Leonardo Simgame

Community action programme on vocational training

Procedure B

Second phase: 2000 – 2006

PILOT PROJECT

CZ/02/B/F/PP-134030

The simulation of economic processes and decision making as a training module (Free simulation)

Simulácia ekonomických procesov a rozhodovaní

 

Globalizácia ekonomiky, obchodu a budovanie tzv. informačnej spoločnosti je realitou súčasnosti, ktorá výraznou mierou ovplyvňuje aj proces vzdelávania a prípravy. Škola prestáva byť hlavným zdrojom informácií. Silne jej konkurujú médiá a elektronické zdroje informácií. Skutočnosť, že hlavným poslaním školy už nebude odovzdávanie množstva informácií študujúcim, ale zameranie sa na trvalejšie hodnoty, ako sú postoje, záujmy, motivácia, hodnotový systém, rozvinuté schopnosti a zručnosti, nutne vyžaduje používanie nových metód, ktoré napríklad využíva cvičná firma a to je napríklad simulácia.

Simulácia ako metóda poskytuje možnosti vedieť rozvíjať a uskutočňovať alternatívy, dokázať predpovedať následky rôznych rozhodnutí, vedieť bez problémov riešiť rôzne situácie a naučiť sa spoznávať reakcie systémov pri zmene určitých situácií bez toho, aby pri chybách vznikla škoda.

Simulačnú metódu ekonomických hier ako nový prvok odbornej prípravy žiakov stredných ekonomických škôl využíva aj medzinárodný pilotný projekt programu Leonardo da Vinci The simulation of economic processes and decision making as a training module (The Free Simulation) s názvom SIMGAME.

Cieľom projektu je vývoj vzdelávacích modulov – statického a dynamického - nazvaných Simulácia ekonomických procesov a rozhodovaní, ktorých prioritou je postaviť pomyselný most medzi teóriou a praxou, lebo nedostatočná prax je pre absolventov škôl pri hľadaní práce prekážkou číslo jedna. Metóda simulácie vychádza z predpokladu, že priame skúsenosti s problematikou a predovšetkým emotívne zážitky intenzívnejšie fixujú získané vedomosti. Absolventi škôl sú dostatočne vybavení teoretickými vedomosťami, nevedia ich ale používať a kombinovať.

Študenti pod vedením učiteľa – trénera musia rešpektovať pravidlá tržného prostredia, v tímovej práci vytvárajú stratégiu vlastnej firmy a snažia sa presadiť v konkurencii. Na projekte pracuje trinásť partnerov z Európy – výskumné ústavy NÚOV – ČR (Národný ústav odborného vzdelávania) a nemecký BIBB (Bundesinstitut für Berufsbildung), stredné a vysoké školy a zástupcovia hospodárskych a priemyselných komôr a zamestnávateľov z Čiech, Talianska, Rakúska, Nemecka, Belgicka a Slovenska.

V statickom module riadi ekonomickú hru SIMGAME učiteľ a cieľom je opakovanie a upevňovanie nadobudnutých vedomostí. Učiteľ do hry vstupuje a žiakov opravuje.

Dynamický modul je založený na aktívnej hre, kde majú žiaci rozdelené úlohy ako v reálnej firme – účtovník, zásobovač alebo napríklad finančný riaditeľ. Učiteľ všetko len pozoruje. Do hry môže vstúpiť napríklad v okamžiku, keď firma stojí pred krachom a je nutné spolu s tímom situáciu riešiť a nájsť cestu von.

Súčasťou projektu je okrem tvorby vlastných vzdelávacích modulov aj príprava metodických materiálov pre učiteľov a učebných pomôcok pre žiakov.

Statický modul si na konferencii projektu SIMGAME, ktorá sa uskutočnila od 2. do 4. júla tohto roku, vyskúšali učitelia. Na tejto konferencii sa zúčastnila zo Slovenska koordinátorka projektu Ing. Jakubová. Hlavným zámerom bolo overiť, či je modul dobre nastavený nielen na české, ale predovšetkým na európske podmienky.

Od druhej polovice septembra 2003 je základná časť pilotného statického modulu uverejnená na webovej adrese projektu www.simgame.org. Záujemcovia z ďalších stredných ekonomických škôl si na nej budú môcť stiahnuť herný plán a pravidlá.

V dňoch 27. a 28. septembra 2003 sa uskutočnil seminár Testovanie upravenej verzie statického modulu hry SIMGAME a oboznámenie sa (tiež aj testovanie) s dotazníkmi o spätnej väzbe a vedomostných testoch pre žiakov. Testovací seminár sa uskutočnil na VŠ internáte Hostivař v Prahe a otvorila ho Mgr. Kaňáková z NÚOV. Vysvetlila podstatu a úlohy dvojdňového seminára. Hlavným trénerom a sprievodcom hrou bola pani Řezníčková z Consim, s.r.o. Praha. Na seminári sa zúčastnilo celkom 5 pracovných tímov z Čiech, Talianska, Nemecka, Rakúska a zo Slovenska. Dva tímy boli miešané, teda česko-slovenské, lebo slovenskí učitelia sa stretli so SIMGAME prakticky po prvý raz, a preto ich českí kolegovia boli v úlohe kaučov tímu.

Pred začiatkom seminára (cca týždeň) všetci účastníci obdržali e-mailom pracovnú verziu manuálov hry SIMGAME pre učiteľov a pre žiakov. Pre hladký priebeh hry a jej testovania bolo potrebné, aby sa všetci účastníci rámcovo oboznámili
s príručkami, ktoré boli zároveň aj pracovnými materiálmi na seminári.

Hlavným programom sobotného dňa bolo testovanie a oboznámenie sa s upravenou verziou statického modulu hry (herné pole, príručky pre žiakov a učiteľov, teoretické vstupy). Účastníci sami hru SIMGAME hrali, hodnotili príručky, prípadne prispôsobovali terminológiu zodpovedajúcim platným predpisom, ktoré platia v tej ktorej krajine. Každá z piatich pracovných skupín vypracovala dotazník Spätná väzba z testovania.

Druhý deň seminára nás partner projektu Dr. Kriz z Ludwig Maximilians Univerzity Munich oboznámil s dotazníkmi o spätnej väzbe a vedomostných testoch pre žiakov, ktoré budú slúžiť na evaluáciu projektu SIMGAME. Učitelia a žiaci budú dotazníky vypĺňať tesne pred začiatkom hry v školách a tesne po jej ukončení. Dotazníky o vedomostných testoch musíme opäť terminologicky prispôsobiť. Opravené dotazníky za slovenského partnera ŠIOV spracujú pracovníci Ing. Horecká a Ing. Špičan so zapracovaním pripomienok učiteliek Ing. Kebrlovej z OA Hrobákova, Ing. Šimičákovej z OA Račianska a Ing. Andrisovej z OA Dolný Kubín a prepracovanú verziu pošlú elektronicky na NÚOV.

V rámci diskusie každá skupina vysvetlila pripomienky a zmeny, ktoré doporučuje v manuáloch, pričom vychádzala z dotazníka Spätná väzba z testovania, ktorý vypracovali účastníci hry SIMGAME už predchádzajúci deň.

Na testovanie hry po skončení Testovacieho seminára dostali všetky skupiny po jednej cestovnej sade hry SIMGAME a z toho dôvodu si národné testovacie školy musia urobiť harmonogram testovania, aby si ich mohli vzájomne posúvať, keďže má byť otestovaná do konca februára 2004.

Všetkých päť pracovných kolektívov sa zhodlo, že hra SIMGAME má význam vtedy, keď sa bude hrať minimálne dva dni v kuse a jeden deň by bol na vypracovanie dotazníkov – pred a po skončení hry. Tieto podmienky si musia vyriešiť národné tímy v rámci svojich krajín a možností učebných osnov.

Prínosom projektu Leonardo da Vinci ekonomické simulácie SIMGAME - The simulation of economic processes and decision making as a training module (Free simulation), ktorý je zameraný na zvýšenie kvality odborného vzdelávania v sociálnych a podnikateľských vedomostiach bude predovšetkým posilnenie podnikateľského myslenia a konania.

Ing. Gabriela Horecká

Slovenské centrum cvičných firiem