PROJEKT TRACON – vytvorenie nástrojov podporujúcich školenie pedagógov pre rozvoj spotrebiteľského povedomia žiakov

 

tracon_logo

LLP_logo

Projekt Tracon  je spolufinancovaný Európskou Komisiou v rámci Programu celoživotného vzdelávania (Comenius Multilateral projects action  - reference no. 517562-LLP-1-2011-1-GR-COMENIUS-CMP).

 

Posledné vedecké výskumy naznačujú, že úloha médií vo formovaní spotrebiteľského správania mladých ľudí v moderných spoločnostiach je jedna z najdôležitejších. Navyše, vzdelávacie školské programy zameriavajúce sa na spotrebiteľské povedomie a správanie sú iba čiastočne zahrnuté alebo v niektorých prípadoch úplne absentujú v Európe v školských osnovách.  Zároveň, je iba málo učiteľov  školených tak, aby svojim žiakom poskytli vedomosti a znalosti za účelom pomôcť im stať sa:

  • racionálnymi spotrebiteľmi výrobkov
  • informovanými užívateľmi služieb
  • informovanými spotrebiteľmi energie, vody a ďalších prírodných zdrojov

Osvojenie si pozitívneho spotrebiteľského správania môže byť prospešné jednotlivcovi aj spoločnosti ako celku v celosvetovom meradle. Navyše, vnímaví, citliví a informovaní učitelia budú schopní pomôcť svojim žiakom a budúcim občanom rozvíjať pozitívne spotrebiteľské postoje a reakcie.

Tento projekt preto môže významne prispieť k lepšiemu pochopeniu úlohy vzdelania a ICT (Informačno-komunikačných technológií) v rozvoji pozitívneho spotrebiteľského správania medzi mladými ľuďmi v školskom veku.. V tomto kontexte budú kroky, ktoré sa budú vyvíjať a predmety, ktoré sa budú vyučovať, vyberané v súlade s relevantnou európskou legislatívou o právach spotrebiteľa.

 

Projekt sa usiluje podporovať počiatočné a celoživotné vzdelávanie učiteľov a zároveň podporiť získanie kľúčových kompetencií v oblastiach:

  • schopnosti učiť a
  • sociálnej a občiansko-právnej kompetencii

Rozvíjaním inovatívneho didaktického materiálu, ktorý bude založený na ICT aplikáciách a tradičných vyučovacích metódach  sa projekt usiluje vyškoliť učiteľov a žiakov pre schopnosť  byť racionálnym spotrebiteľom v modernej spoločnosti. Študentom takto umožní rozvíjať si dôležité kľúčové schopnosti týkajúce sa spotreby jedla a ďalších výrobkov, energie a prírodných zdrojov.

 

Konkrétne ciele:

 

  • zlepšiť kvalitu školenia učiteľov a pomôcť školám, aby sa stali efektívnym vzdelávajúcim prostredím napĺňajúcim potreby modernej spoločnosti. (Jedným zo súčasných  javov je neuvážená konzumácia, ktorá poškodzuje občanov  finančne a tiež často ovplyvňuje ich zdravie a životné prostredie,).
  • podporovať doškoľovanie učiteľov, hlavne tých ktorí sú na začiatku svojej kariéry, rovnako ako ˇalších učiteľov vytvorením kurzov na báze informačno-komunikačných technológií,
  • podporovať školy, aby spolupracovali aj s aktérmi mimo školy ako sú organizácie na ochranu spotrebiteľa a obchodné komory so zámerom získať jasné stanovisko o tom, akým spôsobom sú propagované výrobky, služby a prírodné zdroje a o ich označení (napr. kódovanie),
  • poskytovať  základne životné a spotrebiteľské znalosti žiakom a tým pozdvihovať školy na vzdelávajúce inštitúcie pôsobiace v súčasných potrebách rozvoja spoločnosti
  • zvýšiť spoluprácu medzi školami, učiteľmi a žiakmi v rôznych krajinách EÚ výmenou informácií, školiacich metód a nápadov pre aktivity a činnosti, ktoré budú základom pre rozvoj racionálneho spotrebiteľského správania občanov
  • pomôcť mladým občanom, žiakom nadobudnúť základne životné znalosti potrebné pre  aktívneho európskeho občana – racionálneho spotrebiteľa  a to cestou zlepšených vzdelávacích školských programov,
  • vytvoriť webovú stránku a fórum, ktoré bude európskou sieťou informácií o využití príležitostí v každej krajine a miesto, kde učitelia a žiaci budú diskutovať o svojich problémoch, navrhovať riešenia a informovať spotrebiteľov o ich právach podľa zákonov EÚ a danej krajiny. Taktiež optimalizovať hospodárnosť nákupov cez pochopenie a vedomé posúdenie reklamných odkazov, marketingových propagačných taktík, ceny zdravia a indikátora etikety a zároveň preniesť tieto vedomosti a dobré praktiky do spoločnosti,
  • na rovnakej webovej stránke, budú žiaci, v rámci praktickej aplikácie toho, čo sa už naučili o racionálnom spotrebiteľskom správaní - čo sa týka šetrenia finančných a prírodných zdrojov, schopní vymieňať si so svojimi spolužiakmi z tej istej alebo inej krajiny knihy, spotrebiteľské hry,  CD atď. využívajúc pritom študentské  školské siete tak, aby komunikovali na pokročilej interkultúrnej a nadnárodnej úrovni a taktiež aby sa oboznámili s novými technológiami,
  • zvýšiť citlivosť rodičov žiakov a občanov vo všeobecnosti na témy ako racionálne spotrebiteľské správanie, pomocou akcií organizovaných žiakmi a ich učiteľmi, pridajúc tak hodnotu celoživotnému vzdelávaniu a kvalite občianskeho povedomia

 

Výsledky:

  •  výskumný materiál v každej zúčastňujúcej sa krajine na existujúce školské programy pre školiacich učiteľov a žiakov o spotrebiteľskom správaní (v anglickom jazyku)
  • tlačené brožúry o súčasnej EÚ legislatíve na ochranu občanov ako spotrebiteľov tovaru a služieb ( v angličtine a tiež v partnerskom jazyku)
  • školiaci materiál pre dištančné vzdelávanie (v anglickom jazyku)
  • školiaci materiál pre žiakov zahrňujúci vzdelávacie hry (v angličtine a tiež v partnerských jazykoch)
  • vyvinutie webovej stránky využívanej učiteľmi a žiakmi tak, aby si vymieňali nápady, informácie a aby získali relevantné produkty (knihy, CD, vzdelávacie hry atď.)(v angličtine a tiež v partnerských jazykoch)
  • letáky a plagáty propagujúce spotrebiteľské povedomie (v angličtine a tiež v partnerských jazykoch)

Kontakt ŠIOV Bratislava:

Ing. ŠATKA Ladislav

Tel./Fax. +421 2 547 76 774

Tel./Fax. +421 2 547 76 778

Tel./Fax. +421 2 547 76 777

Mobil. +421 903 469 766

e-mail: satka@siov.sk

web: www.siov.sk