Projekt vzdelávania učiteľov v súvislosti s tvorbou školských vzdelávacích programov odštartoval prvé školenie multiplikátorov v Bratislave

 

 

 

Školenie multiplikátorov v Bratislave už prebehlo, absolventov teraz  čakajú záverečné skúšky, vlastné prezentácie, obhajoby. Oslovili sme ich, aby sa s nami podelili o nové skúsenosti a to, čo ich teraz čaká:

 

fotka_multiplikatora

 

 

Školenie  multiplikátorov sa uskutočnilo v čase jarných prázdnin. Vy ste neoddychovali, ale celý týždeň, včetne víkendu, ste strávili na SOŠ elektrotechnickej v Petržalke . Máte pocit, že ste prázdniny využili zmysluplne? Prinieslo  Vám toto školenie niečo nové?

 

Ing. Katarína Kubišová, Spojená škola Ivánka pri Dunaji:

Nemám pocit, že by som „zabila“ prázdniny. Je pravda, že človek si potrebuje oddýchnuť, nabrať sily, ale zas na druhej strane nám aspoň neodchádzala pozornosť  na to, čo ma čaká v škole. Celý týždeň sme žili jediným problémom – tvorbou ŠkVP. Konečne mám  ucelený pohľad na to, čo sme doteraz robili. Vo viacerých oblastiach sme nemali jasno, napr. pri prevode ŠVP do školských vzdelávacích programov, avšak pracovali sme na tom, boli sme vyčerpaní, no spokojní, lebo už máme v tejto veci jasno.

 

Mgr. Eva Dubeňová, Škola pre mimoriadne nadané deti:

Nebanujeme, že sme prišli o prázdniny. Dalo nám to strašne veľa, hlavne tieto posledné dva dni. Spočiatku bolo dôležité vytvorenie tímu, lebo bez toho, aby sa vytvoril tím, sa nedá vytvoriť dobrý ŠkVP, lebo to nie je práca jedného človeka. Potom, keď sme pochopili, že v tíme sa pracuje lepšie, tak sme začali preberať témy, týkajúce sa konkrétneho ŠkVP, utriedili sme si poznatky, porovnali, čo je a nie je dobré v tých našich, čo treba prepracovať a stále získavame nové a nové poznatky.  Výborné je to, že sme z rôznych škôl, takže si vymieňame poznatky a názory. Všetky tieto aktivity, ktoré si človek prežije na vlastnej koži a potom sa nad nimi zamýšľa, chápe odrazu úplne ináč, predtým mu vôbec nepripadalo, že sú dôležité. 

 

 

rozhovor_s_multiplikatorom

 

 

Mgr. Ľudmila Matoušková, Gymnázium Matky Alexie:

Zaujali nás napríklad prierezové témy, o ktorých sme sa dozvedeli viac a pochopili sme, ako ich zaraďovať.Prebiehajú celým výukovým systémom a sú zaraďované do viacerých predmetov podľa obsahu, napr. multikultúrna výchova, ktorú nám prednášal prof. Mistrík, sa prelína etickou výchovou, dejepisom, slovenčinou, náboženstvom.

 

 

Ako prebiehalo školenie?

 

Ing. Katarína Kubišová, Spojená škola Ivánka pri Dunaji:

Školenie bolo robené prednáškovou aj praktickou formou. Keď pri téme  kompetencie absolventa sme vypracovávali kompetencie pre konkrétneho absolventa konkrétneho študijného odboru. Vychádzali sme z toho, čo sme si priniesli, čo sme mali hotové a to sme upresňovali podľa požiadaviek na absolventa. Po každom module sme robili tematickú prácu a test. Testy boli prehľadom toho, čo sme prebrali, takže chyby, ktoré sa v nich vyskytli, lektorka s nami náväzne prekonzultovala.

 

Mgr. Ľudmila Matoušková, Gymnázium Matky Alexie:

Školenie bolo robené zážitkovou formou, zážitkovým učením, prechádzali sme celým vzdelávacím programom, pracovali sme v počítačových miestnostiach, prezentácie, ktoré sme mali k dispozícii, sme dopĺňali podľa vlastných skúseností a dávali sme ich do power-pointovej prezentácie.

 

 

Školenie máte za sebou, čakajú Vás záverečné skúšky a potom sa už postavíte ako lektori pred učiteľov? Myslíte si, že ste pripravení?

 

Ing. Katarína Kubišová, Spojená škola Ivánka pri Dunaji:

Určite áno. Najskôr začnem s frekventatmi z mojej „materskej“ školy, ktorých ako zátupkyňa poznám a viem, čo môžem od nich očakávať. Viem, že ma podržia, veď všetci sme na jednej lodi a chceme, aby náš ŠkVP bol dobre pripravený.

 

 

 

Mgr. Ľudmila Matoušková, Gymnázium Matky Alexie:

Ja už nejaké skúsenosti s lektorskou činnosťou mám, ale vždy sú tu obavy. Ak chcete vykonávať prácu na 100 percent, tak vždy. Podstatné je, mať to celé dobre naštudované, premyslené a prežité. Uvidíme, ako to dopadne.

 

Mgr. Eva Dubeňová, Škola pre mimoriadne nadané deti:

Myslím, že sme pripravení, práve včera sme sa o tom rozprávali, čo to obnáša. Musíme si stanoviť tému, vedieť, aké bude mať podtémy, akú časovú dotáciu, aby sme rovnako vyučovali, aby sme si urobili akúsi šablónu, o ktorú sa môžeme oprieť.

Je však diskutabilné, či na to stačí jeden človek, doteraz sme vždy školili viacerí a aj my sme mali viacero prednášajúcich z rôznych oblastí.

 

PaedDr. Zita Andrýsková, ZŠ A. Dubčeka, Dlhé Diely:

Myslím, že pripravení sme, no 60 hodín na jedného človeka je veľa, vzhľadom na to, že školenia sa budú robiť po poobediach alebo cez prázdniny, uvidíme, ako sa to podarí.

 

 

Skúšobná komisia pre ZŠ a gymnáziá – Prof. PhDr. Miron Zelina, DrSc., RNDr. Mária Nogová, PhD. a Mgr. Facuna


 

Spracovala Mgr. Jaroslava Botošová, manažérka publicity projektu