Projekt cezhraničnej spolupráce cestou cvičných firiem rozšíri sieť slovenských cvičných firiem a zintenzívni medzinárodné kontakty.

 

Na pôde ŠIOV MŠ SR sa dňa 18.5.1999 uskutočnil úvodný seminár Projektu cezhraničnej spolupráce cestou cvičných firiem. Seminára sa zúčastnilo 12 pedagógov z 8 obchodných akadémií: OA Veľký Meder, SOA Dunajská Streda, OA Pezinok a OA Dudvážska , OA Skalická , OA Borinská , OA Dudova , OA Nevädzova z Bratislavy Do Projektu patria i OA v Senici, OA Račianska a OA Hrobákova z Bratislavy. Keďže posledné tri menované však patria medzi stálice v sieti slovenských cvičných firiem a seminár bol určený školám, ktoré od septembra 1999 chcú otvoriť svoje prvé cvičné firmy, pracovníci SCCF využili ich kvality vo forme lektorskej – Ing. Viskupičová z OA Račianska a exkurznej – Ing. Tóthová z OA Hrobákova.

Po privítaní prítomných vedúcou SCCF Ing. Horeckou sa slova ujal námestník ŠIOV MŠ SR Ing. Šatka. Vo svojom príspevku najprv priblížil funkcie ŠIOV MŠ SR a podal informácie o strategickom budovaní projektu Cvičná firma na Slovensku. Prvou fázou bolo zriadenie špičkových cvičných firiem na OA Račianska v Bratislave, OA Tajovského v Banskej Bystrici a OA Murgašova v Poprade. Ich finančné krytie zabezpečili nemeckí partneri. Ďalším krokom bolo vytvorenie siete CF, základom ktorej je deväť pilotných OA. Následne na tieto kroky potom pod finančnou garanciou rakúskych partnerov vzniklo SCCF i projekt bilinguálnej OA na Hrobákovej v Bratislave. Ing. Šatka sa potom zameral najmä na predstavenie projektov so zahraničnou účasťou.

V súčasnosti je veľmi aktuálny projekt, ktorý koordinujú holandskí partneri. Ponuka je veľmi príťažlivá, je určený pre odborníkov informatikov, ktorí ovládajú anglický jazyk. Stáže v Holandsku sa pohybujú od 6 mesiacov do dvoch rokov a poskytnuté finančné prostriedky môžu dosiahnuť až 70 tisíc guldenov za rok.

Projekt Transforma, ktorý sa rozvíja v spolupráci s talianskymi partnermi, prispieva k zvýšeniu úrovne odborného vzdelávania. v oblasti automobilizmu. V rámci neho sa dobudováva špičková cvičná autodielňa v Senci.

Ďalší z projektov Phare sa zasa podieľa na zvýšení kvality slovenského školstva formou zmeny pedagogickej dokumentácie.

Projekt UNESCO – Unevoc zabezpečuje stálu výmenu informácií z oblasti odborného vzdelávania s krajinami EU.

Samotný Projekt cezhraničnej spolupráce cestou cvičných firiem sa realizuje takisto vďaka programu Phare a patrí pod fond podpory malých projektov. Ide teda o malý projekt / 12 mesiacov/ a mohli sa doň zapojiť OA zo Slovenska a Rakúska nachádzajúce sa v pásme do 50 km od Rakúsko-Slovenských hraníc. Jeho cieľom je rozšíriť sieť cvičných firiem /ďalej len CF/ - veď z 12 slovenských OA, ktoré boli k projektu prizvané CF existujú len na štyroch.

Z rakúskej strany do projektu vstúpilo 5 rakúskych OA: Neusiedl am See, Bruck an Der Leitha, Frauenkirchen, Mistelbach a Gänserndorf.

Ing. Šatka sa ďalej venoval prezentovaniu aktivít projektu: hneď v úvode tohoto bloku dostali účastníci seminára inovovanú metodickú príručku Cvičné firmy na stredných školách, ktorú v rámci projektu spracovala Ing. Viskupičová a kolektív autorov. Pre každého budúceho vedúceho CF je výborným detailným a prehľadným návodom ako postupovať na hodinách a taktiež šetrí čas, ktorý by inak musel pedagóg stráviť štúdiom Obchodného zákonníka. Ďalšou aktivitou je jazyková príprava pre vedúcich CF. Jej cieľom je sprostredkovanie terminológie z oblastí CF i obchodnej korešpondencie ako aj obchodných dokumentov, aby sa následne prehĺbil kontakt s rakúskymi partnermi. V pláne sú i vzájomné návštevy pedagógov a pracovníkov CF na Slovensku a v Rakúsku. Finále má byť na 2. slovenskom veľtrhu cvičných firiem. Podľa avíz rakúskych partnerov príde na veľtrh z každej OA jedna CF – takže päť rakúskych CF určite nielen zvýši latku úrovne ale prispeje i k zisku silnejších medzinárodných kontúr 2. slovenského veľtrhu CF. Slovenským OA, ktoré otvoria od septembra 1999 nové CF bude poskytnutá i čiastočná materiálna pomoc pri ich zariaďovaní.

Na slová Ing. Šatku potom nadviazala svojou prednáškou Ing. Viskupičová z OA Račianska. Dôsledne v nej rozviedla problematiku založenia i vedenia CF. Cvičné firmy na OA Račianska začali fungovať pod jej vedením od roku 1992. Prvou lastovičkou bola výrobná CF Perinspol. Po dvoch rokoch existencie sa z nej stala nevýrobná CF Univerzal, ktorá dostala prostredníctvom projektu ŠIOV MŠ SR kompletné vybavenie za jeden milión korún. Ing. Viskupičová však zdôraznila, že uvedená suma nie je podmienkou založenia CF. Jej slová potvrdili i pracovníci SCCF príkladom CF z OA Levice, kde začínali s perom, papierom a lavicou a napriek tomu v celoslovenskom konkurze obstáli medzi troma najlepšími, čo im zaručilo účasť na Medzinárodnom veľtrhu CF v Salzburgu. Ing. Viskupičová ďalej upozornila, že učiteľ v CF „nefunguje“ klasicky a zároveň dodala, že CF tvorí styčnú plochu všetkých ekonomických predmetov. Veľmi dôležitým princípom v CF je spracovávanie každej operácie po účtovnej stránke. Inak hrozí nebezpečenstvo skĺznutia do roviny tzv. hrania sa. Zúčastnení pedagógovia boli potom oboznámení s právnymi formami, trhom a kompletnou dokumentáciou formulárov slovenských CF. Tieto sa nachádzajú v už spomínanej metodickej príručke vzorovo vyplnené i bianco, čo umožňuje ich okamžité a flexibilné zapojenie do procesu vyučovacích hodín. K praktickým poznámkam patrilo aj, že predmet podnikania treba zvoliť po dôslednej analýze trhu CF, je však nutné, aby učiteľ a žiaci dospeli k zhode a nepresadzovali svoje vízie nasilu. V ďalšom priebehu boli analyzované skutočnosti ako funkcie oddelení CF, demokratická voľba riaditeľa CF, prístup k rotovaniu na pracovných pozíciách. Ing. Viskupičová na základe vlastných skúseností neodporúča rotovať v prvom roku fungovania. Sleduje tým, aby pracovníci oddelení získali rutinný základ a dôsledne si osvojili pracovné činnosti. Rotáciu realizuje až v druhom roku s výnimkou účtovného oddelenia, ktoré musí pracovať najspoľahlivejšie a maximálne seriózne. Najideálnejší počet žiakov v CF je 15 – vtedy sa nájde robota pre každého. Ale napríklad 18 už podľa jej názoru prekračuje hranicu únosnosti. Jednotlivé oddelenia CF fungujú samozrejme na základe deľby práce. Pedagóg – vedúci CF má teda aj koordinačnú funkciu a v prvých fázach práce s novým žiackym kolektívom prideľuje oddeleniam i konkrétne úlohy, napr.: návrh na registráciu CF, tvorba podnikateľského zámeru, mapovanie prostredia a konkurencie na trhu, hľadanie foriem uvádzania výrobkov na trh, rôzne typy ponúk. Konkrétne študenti v personálnom oddelení vytvárajú i obhospodarujú mzdový systém, zatiaľ čo v právnom oddelení majú na starosti upomienky, penále a zvládnutie postupov pri založení CF. Riaditeľstvo, čiže nadriadený orgán v CF zaujímajú vo vzťahu k oddeleniam i k iným CF len účtovné výstupy. Tieto sú zároveň dôkazom o skutočnom fungovaní jednotlivých oddelení ale i CF. Jednou z najzodpovednejších úloh je samozrejme uzávierka za hospodársky rok.

Ing. Viskupičová sa zmienila i o hodnotení žiakov v CF. Za úplne prekonané označila prístupy z úplných začiatkov, kedy slabo zapájajúci sa mali dvojku. Dnes na základe jasných kritérií, ktoré vzišli zo spolupráce s rakúskymi lektormi, dostane každý žiak, čo si zaslúži, teda ani stupeň 3 či 4 nie je problémom. Systém hodnotenia sa nachádza v inovovanej metodickej príručke a účastníci seminára obdržali takisto i najnovšie modely vypracované na 4. multiplikačnom seminári vo Viedni. Mgr. Baránek v tomto kontexte citoval výpovede slovenských študentov navštevujúcich OA v Rakúsku. Tam pre zmenu jednotku z písomky nemá zo zásady nikto a najrozšírenejším hodnotením písomných prác je stupeň dobrý. Písomné práce sú však len časťou celkového hodnotenia, takže študent si na základe svojej ústnej časti a hodnotenia výkonnosti počas roka môže polepšiť i o dva stupne. O komunikácii a spolupráci CF s SCCF ako aj o činnosti simulovaných úradov pri SCCF informovala vo svojom odbornom bloku Ing. Horecká. O seminároch poriadaných ŠIOV SCCF MŠ SR i o trendoch v medzinárodných veľtrhoch CF potom referoval Mgr. Baránek. Po slovách Ing. Šatku, ktorý definoval rozdiely medzi projektami Cvičná firma, Hospodársky týždeň a Junior Baťa Achievement sa všetci presunuli na OA Hrobákova, kde mohli pozorovať CF HrobákTel pod vedením Ing. Tóthovej priamo v akcii. V úvode exkurzie účastníkov seminára srdečne privítala riaditeľka OA Hrobákova Ing. Paulusová. Riaditeľka CF HrobákTel Mária Senková predstavila štruktúru i špecifiká firmy. Bližšie detaily z fungovania CF potom doplnili jednotlivý vedúci oddelení. Prítomní ocenili ich profesionálnu erudovanosť a zhodne konštatovali, že predmet Cvičná firma sprostredkúva žiakom do budúcna mnohokrát cennejšie vedomosti a zručnosti ako prax v reálnych podnikoch, či inštitúciách. Tie na jednej strane kladú na absolventov stredných škôl maximalistické nároky, o prax však neprejavujú obzvlášť veľký záujem a väčšinové skúsenosti z takýchto praxí potvrdzujú, že študenti ich absolvujú buď formálne, alebo sú zamestnaní prácami najjednoduchšieho charakteru, ktoré kvalifikačnú pripravenosť rozhodne nezvýšia. Účinné riešenie tohoto nedostatku by malo priniesť nadväzovanie kontaktov medzi CF a partnerskými reálnymi firmami.

V záverečnom informačnom bloku prezentovala vývoj a súčasnosť CF v Rakúsku Mag. Tagini, ktorá v rámci bilinguálneho projektu vyučuje na OA Hrobákova ekonomické predmety v nemeckom jazyku.

Úvodný seminár Projektu cezhraničnej spolupráce cestou cvičných firiem bol pre jeho účastníkov iste reálnym dôkazom prínosu predmetu CF pre absolventov stredných škôl. Niet divu, veď v zahraničí za stáleho vylepšovania funguje už vyše 30 rokov.

Mgr. Michal Baránek