtrh cvičných firiem v dňoch 28. - 29. novembra 2000 v Dome odborov -Istropolise v Bratislave ako súčasť kontraktačno-predajnej výstavy výrobkov a služieb stredných odborných škôl a učilíšť JUVYR 2000.

Prezentácia cvičných firiem bola v stánku Slovenského centra cvičných firiem (SCCF), kde poverený zástupca školy obdržal propagačné materiály ŠIOV - SCCF – katalóg výstavy, výstavné šeky Centrobanky a vizitky pre vystavovateľov.

Novinkou bol stánok piatich centrál cvičných firiem: Slovenského centra cvičných firiem, centrál cvičných firiem z krajín Višegrádskej štvorky – GtB z Maďarska, CEFIF z Čiech, CENSYM z Poľska a centra cvičných firiem z Rakúska – ACT. Tento „megastánok“ umožnil lepšiu komunikáciu nielen medzi jednotlivými centrálami cvičných firiem zúčastnených krajín, ale umožnil aj kvalitnejšiu komunikáciu s vedúcimi cvičných firiem. Súčasťou stánku boli aj dva rokovacie stoly, ktoré nám „zabezpečili“ byť neustále vo vzájomnom kontakte. Tým, že sme mali len jeden stánok, zbúrali sme pomyselné hranice - steny medzi nami a boli sme nútení navzájom komunikovať anglicky, nemecky, slovensky ale aj ručne.

Celkove sa na 3. medzinárodnom veľtrhu cvičných firiem v Bratislave zúčastnilo 63 slovenských cvičných firiem zo všetkých kútov Slovenska a 8 zahraničných cvičných firiem – štyri z Rakúska, dve z Poľska, jedna z Čiech a jedna z Maďarska.

Zúčtovacie centrum pri SCCF fungovalo v stánku SCCF a platobné šeky Centrobanky boli k dispozícií, tak ako aj v minulom roku.

V rámci 3. medzinárodného veľtrhu cvičných firiem sa uskutočnil aj odborný seminár na tému “Kľúčové kvalifikácie v cvičnej firme”. Hlavnou lektorkou bola Mag. Röhrenbacher z Rakúska z Pedagogického inštitútu v Hollabrune. Tento seminár sa konal s podporou Medzinárodného Višegrádskeho fondu, ktorý významnou mierou umožnil rozšírenie zahraničnej účasti na 3. medzinárodnom veľtrhu cvičných firiem.

Ďalšie príspevky mali Ing. Šatka – námestník ŠIOV, ktorý prítomným aj zahraničným susedom predstavil systém odborného vzdelávania na Slovensku. Zástupca CEFIF Praha Ing. Hula z Čiech informoval o fungovaní cvičných firiem v Čechách, Mgr. Rogožnicka z CENSYM Poľsko informovala o fungovaní cvičných firiem V Poľsku, pán Hübner z GtB Maďarsko nám priblížil cvičné firmy v Maďarsku. O slovenských cvičných firmách a komunikácii cvičných firiem a centra informovala Ing. Horecká.

V tomto významnom roku 2000 sa zástupcovia SCCF a Ekonomickej univerzity v Bratislave rozhodli organizovať aj súťaž „Cvičná firma 2000“. Hodnotila trojčlenná porota zložená z dvoch študentov piateho ročníka Ekonomickej univerzity a Ing. Ludmila Velichová, zástupca SCCF z EU v Bratislave. Hodnotili sa tri hlavné kritériá – stánok, katalóg a komunikácia. Prvé miesto získala cvičná firma Vision of Hi-Fi z Obchodnej akadémie na Nevädzovej ulici v Bratislave, druhé Intimus Weinforum z BHAK Neusiedl/See z Rakúska a tretie cvičná firma Eurofax z OA Levice. Zvláštne ceny získali cvičné firmy našich susedov – cenu komunikácie cvičná firma CK Columbus z OA Praha z Čiech, cenu sympatie cvičná firma Bartex z Poľska a cenu najlepšie propagovaného výrobku cvičná firma Mercurius z Maďarska. Celkové poradie všetkých zúčastnených cvičných firiem môžete nájsť na www stránkach SCCF: http://www.siov.sk.

Štvrtý medzinárodný veľtrh cvičných firiem

V dňoch 12. – 14. novembra 2001 sa v Bratislave uskutočnil 4. medzinárodný veľtrh cvičných firiem na Slovensku. Aj keď bol opäť súčasťou tentoraz 10. jubilejného ročníka školskej prezentačnej výstavy výrobkov a služieb SOŠ a SOU JUVYR 2001, po prvý raz vo svojej histórii sa konal v samostatných priestoroch v Dome techniky. K tomuto kroku boli organizátori zo Slovenského centra cvičných firiem (SCCF) pri Štátnom inštitúte odborného vzdelávania (ŠIOV) „donútení“ neustále rastúcim záujmom, ktorý sa podpísal na totálnom vyťažení priestorových kapacít v Istropolise. Ako sa ukázalo, bol to správny ťah, pretože účasť vystavovateľov sa posunula na rekordných 71 vystavovateľov. Pre porovnanie uvádzame účasť firiem na predchádzajúcich ročníkoch: rok 1998 – 33 firiem, rok 1999 – 57 firiem, rok 2000 – 65 firiem. Rovnako i vystavovatelia zo zahraničia prišli v historicky najväčšom počte – 19 firiem a z toho 9 z Bulharska, 5 z Poľska a 5 z Rakúska. Keďže viacero zo zahraničných firiem sa nezúčastnilo slovenského veľtrhu po prvý krát, môžeme s radosťou konštatovať, že slovenský veľtrh cvičných firiem si vytvára stabilnú pozíciu a dobré meno aj vo vedomí zahraničných cvičných firiem. Túto skutočnosť potvrdila i návšteva pozorovateľov z Fínska.

Nepísaným zákonom slovenského veľtrhu cvičných firiem sa stáva fakt, že veľtrh býva spojený s realizáciou medzinárodných projektov odborného vzdelávania. Po PHARE - Projekte cezhraničnej spolupráce cestou cvičných firiem z roku 1999 a Projekte Medzinárodného višegrádskeho fondu - CVIFIRM V4 z roku 2000, tomu nebolo inak ani teraz. SCCF pri ŠIOV zabezpečilo prostredníctvom programu Akcia Rakúsko – Slovensko účasť dvoch cvičných firiem z rakúskeho Tullnu.

Aj o projektoch, ale nielen o nich, sa hovorilo na odbornom seminári, ktorý bol sprievodným podujatím veľtrhu. Hlavnou témou seminára bol Elektronický obchod a jeho aplikácia v prostredí cvičných firiem – lektor Ing. Daniel Ňarjaš z SCCF. Ďalšími bodmi programu boli predstavenie vývoja a projektu cvičných firiem v Bulharsku – lektorka Emilia Ivanova - riaditeľka strednej školy pre obchod a bankovníctvo zo Sofie a prezentácia obchodnej akadémie a obchodnej školy z Tullnu z Rakúska – lektorka Mag. Brigitta Brennenstuhl.

Fakt, že myšlienka cvičných firiem si i u reálnych podnikov na Slovensku razí cestu vpred, sa preukázali i sponzorstvom napr. VÚB, a.s. a ROHÉ Slovensko, s.r.o., ktoré podporili veľtrh vecnými darmi. Podobný prístup zvolila i slovenská pobočka Ľudovej banky, ktorá podporila rakúske cvičné firmy.

Veľmi tvrdá konkurencia sa odzrkadlila najmä počas súťaže o najlepšiu cvičnú firmu. Po minuloročnej premiére sa súťaž stala už takisto organickou súčasťou veľtrhu.

Hlavné ceny boli udelené za prvých päť miest. Porota sa tak rozhodla vzhľadom na veľkú vyrovnanosť firiem, ktoré sa na tieto miesta prebojovali: 1. miesto - cvičná firma Semiramida, Sofia, Bulharsko, 2.miesto - cvičná firma Energie, Sofia, Bulharsko, 3. miesto - cvičná firma Prono, OA Dolný Kubín, Slovensko, 4. miesto - cvičná firma Dionisius, Sofia, Bulharsko, 5. miesto - cvičná firma Fiat motors, OA Pezinok, Slovensko. Okrem toho porota udelila aj cenu sympatie, cenu Internet, cenu najlepšia komunikácia, cenu najlepší katalóg, cenu najlepší nápad, cenu za tvorivosť, cenu najlepší reprezentant/ka, cenu najlepší stánok a cenu najlepšia prezentácia.

Stánok SCCF

Malé jubileum - piaty medzinárodný veľtrh cvičných firiem

Jubilejný 5. medzinárodný veľtrh cvičných firiem na Slovensku sa uskutočnil opäť v Istropolise v Bratislave v dňoch 19. - 20. novembra 2002 ako súčasť JUVYR 2002.

V rámci veľtrhu sa uskutočnil seminár k problematike cvičných firiem na tému projektový a konfliktný manažment v cvičnej firme a keďže lektorkou bola Suzane Temkov z EUROPEN (Nemecko) - Svetového združenia centrál cvičných firiem, svoju osobnú účasť na Slovensku využila aj na názorné predvedenie využívania bázy EUROPEN. Všetky slovenské cvičné firmy majú vlastné inštalačné CD EUROPEN a každá nová cvičná firma ho po zapísaní do zoznamu cvičných firiem a po otvorení si účtu v cvičnej banke získava bezplatne.

Súčasťou piateho ročníka medzinárodného veľtrhu cvičných firiem bola už tretí rok aj súťaž cvičných firiem v troch hlavných kategóriách: celkový vzhľad stánku - celkový dojem, estetika, nápaditosť, formálna stránka, katalóg - jeho estetika, vyobrazenie produktov, formálna stránka a komunikácia predstaviteľov - ochota predstaviteľov, znalosť produktov a jazyková vybavenosť - vyhodnotenie sa nachádza na www.siov.sk pod SCCF:

KRITÉRIÁ HODNOTENIA STÁNKOV, KOMUNIKÁCIE, KATALÓGU NA 5. MVCF

A. Celkový vzhľad stánku 15 bodov

1. Celkový dojem 5 bodov

2. Estetika - nápaditosť 5 bodov

3. Formálna stránka - inf. o firme 5 bodov

B. Komunikácia predstaviteľov 15 bodov

1. Ochota predstaviteľov 5 bodov

2. Znalosť produktov 5 bodov

3. Jazyková vybavenosť 5 bodov

C. Katalóg cvičnej firmy 15 bodov

1. Estetika - nápaditosť 5 bodov

2. Vyobrazenie produktov 5 bodov

3. Formál.stránka 5 bodov

Hlavné ceny:

1. DaB, OA Dolný Kubín

2. Hrobáktel,OA Hrobákova, Bratislava

3. Vilnius Insurance, Litva

4. Profi, OA Banská Bystrica

5. Student-Tour, DOŠ Oravský Podzámok

6. CK Ternotour, OA Levice

Špeciálne ceny:

Cena sympatie: Pramoden & Fashion Design, Rakúsko

Cena internet: Prono, OA Dolný Kubín

Cena komunikácie: Bräustoff GmbH, Rakúsko

Cena najstatočnejší manažment: Jizeran, Česká Republika

Najlepší reprezentant: Robert Matté, Osvex, Šurany

Najlepšia reprezentantka: Lenka Krajčíková, EsoPrint, OA Račianska, Bratislava

Najlepší nápad: Tvorsad, SZŠ Piešťany

Najlepší katalóg:

1. SEN, OA Sereď

2. Consul, OA Nevädzova, Bratislava

3. Party service, OA Hrobákova, Bratislava

Najlepšia prezentácia:

1. EUREC, OA Dudova, Bratislava

2. Prosit, OA Pezinok

3. Bonbon, OA Trenčín

Premiéru mala elektronická prezentácia cvičných firiem, na ktorú sa prihlásilo 19 CF a z toho 6 zo zahraničia. K prezentácii bolo prispôsobené aj malé pódium s premietacou stenou, s počítačom, dataprojektorom a ozvučovacou technikou priamo pri stánku centrál cvičných firiem. Každá cvičná firma svoju elektronickú prezentáciu sprevádzala hovoreným slovom v slovenčine ale aj v cudzom jazyku, či už v nemčine alebo angličtine. Niektoré cvičné firmy upútali pozornosť širokej verejnosti aj tým, že pri prezentácii aj zatancovali alebo aj inak prezentovali reálny produkt svojho reálneho partnera - napríklad CF Prosit z OA Pezinok a cvičná televízia EUREC z OA Dudova.

Na jubilejnom piatom ročníku veľtrhu cvičných firiem sa zúčastnili okrem zástupcov EUROPEN aj zástupcovia krajín V4 - partneri z projektu „Mladí odborníci krajín V4 vstupujú spoločne do Európskej únie“ - za Poľsko CKU Tarnov, za ČR OA Liberec, za Maďarsko UGS Komárom a za Slovensko OA Dolný Kubín. Na veľtrhu sa zúčastnili aj národné centrály cvičných firiem CEFIF z ČR, SIMULITH z Litvy a ROCT z Rumunska.

Na 5. medzinárodnom veľtrhu cvičných firiem v Bratislave bolo celkom 72 cvičných firiem - 56 slovenských a 16 zo zahraničia - z Poľska, Maďarska, Čiech, Rakúska, Rumunska a z Litvy.