PROJEKTOVÝ MANAŽMENT V CVIČNEJ FIRME.

 

Prezentácia v PowerPointe !

Dňa 11.4.2002 sa uskutočnil na BHAK v Hollabrunne v Rakúsku odborný seminár pre vedúcich cvičných firiem, ktorého témou bol Projektový manažment v cvičnej firme. Podujatie organizačne zabezpečili Slovenské centrum cvičných firiem pri Štátnom inštitúte odborného vzdelávania a Pedagogický inštitút v Hollabrunne. Seminára sa zúčastnilo 12 vedúcich cvičných firiem z celého Slovenska.

V úvode seminára predstavili vedúci oddelení cvičnej firmy Ampere činnosti jednotlivých oddelení a predviedli praktické ukážky svojej práce. Novinkou z hľadiska štruktúry firmy boli pre nás oddelenie asistentov a oddelenie jazykov. Oddelenie asistentov sa stará o prístroje elektronického spracovania dát a zabezpečuje ich chod vo všetkých ostatných oddeleniach a takisto pripravuje všetky materiály firmy v anglickom jazyku. Obdobnú pracovnú náplň má i oddelenie jazykov, je však zamerané na taliančinu, španielčinu a francúzštinu ako aj na vybavovanie korešpondencie v týchto jazykoch.

Prezentácia prebiehala pod dohľadom riaditeľky školy Mag. Heidemarie Matyas-Hauber, ktorá bola aj lektorom hlavnej témy seminára.

Predmet Projektový manažment je povinný a zakomponovaný priamo do učebných plánov Rakúska od roku 1994.

Cieľom predmetu Projektový manažment je rozvíjať medzipredmetové myslenie. Cvičná firma je jeden príklad projektového manažmentu. Na BHAK a BHAS Hollabrunn je 19 tried, celkom 500 žiakov a projektový manažment sa učí aj v päťročnom aj v trojročnom štúdiu. V rámci BHAK mali napríklad v minulom roku 40 projektov, v každom projekte bolo zapojených po asi troch študentoch a zo strany pedagógov sa nimi zaoberali 8 učitelia - ekonómovia.

Projektový manažment sa vždy končí záverečnou skúškou.

Predmet Projektový manažment sa skladá z dvoch častí a učí postupne:

1. PA - projektové nástroje - čiže študenti sa najprv naučia nástroje a teóriu.

2. PM - projektový manažment - kde sa sami študenti rozhodnú, kto s kým bude robiť na konkrétnom projekte: sami si vyberú tému a nájdu, aj priamo v hospodárskej praxi, zadávateľa projektu.

Každá reálna firma pracuje s projektami a projektovými nástrojmi. Veľa súčasných zamestnancov je zapojených do projektov. Hospodárska prax požaduje pracovníka s novým profilom s rozvinutým projektovým myslením - súčasnosť je definovaná zmenami, využívajú sa nové komunikačné techniky vyžadujúce flexibilného pracovníka.

Projekty sa robia priamo v škole, aby študenti nezískali len teoretické vedomosti, ale aby si ich hneď vyskúšali v praxi. V záverečnej práci Projektového manažmentu (ďalej PM) žiak prezentuje všetko, čo sa naučil. Tento predmet je hodnotený známkou na vysvedčení. V rámci učebného plánu sa s PM začína v treťom ročníku, vo štvrtom ročníku sa pokračuje špeciálnym PM v cvičnej firme a v piatom ročníku vypracovávajú malé skupiny (troch, štyroch žiakov) určitý projekt.

Žiaci v posledných ročníkoch pracujú na projektoch pre reálne firmy. Žiaci na konkrétnu požiadavku zadávateľa - reálnej firmy, tvoria home page, tvoria komunikačný systém pre mobilnú sieť a podobne.

Pri hľadaní témy projektu žiaci vychádzajú aj zo svojich osobných záujmov a hľadajú, kto by mohol byť zadávateľom projektu. Žiaci vypracujú reálny plán a snažia sa presvedčiť reálnu firmu o kvalitách svojho projektu. Tu treba povedať, že aj pre reálne podniky je výhodné robiť projekty so žiakmi, lebo tí nie sú vôbec z projektu honorovaní, čiže šetria mzdové prostriedky.

Každý projekt musí mať presné termíny začiatku a ukončenia a preto tieto školské projekty začínajú vždy, a každý žiak sa musí prispôsobiť, v apríli vo štvrtom ročníku a končia decembrom nasledujúceho piateho ročníka. Nad každým projektom je pedagogický dohľad projektu - učiteľ, ktorého si žiaci vyberú. Učiteľ kontroluje čiastkové výsledky a dodržiavanie termínov v projekte. Učiteľ je ako tréner: hľadá metódu, ako žiakov zaujať, aby nestratili počas práce na projekte záujem.

Každý projekt sa riadi základnou filozofiou: nauč sa nástroje, organizáciu, kontrolu a stále sa riaď spätnou väzbou, aby si po špirále stúpal stále hore - pravidlo TQM (Total Quality Manažment).

Každý študent musí dokončiť projekt a urobiť záverečnú skúšku s PM. Pri známke nedostatočná, musí opakovať aj maturitu a robiť nový projekt.

Ing. Gabriela Horecká

Mgr. Michal Baránek

Slovenské centrum cvičných firiem