Praha zlatá, Praha strieborná...

 

I takto by sa dal charakterizovať vzťah medzi slovenskými cvičnými firmami a ich účasťou na Pražskom veľtrhu cvičných firiem.

Pražský veľtrh má už tradíciu vo vyhodnocovaní troch najlepších cvičných firiem a oceňovaní pamätnými pohármi. Musíme veľmi pochváliť a gratulovať slovenským cvičným firmám a ich vedúcim, lebo cvičná firma SANCOM z obchodnej akadémie Hrobákova v Bratislave sa umiestnila na druhom mieste. Srdečne gratulujeme. Minulý ročník si zlato odniesla taktiež slovenská cvičná firma - Bonbon z obchodnej akadémie v Trenčíne. Tieto výsledky sú potvrdením rastu kvality slovenských cvičných firiem. Najmä však ich pracovníkov, pedagógov a študentov, ktorí v spolupráci so Slovenským centrom cvičných firiem pri Štátnom inštitúte odborného vzdelávania a Ekonomickou univerzitou v Bratislave posúvajú cvičné firmy na Slovensku na čoraz profesionálnejšiu úroveň.

7. medzinárodný veľtrh študentských spoločností sa konal v dňoch 27. - 29. marca 2001 na Pražskom Výstavisku v Krížikovom pavilóne .

Hlavným usporiadateľom a organizátorom veľtrhu bola cvičná firma ANTRE z Obchodnej akadémie, Heroldovy sady 1, 101 00 Praha 10 – Vršovice pod vedením pani profesorky Ing. Mazáčovej a samozrejme aj Ekonomická univerzita Praha – CEFIF – Centrála fiktívnych firiem.

Slovenské centrum cvičných firiem publikovaním v Informačnom Bulletine ŠIOV a na web stránke ŠIOV SCCF spropagovalo Pražský medzinárodný veľtrh 2001. Vedúca cvičnej firmy Antre Ing. Mazáčová pozvala slovenské cvičné firmy aj osobne do Prahy, keďže spolu s cvičnou firmou Antre navštívili 3. Slovenský medzinárodný veľtrh cvičných firiem v novembri 2000. Na základe týchto informácií sa na veľtrh Praha 2001 prihlásilo 12 slovenských cvičných firiem: z obchodnej akadémie Hrobákova v Bratislave cvičné firmy EuroImpex, Sancom, TMG a HrobákTel, z obchodnej akadémie Nevädzova v Bratislave cvičná firma Vision of Hifi a Nine sounds, z obchodnej akadémie Skalická v Bratislave cvičné firmy My Way, Willsport a StarTel, z obchodnej akadémie v Žiari nad Hronom cvičná firma Complet House, z dievčenskej odbornej školy v Oravskom podzámku cvičná firma Študent tour a cvičná firma Whitetech z dievčenskej odbornej školy v Zlatých Moravciach.

Na 7. medzinárodnom veľtrhu v Prahe sa nakupovalo a predávalo za fiktívne peniaze, na faktúru, teda na objednávky a - podobne ako aj v Bratislave na Slovenskom veľtrhu cvičných firiem v novembri 2001 - za veľtržné šeky. Cvičná firma, ktorá prijala šek za svoje tovary a služby, si ho dá po veľtrhu preplatiť vo svojej banke.

Medzinárodné veľtrhy cvičných firiem okrem toho, že zvýšia počet obchodných prípadov cvičných firiem a „doplnia“ fiktívne peniaze fiktívneho trhu, významnou mierou prispievajú aj k propagácii krajiny, systémov odborného vzdelávania i samotných účastníkov najmä preto, lebo sa na nich zúčastňuje veľký počet zahraničných vystavovateľov a sú aj vo veľkej miere navštevované verejnosťou. Účastníci sú nútení navzájom komunikovať anglicky, nemecky, slovensky ale aj ručne, čím sa, samozrejme, zlepšuje jazyková kompetencia študentov, budúcich občanov Európskej únie.

Ing. Gabriela Horecká