TEAMTEACHING – inšpirácia i výzva zároveň.

 

Teamteaching (tímové vyučovanie) je pojmom na Slovensku nie celkom neznámym, ale na druhej strane ani nepatrí k štandardne rozvinutým formám. Tento trend si v sieti slovenských cvičných firiem postupne takisto razí cestu vpred, i vďaka odvahe a chuti experimentovať v prospech zvýšenia kvality vyučovacieho procesu. Keďže vedúcim cvičných firiem na Slovensku vyššie uvedené vlastnosti nechýbajú, vyvíja sa spolupráca s našou mentorskou krajinou v tejto oblasti, Rakúskom – koordinovaná najmä Slovenským centrom cvičných firiem pri Štátnom inštitúte odborného vzdelávania a Rakúskym centrom cvičných firiem ACT, nadmieru úspešne. Ďalším podujatím, snahou ktorého bolo i podporenie trendu spolupráce medzi vedúcimi cvičných firiem a učiteľmi cudzích jazykov, bol aj odborný seminár na Vienna Business School – Handelsakademie II und Handelsschule III der Wiener Kaufmannschaft 1080, Hamerlingplatz 5-6, vo Viedni, ktorý sa konal 4.-6.12. 2000.

V prvý deň predstavili vedúce seminára Mag. Decreuse-Schober a Mag. Andre ciele a obsah podujatia. Trend spolupráce medzi vedúcimi cvičných firiem a učiteľmi cudzích jazykov existuje v Rakúsku od roku 1993 a odvtedy sa systematicky pracuje na jeho vylepšovaní. Podnety na vylepšovanie sa získavajú priebežne priamo z hospodárskej praxe na základe dotazníkov od renomovaných podnikov a firiem pôsobiacich v Rakúsku: napr. Bank Austria, BMW, Manner, atď. Najväčší dôraz reálne firmy kladú na rozvinutú schopnosť komunikácie v cudzom jazyku, pretože gro vybavovania prebieha telefonickým kontaktom aj keď v poslednom období ide veľmi do popredia komunikácia prostredníctvom e-mailu. Z tohoto dôvodu začína intenzívny telefonický tréning v 3. ročníku rakúskych obchodných akadémií. Počas intenzívnej komunikácie a nadväzovania kontaktov v simulovanom podnikateľskom prostredí žiaci získajú i praktické skúsenosti zo správania sa podnikateľských subjektov na trhu – napr. zo 40 oslovených firiem zareaguje 20 a z toho len 7 sa stane stabilnými partnermi. Aj takéto skúsenosti rozvíjajú strategické myslenie najmä vo vzťahu kalkulácie predpokladaných nákladov a zisku. K zaujímavým situáciám niekedy dochádza pri komunikácii medzi cvičnými firmami pre dospelých a školskými cvičnými firmami. Keďže dospelí pracujú v cvičných firmách 8 hodín denne, niekedy nechápu realitu školských cvičných firiem, od ktorých očakávajú okamžité reakcie. Čas ich odpovede sa im mnohokrát zdá príliš dlhý – tento zdanlivý nedostatok však z hľadiska tréningu iniciuje veľmi vítaný prvok – reklamovanie. K rozvoju komunikatívnych zručností žiakov v cudzom jazyku výrazne prispieva telefonovanie do zahraničných cvičných firiem. Úplne na začiatku sa stáva, že niektorí žiaci zavesia telefón od prekvapenia, že sa im pri telefonáte do Francúzska prihlásil Francúz. Okamžitá spätná väzba samozrejme zvyšuje nároky na pripravenosť – jazykovú i psychickú, následne však dochádza k posilneniu týchto kľúčových kvalifikácií. Aspekt cudzieho jazyka by mal byť zohľadnený aj pri výbere mena cvičnej firmy – aby sa nestalo, že názov v cudzom jazyku má úplne iný význam, spôsobujúci opačný efekt. Pri otvorenom komunikačnom styku získavajú žiaci i skúsenosti interkulturálneho charakteru, napr. ak vybavujú prípad z francúzskou firmou ich stránka sa nepohne, pokiaľ vo firme chýba šéf, čo je podmienené tradičným silným hierarchizmom. Zapájanie cudzieho jazyka do cvičnej firmy môže mať i charakter školenia pre zamestnancov firmy – zorganizovaného personálnym oddelením, v rámci rozvoja ľudských zdrojov vo firme. Z pohľadu rozvrhu sa môže vytvoriť na takýto špecifický účel aj blok (napr. 5 hodín), pozostávajúci z troch hodín cvičnej firmy (ďalej len CF) a jednej hodiny angličtiny a jednej hodiny francúzštiny. Predmetom takýchto školení sa môžu stať i publikácie vydané Rakúskym centrom cvičných firiem ACT, uverejnené na ich webovej stránke www.act.at. Tie, ktoré sú označené červeným bodom, sa dajú z internetu „stiahnuť“. Podnetnou je i aktivita ACT, v rámci ktorej uverejňujú na svojich web – stránkach aj prezentácie partnerských reálnych firiem, spolupracujúcich s cvičnými firmami. Prepojenie vyučovacieho procesu cvičných firiem a cudzích jazykov sa odzrkadľuje i v hodnotení. Jedným z modelov je, že pri finálnej známke z predmetu cvičná firma, maximum ktorej tvorí 120 bodov, môže žiak získať 10 bodov napr. z angličtiny a 10 bodov z francúzštiny. Predmetom týchto čiastkových hodnotení je napr. prezentácia firmy v cudzom jazyku, príp. v počítačovom programe Power Point. Vzhľadom na množstvo (900 CF) i koordinovaný rozvoj (10 r.) sú cvičné firmy v Rakúsku známym fenoménom vo verejnom i podnikateľskom živote. Pri zadaní konkrétnych úloh sa preto žiak môže obrátiť aj na reálne podniky s tým, že sa predstaví ako pracovník cvičnej firmy. Je to najmä v prípadoch, keď sa firma s podnikateľským zámerom, ktorý vyžaduje splnenie zadanej úlohy nenachádza v adresári cvičných firiem, atď. Zúčastnení rakúski kolegovia mi doporučili realizovať tento spôsob práce aj v Slovenskej republike. Ak reálny podnik nechce spolupracovať, treba sa jednoducho obrátiť na ďalší. Kto vie, možno by i toto bola jedna z ciest ako dosiahnuť väčšie prepojenie vo vzťahu spolupráce medzi cvičnými firmami a reálnymi podnikmi na Slovensku. Momentálne sa v rámci trendu spolupráce medzi vedúcimi cvičných firiem a učiteľmi cudzích jazykov pracuje na zostavení materiálu, ktorý bude obsahovať všetky colné postupy – medzi Rakúskom a všetkými svetovými trhovými ekonomikami. Táto aktivita bola iniciovaná prirodzeným vývojom vzájomnej interakcie medzi vedúcimi cvičných firiem a učiteľmi cudzích jazykov. K regionálnej zaujímavosti v Rakúsku patrí skutočnosť, že predmet cvičná firma sa vo všetkých spolkových krajinách vyučuje vo 4. a len v Salzburgu v treťom ročníku. V súčasnosti existuje v Rakúsku 900 cvičných firiem, z toho 40 je zameraných na vzdelávanie dospelých.

Druhý deň seminára bol venovaný aktívnej práci v cvičnej firme. Všetci účastníci pracovali v cvičnej firme Rouge et blanc, boli rozdelení do jednotlivých oddelení firmy a priebežne dostávali termínované pracovné úlohy. Táto fáza seminára bola pre mňa najcennejšou skúsenosťou, pretože cvičná firma veľmi OKúčinne navodila pracovnú atmosféru reálnej firmy. Pracoval som v oddelení exportu a podieľal som sa na zorganizovaní vnútrofiremného odborného seminára – zameraného na tréning prezentácie produktov firmy v cudzom jazyku, ako aj na koncipovaní ponúk firmy, ich rozosielaní a kontaktovaní iných firiem.

Tretí deň seminára bol zameraný na predstavenie konkrétnych existujúcich modelov začlenenia hodín cudzích jazykov do blokov cvičnej firmy, ďalej na skupinovú prácu - tvorivé dielne didaktickej prípravy a na prezentovanie materiálov vo francúzštine – širokospektrálne možnosti v rámci tréningu počas cvičnej firmy.

V závere seminára obdržali účastníci cenné materiály, prevažne vo francúzskom jazyku. Ide o komplexné dielo, zahŕňajúce všetky oblasti vedenia cvičnej firmy vo francúzštine. Zostavovateľkou je Mag. Decreuse-Schober. Zmyslom týchto materiálov je, uľahčiť pedagógom prístup ku koncepčne spracovaným materiálom, ako i šetriť ich cenný čas. Záujemcom tieto materiály radi poskytneme. Ide o nasledovné titutly:

Organigramy špecifických pracovných firemných algoritmov, Preparation 1 a l´enteprise d´entrainement, Preparation 2 a l´enteprise d´entrainement,Fremdsprachen und Übungsfirma, Vorbereitungsarbeiten für ÜFA mit internationaler Geschäftstätigkeit, 1 Partie L´enterprise.

Mgr. Baránek Michal