Záverečná konferencia

Projektu ESF Cvičná firma pre absolventov stredných škôl v Slovenskej republike

 

Cvičné firmy na Slovensku pracujú na obchodných akadémiách už od roku 1992 a od roku 1998 sa ich počet dynamicky zvýšil na všetkých typoch stredných odborných škôl z 35 na 465. Dôvod je veľmi jednoduchý – simulácia reálnej praxe poskytuje vynikajúcu prípravu pre budúce pôsobenie v zamestnaní alebo v samozamestnaní.

Relatívne veľká nezamestnanosť práve mladých ľudí je výzvou pre nás pomáhať im zaradiť sa do života a získať normálne pracovné návyky. Mnohí po maturite alebo promócii zostanú doma aj rok a viac a nemajú ani šancu zvyknúť si pracovať a z toho dôvodu Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV) a jeho odbor Slovenské centrum cvičných firiem (SCCF) pripravil od svojho vzniku – od januára 1998 - už niekoľko projektov na zlepšenie tejto situácie. Cieľom projektov je zlepšiť ekonomické a právne vedomie mladých ľudí tým, že rozšírime v kontexte celoživotného vzdelávania formu vzdelávania „Cvičná firma“ aj na Slovensku.

Ako príklad dobrej praxe predstavím projekt ESF, na ktorom pracuje SCCF od septembra 2005 a končí teraz v júni 2007 „Cvičná firma pre absolventov stredných škôl v Slovenskej republike“

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR koncom mája 2005 schválilo Štátnemu inštitútu odborného vzdelávania – odboru Slovenské centrum cvičných firiem žiadosť o poskytnutie nenávratného finančného príspevku z Európskeho sociálneho fondu v rámci výzvy JPD BA Cieľ 3 – 2004 – SORO pre opatrenie 2.1. Stimulovanie a skvalitňovanie vzdelávania pre potreby zamestnávateľov a podnikateľského sektora na projekt s názvom: „Cvičná firma pre absolventov stredných škôl v Slovenskej republike“.

V rámci dvojročného projektu - od septembra 2005 do júna 2007 – sa do vzdelávacích programov zapojilo minimálne 95 učiteľov – lektorov v cvičnej firme, pretože projekt bol predstavený aj na seminári v rámci 8. medzinárodného veľtrhu cvičných firiem (MVCF) v novembri 2005 v Bratislave a ďalšie už realizované aktivity aj na 9. MVCF v novembri 2006.

Cieľom projektu je zlepšenie kvalifikácie a zručností absolventov stredných škôl na Slovensku. Druhým, rovnocenným cieľom projektu je využitie škôl – budov, zariadení ako aj učiteľov - v popoludňajších hodinách, mimo riadneho vyučovania, čo umožní podporiť otváranie sa škôl svojmu mestu, regiónu a užšiu spoluprácu s miestnou správou, úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny, miestnymi podnikateľmi a zamestnávateľmi a samozrejme zlepší spoluprácu školy a rodiny.

Nosnou ideou celého projektu je zaviesť formu vzdelávania „Cvičná firma“ do programov celoživotného vzdelávania na Slovensku s orientáciou vzdelávacieho systému na rozvoj kľúčových kvalifikácií vrátane podnikateľských schopností a IKT zručností.

Projekt má stimulovať požiadavky zamestnávateľov regiónu na ďalšie vzdelávanie zamestnancov ohrozených rizikom straty zamestnania za účelom zvýšenia flexibility pracovnej sily a naučiť zamestnávateľov posudzovať nových zamestnancov na základe certifikátov nielen formálneho ale aj neformálneho vzdelávania ako je to zvykom v krajinách EÚ. Každý absolvent cvičnej firmy získa certifikát s verbálnym hodnotením svojich kvalít.

Projekt ukáže možnosť využitia škôl v popoludňajších hodinách, čo bude zaujímavé aj pre zriaďovateľov škôl ako aj miestnu správu na celom Slovensku a ďalej umožní väčšiemu množstvu absolventov získať skutočnú prax so zahrnutím všetkých prvkov reálnej hospodárskej praxe v simulovanom prostredí cvičných firiem.

Prostredie cvičnej firmy je najlepším nástrojom voči frustrácii absolventov, ktorí majú teoretické vedomosti, ale nevedia ich využiť na trhu práce. Cvičná firma rozvíja ekonomické myslenie, prácu s odbornou literatúrou, s novými informačnými technológiami, uplatňuje správne zásady komunikácie a spoločenského správania. Absolvent s takouto výbavou si podstatne zvýši šance zapojiť sa do pracovného procesu a bude zaujímavejší pre potenciálnych zamestnávateľov, ktorí požadujú, aby uchádzači o zamestnanie disponovali aj schopnosťami pracovať s informáciami, rozhodovať sa, riešiť problémy, niesť zodpovednosť a aby boli adaptabilní a flexibilní.

Všetci zástupcovia partnerských inštitúcií, t. j. stredné odborné školy, ktoré vyučujú alebo sa pripravujú učiť predmet cvičná firma v rámci Bratislavského samosprávneho kraja (ďalej BSK), zástupcovia Úradov práce, sociálnych vecí a rodiny BSK a zástupcovia BSK – zriaďovatelia stredných odborných škôl bratislavského VÚC ako aj podnikatelia – reálne firmy, partneri našich cvičných firiem prijali pozvanie koordinátora projektu, Slovenského centra cvičných firiem (ďalej SCCF) a zúčastnili sa na 8. ako aj na 9. Medzinárodnom veľtrhu cvičných firiem, kde mali možnosť vidieť i na vlastnej koži zažiť dynamické obchodovanie cvičných firiem (ďalej CF). Nadchla ich celková atmosféra podporujúca praktické využitie teoretických vedomostí študentov a rozvoj ich kľúčových kvalifikácií ako aj účasť vrátane medzinárodného obsadenia - v novembri 2005 spolu 92 CF z toho 64 CF zo Slovenska a 28 zo zahraničia: 1 z Maďarska, 6 z Poľska, 2 z Čiech, 7 z Rakúska, 11 z Rumunska a 1 z Fínska.

Druhý deň veľtrhu - 30. novembra 2005 sa uskutočnil aj seminár projektu ako súčasť veľtrhu CF s názvom totožným s menom projektu ESF: „Cvičná firma pre absolventov stredných škôl v SR“, kde ho koordinátorka projektu a vedúca Slovenského centra cvičných firiem Ing. Gabriela Horecká predstavila 31 účastníkom z Bratislavského samosprávneho kraja ako aj 33 účastníkom mimo BSK. Celkom sa na seminári zúčastnilo 64 učiteľov, zástupcov z úradov práce, sociálnych vecí a rodiny ako aj zástupcov bratislavského samosprávneho kraja ako zriaďovateľa SOŠ.

Na 9. ročníku Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem (MVCF) sa zúčastnilo 128 cvičných firiem - 76 domácich a 52 zahraničných – z Rakúska, Čiech, Fínska, Rumunska, Bulharska, Srbska, Čiernej Hory, Albánska, Talianska, Nemecka, Bosny a Hercegoviny a tri centrály cvičných firiem – ROCT z Rumunska, CEFIF z Čiech a domáce Slovenské centrum cvičných firiem – SCCF, čo predstavuje doteraz najviac počas histórie slovenských veľtrhov CF. Stánky cvičných firiem a JUVYRu obsadili prvé aj druhé poschodie Domu odborov na Trnavskom Mýte v Bratislave.

Druhý deň veľtrhu, 29.11.2006 sa problematike CF venoval seminár pod gesciou SCCF na tému „ Univerzálna cvičná firma a medzinárodné projekty SCCF“ s rokovacím jazykom slovenčina, nemčina. V rámci tohto seminára prezentovala Ing. Gabriela Horecká doterajšie výsledky projektu ESF „Cvičná firma pre absolventov stredných škôl v SR“. V druhej časti seminára pán Bernd – Michael Schirwitz zo Saskej vzdelávacej spoločnosti pre ochranu životného prostredia a chemické povolania z Drážďan v Nemecku predstavil materskú inštitúciu a moduly projektu pre trvalo udržateľný rozvoj (TUR) „EuroNach“ programu Leonardo da Vinci, kde bol Štátny inštitút odborného vzdelávania a jeho odbor SCCF partnerom.

Ďalšou aktivitou projektu bolo materiálne vybavenie učebne cvičnej firmy zriadenej pri SCCF, v ktorej sa uskutočňujú 4 až 5 týždňové kurzy CF pre dospelých. Do každého z piatich oddelení pribudol nový počítač, čím sa ich počet zvýšil na celkových 11. Do firmy samotnej ešte pribudla laserová farebná tlačiareň, xerox a skener.

V rámci aktivít projektu sa 23.októbra 2006 začal poradenský kurz s totožným názvom, ktorý trval do 21.novembra 2006. Účastníkmi kurzu boli 15 nezamestnaní absolventi evidovaní na ÚPSVAR v Bratislave. Prvý týždeň sa súbežne uskutočnil už tretí dvojdňový seminár projektu na tému „Praktická ukážka práce cvičnej firmy pre absolventov spojená s krstom metodických príručiek, vydaných v rámci projektu“.

Seminár sa uskutočnil v dňoch 25.10 – 26.10.2006 v priestoroch Štátneho inštitútu odborného vzdelávania na Černyševského 27 v Bratislave v učebni cvičnej firmy. Na seminári sa zúčastnili zástupcovia všetkých typov stredných odborných škôl, ktoré vyučujú alebo sa pripravujú učiť predmet cvičná firma v rámci Bratislavského samosprávneho kraja( ďalej BSK), zástupcovia Úradov práce, sociálnych vecí a rodiny BSK a zástupcovia BSK, teda zriaďovateľov stredných odborných škôl. Prvý deň koordinátorka projektu Ing. Gabriela Horecká prezentovala monitoring projektu – čo sa doteraz v projekte urobilo. Ďalej Ing Marián Hloža riaditeľ Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Bratislava pokrstil postupne všetky tri metodické príručky, ktoré vydal ŠIOV v rámci projektu v septembri 2006. Potom sa autori jednotlivých príručiek podrobnejšie venovali jednotlivým kapitolám. Metodickú príručku „Didaktika cvičnej firmy pre absolventov“ predstavila autorka Ing. Ľudmila Velichová, PhD. z Katedry pedagogiky Ekonomickej univerzity v Bratislave. Najviac sa venovala kapitole „Personálny tréning“, kde nám v spolupráci s jedným účastníkom kurzu predviedla prípravu na osobný pohovor. Druhú metodickú príručku „Minimálne štandardy kvality cvičnej firmy a minimálne štandardy kvality zamestnanca cvičnej firmy“ predstavil Mgr. Michal Baránek. Kniha bola spracovaná v spolupráci s EUROPEN – svetovým združením cvičných firiem, ktoré vypracovalo kritériá kvality v rámci projektu Leonardo da Vinci. Splnením kritérií uvedených v príručke má šancu získať európsky certifikát kvality s podpisom prezidenta EUROPEN a riaditeľa národného centra CF už aj cvičná firma na Slovensku a potom aj zamestnanci tejto cvičnej firmy. Tretiu metodickú príručku „Cvičná firma pre absolventov“ s prílohami postupne predstavili jednotliví spoluautori: Ing Gabriela Horecká kapitoly „Cieľ a význam cvičnej firmy, Z histórie cvičných firiem, EUROPEN, Učebný plán CF pre absolventov, Učiteľ ekonomických predmetov v CF a Založenie cvičnej firmy pre absolventov.“ Ing. Daniel Ňarjaš povedal bližšie ku kapitole „Učiteľ informatiky v CF.“ Ing. Mária Mudrončíková sa venovala kapitole „Sociálna a zdravotná poisťovňa“ a Mgr. Michal Baránek sa venoval kapitole „Učiteľ cudzích jazykov v CF.“ Druhý deň seminára sa jeho účastníci pridali k účastníkom poradenského kurzu na jednotlivé pracoviská a keďže ešte neboli zadelení na oddelenia CF: riaditeľ a sekretariát, marketing, ekonomické, personálne a obchodné; lektori pokračovali podľa plánovaného učebného plánu: prvé dve hodiny lektorka Ing. Zuzana Tóthová venovala téme z účtovníctva: Aktíva a pasíva. Súvaha. Ďalšie dve hodiny Ing. Gabriela Horecká teoreticky vysvetlila „podnikateľský plán“ a potom rozdelila účastníkov seminára a kurzu na päť zmiešaných pracovných skupín. Každá si pripravila svoj podnikateľský plán – zvolila si predmet podnikania, pripravila marketingový mix – produkt, cena, miesto, promotion a zhodnotila sociologické, ekonomické, ekologické, technologické, politické vplyvy. V závere za každú skupinu predstavil podnikateľský plán jeden z účastníkov kurzu, teda nezamestnaný absolvent. Posledné dve hodiny Ing. Daniel Ňarjaš pokračoval v informatike a účastníkov naučil využívať MS WORD nástroj hromadnej korešpondencie a CCClient databázu EUROPEN.

Záverečná konferencia projektu sa uskutočnila 15. mája 2007 na Obchodnej akadémii Myslenická 1 v Pezinku, kde sme projekt vyhodnotili a zo záverov bude zborník: Vytvorenie štandardizovaného nadnárodného modulu cvičná firma pre absolventov. Miestom konania bola OA v Pezinku preto, lebo má výborné podmienky pre cvičnú firmu, zaujímavé priestory a každá cvičná firma mám reálneho partnera, z ktorých traja sa zúčastnili aj na konferencii a odpovedali na otázky prítomných, ktorí by tiež radi spolupracovali s reálnymi firmami. Veľa robí aj to, že Pezinok je malé mesto a miestna správa, škola, podnikatelia majú k sebe naozaj blízko a úzko spolupracujú, čo môže byť príkladom dobrej praxe pre nás všetkých.

Tieto myšlienky podporuje aj Komisia Európskych spoločenstiev v Oznámení Komisie rade, Európskemu parlamentu, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a výboru regiónov – Implementácia Lisabonskému programu Spoločenstva: Podpora podnikateľských paradigiem prostredníctvom vzdelávania a učenia, kde sa okrem iného píše: „Podnikateľský duch sa týka schopnosti jednotlivca premeniť myšlienky na činy. Zahŕňa tvorivosť, inováciu a prijímanie rizika, ako aj schopnosť plánovať a riadiť projekty za účelom dosiahnutia cieľov. Tieto vlastnosti podporujú každého človeka v každodennom živote doma a v spoločnosti, nútia zamestnancov uvedomovať si súvislosti svojej práce a lepšie sa chopiť príležitostí a predstavujú základ pre podnikateľov, ktorí si budujú sociálne a obchodné zručnosti.“

Podpora podnikateľských paradigiem prostredníctvom vzdelávania a učenia: „V pracovnom programe vzdelávania a odbornej prípravy na rok 2010 bola podnikavosť (ENTREPRENEURSHIP) zaradená do referenčného rámca ôsmich najdôležitejších schopností celoživotného vzdelávania, ktoré sú nutné pre osobné naplnenie, sociálne začlenenie, aktívne občianstvo a zamestnateľnosť.“

Ing. Gabriela Horecká

horecka@siov.sk

 

logo_ESF