VEĽTRH CVIČNÝCH FIRIEM AUGSBURG 2002, MIESTO CELOSVETOVÉHO STRETNUTIA A VZÁJOMNÝCH PODNETOV.

 

V dňoch 7. – 10. 10. 2002 sa pracovný tím Štátneho inštitútu odborného vzdelávania (ďalej ŠIOV) a Slovenského centra cvičných firiem (ďalej SCCF), ktoré ako jediné v SR komplexne zastrešuje rozvoj a dianie v sieti cvičných firiem (ďalej CF) na Slovensku, zúčastnil 38. medzinárodného veľtrhu cvičných firiem v Augsburgu v Spolkovej Republike Nemecko. Keďže počas veľtrhu prebiehalo súčasne mnoho sprievodných aktivít a seminárov, členovia pracovného tímu ŠIOV a SCCF si stanovili pracovný harmonogram s individuálnymi úlohami, na základe ktorého súčasne zabezpečovali viacero funkcií:

Vo svojom stánku prezentovali činnosť ŠIOV, SCCF i siete slovenských CF – a zároveň poskytovali informácie o ich aktuálnom stave ako i o aktuálnom stave v oblasti odborného vzdelávania v SR. Zúčastňovali sa odborných seminárov zaoberajúcich sa novým vývojom a trendmi v oblasti celosvetového simulovaného podnikateľského prostredia. Viedli rokovania so zahraničnými partnermi.

Pracovný tím ŠIOV-SCCF so zástupcom kanadskej centrály vo svojom stánku.

V úvode i závere dňa mali operatívne porady zamerané na výmenu informácií a kontrolu stanovených úloh.

Okrem SCCF sa veľtrhu zúčastnili centrály CF z Poľska, Talianska, Francúzska, Anglicka, Švajčiarska, USA, Kanady, Brazílie, Ukrajiny, Nemecka, Bulharska, Belgicka, Fínska a samozrejme celosvetové združenie centrál CF EUROPEN. Pokiaľ ide o CF, medzinárodné obsadenie bolo nasledovné: Belgicko, Bulharsko, Nemecko, Fínsko, Taliansko, Kanada, Holandsko, Rakúsko, Poľsko, Rumunsko, Švédsko, Španielsko, Ukrajina, USA. Aj keď v súčasnosti CF fungujú až v 38 štátoch sveta, vývoj v každej krajine má svoje špecifiká. V Belgicku sa napr. v súčasnosti CF rozširujú najmä do siete stredných škôl. Model CF je úplne dobudovaný v rovine vzdelávania dospelých – sieť pobočiek tohto druhu pokrýva celé Belgicko. Trend vývoja je teda úplne opačný ako na Slovensku, kde momentálne funguje 170 CF na všetkých typoch SOŠ a 2 CF v oblasti vzdelávania dospelých. Zástupcovia Belgickej centrály veľmi prihliadajú aj finančné možnosti škôl a v tomto smere sa snažia o permanentnú optimalizáciu. Zaujímavými riešeniami z tejto palety sú napr.: Cena stánku na belgickom veľtrhu stojí 75 EUR, aby sa školské subjekty mohli zúčastniť na čo najväčšom množstve zahraničných podujatí. Z tohoto istého zámeru vychádza aj nákup papierových kartónov, ktoré slúžia na belgickom veľtrhu ako steny stánkov.

Okrem výhodnej ceny ich usporiadatelia môžu používať mnoho krát pri organizácii ďalších veľtrhov. Ďalším z riešení tohoto druhu bolo vystavovanie belgických firiem na tomto veľtrhu: Vystavovali v spoločnomNámestník ŠIOV Ing. Šatka pri rokovaní s vedúcim ukrajinskej centrály p. Bondarevom. bloku, ktorý neobsahoval deliace steny medzi stánkami a týmto spôsobom sa podarilo opäť dosiahnuť výhodnejšie finančné podmienky. Veľmi prekvapivým faktom bola účasť 9 CF z Ukrajiny. Takúto bohatú účasť umožňuje model, ktorý sa na Ukrajine podarilo uplatniť: V šestnástich krajoch bolo vytipovaných 16 silných priemyselných podnikov, ktoré pristúpili na spoluprácu. Každý podnik je patrónom jednej CF a zabezpečuje jej komplexný sponzoring. Z cvičnej firmy potom odoberá hotových absolventov do svojich pracovných pozícií. Obdobným smerom sa chcú uberať i zástupcovia švajčiarskej centrály. Ich najbližšou snahou bude expanzia na školy, keďže ich systém je orientovaný najmä na vzdelávanie dospelých. Odmietajú však rakúsky model s priemernou časovou štvorhodinovou dotáciou za týždeň. Chcú postupovať podľa vzorovej firmy, ktorá vznikla pod krídlami koncernu, ktorý produkuje lieky. Žiaci v CF pôsobia mimo školy, v priestoroch pri podniku, 1,5 r. navštevujú CF a 1,5 r. praxujú v podniku. CF pre dospelých vykazujú 64 percentnú úspešnosť. Aj keď je vo Švajčiarsku teraz len trojpercentná nezamestnanosť, ľudia cvičnú firmu využívajú, pretože týmto spôsobom je možné sa rýchlejšie zamestnať. Cieľové skupiny sú najmä ľudia, ktorí nemali možnosť pracovať niekoľko rokov, napr. ženy v domácnosti, atď.. Čo sa týka švajčiarskeho veľtrhu, stánok má veľkosť 4 X 4 m2 a cenu 400 EUR, je však možné dohodnúť si menší stánok za menší poplatok. Veľmi originálny zámer v kontexte medzinárodných veľtrhov plánuje kanadská centrála. Na budúci rok chce poriadať veľtrh súbežne s veľtrhom v Nemecku a oba prepojiť štýlom videokonferencie. V Kanade trvá CF 15 až 20 týždňov a jej pracovníci si nájdu prácu v priemere po 11 týždňoch. Dominujú tu takisto CF pre dospelých, pretože všetky služby sú platené. Centrála má pritom právo rozhodnúť, koho do kurzu zoberie, čiže si vyberá z potenciálnych účastníkov, ktorých navrhuje Úrad práce. Úspešnosť kanadských CF je závideniahodná: 84% ľudí sa nanovo zamestná a 3% ďalej študujú na rôznych školách – čiže až 87%. K tomuto lichotivému výsledku prispieva u stratégia, v rámci ktorej si všetci účastníci CF 1 deň v týždni aktívne hľadajú prácu. Veľmi zaujímavou aktivitou je projekt „50+“. Ide o CF, ktoré sa venujú ľudom starším ako 50 rokov.

Pracovníci simulovaného colného úradu z Bulharska predvádzajú zadržanie drogového dílera.

Súčasťou veľtrhu bolo i pódium s auditóriom, ktoré CF využívali na svoje prezentácie, vyhlasovanie súťaží, predvádzanie programu, alebo módnych prehliadok. Veľmi originálne sa predstavili pracovníci simulovaného colného úradu z bulharskej školy TBG v Sofii – jej CF zvíťazili na poslednom medzinárodnom veľtrhu v Bratislave – ktorí predvádzali zaistenie drogového dealera.

Tak ako každý rok, bol veľtrh aj teraz lemovaný seminármi so zaujímavými a podnetnými témami. Napr. seminár „Job live!“ prezentoval novinku – pečiatku kvality, tento produkt funguje v Nemecku pol roka. Pečiatku kvality udeľuje nemecká centrála firmám, ktoré o ňu požiadajú a obstoja v hodnotiacom dotazníku. Tie ju potom môžu uvádzať na svojich propagačných materiáloch a zvyšovať tak svoju lukratívnosť na trhu práce. Hlavnou motiváciou zavedenia tohoto produktu je zabezpečenie dlhodobo kvalitných výkonov, ktoré sa automaticky nespájajú s dlhou existenciou CF. V realite totiž zanikajú aj podniky so 100 až 150-ročnou tradíciou. Diskutujúcich v tejto súvislosti zaujímalo, či sú v rámci procesov kvality vypracované aj ustálené formy záverečných skúšok CF pre dospelých. Vedúci nemeckej centrály odpovedal negatívne, zároveň však dodal, že každá aktivita v tomto smere bude len vítaná. Na seminári „Import – Export“ boli predstavené všetky dokumenty a formuláre súvisiace s touto témou, ako aj postupy pri obchodovaní v rámci EU, ale i mimo EU. Prednáška sa dotkla i rôznorodosti colných poplatkov a politiky subvencií jednotlivých krajín. Nemecká centrála je ochotná simulovať, ktorýkoľvek z týchto procesov. Záleží však na jednotlivých CF, do akej hĺbky chcú v tejto oblasti ísť. Nemecká centrála má takisto k dispozícii slovník z tejto oblasti ako i zoznamy vysvetliviek k jednotlivým formulárom, vrátane ich histórie ,vývoja a špecifík v jednotlivých krajinách (napr. CMR, Carnet, atď.). Pre záujemcov môžu všetky spomínané dokumenty zaslať pracovníci nemeckej centrály cez e-mail, niektoré sa dajú aj stiahnuť z web – stránok EUROPENu.

Reprezentácia ŠIOV-SCCF v stánku svojich kolegov z Poľska.

V súčasnosti sa na stránky EUROPENu pripravujú v angličtine kompletne všetky formuláre a záležitosti s nimi súvisiace. Tieto bude možné i priamo na stránke elektronicky vyplniť a odoslať. Ďalší seminár sa zaoberal databázovým programom „ZET“, ktorý využívajú najmä CF z germanofónneho prostredia. Ide o plne automatizovaný program, rozšírený o daňový softver a softver sociálnej poisťovne. SCCF tento program získalo a o možnosti jeho využitia bude informovať sieť slovenských CF. Aj ďalšie semináre sa niesli v duchu informačných technológií. Jeden sa venoval programu „CIPS“, ktorý je vlastne podprogramom ZETu a zameriava sa na problematiku špedície a logistiky. Slúži najmä CF z tejto branže a tým, ktoré ju majú ako doplnkovú. Momentálne ho v SRN používa 50 CF. Seminár „Vlastné web-stránky“ predstavil možnosť, ktorú pre nemecké firmy poskytuje ich centrála: dáva im k dispozícii časť priestoru na svojich stránkach, firmy ho môžu takisto samostatne aktualizovať. Predpokladom je vlastný server a vlastné heslo. Seminár „Web-shop“ prezentoval spôsob, ako si CF môžu vytvoriť veľmi rýchlo vlastnú web-stránku bez ovládania html. Seminár „Internetové právo“ oboznámil prítomných s právnymi predpokladmi a normami vo vzťahu k obchodovaniu cez internet, k inernetovej reklame a problematike ručenia za obsahy zverejňované na internete. Seminár „Korešpondenčná CF“ sprostredkoval účastníkom nové možnosti využitia technických pomôcok v tejto oblasti.

Mgr. Michal Baránek, SCCF