ZÁVEREČNÁ SKÚŠKA V CVIČNEJ FIRME

 

Štátny inštitút odborného vzdelávania odbor Slovenské centrum cvičných firiem a Pedagogický inštitút v Hollabrune v Rakúsku usporiadal jednodňový odborný seminár na tému Záverečná skúška v cvičnej firme, ktorý sa uskutočnil 2. septembra 2004 v rakúskom Bruck/Leitha v priemyselnej zóne – Gasthof zur Ölmühle, Industriegelände West 7.

Na seminári sa zúčastnilo 12 učiteľov – vedúcich cvičných firiem zo Slovenska, námestník Štátneho inštitútu odborného vzdelávania zodpovedný za úsek zahraničnej spolupráce Ing. Ladislav Šatka a traja pracovníci odboru Slovenské centrum cvičných firiem.

Vedúcou seminára bola riaditeľka Mag. Heidemarie Matyas-Hauber z BHAK Hollabrunn a lektorka seminára Mag. Brigitta Fischer z BHAK Tulln.

Na začiatku seminára Mag. Matyas – Hauber požiadala slovenských účastníkov, aby sa predstavili a opísali profesionálny vzťah k predmetu cvičná firma a otázku, ktorá by ich na túto tému zaujímala najviac.

Ďalšiu časť seminára viedli spoločne vedúca a lektorka a vzájomne sa dopĺňali.

Cvičná firma je v učebných osnovách obchodných škôl a obchodných akadémii Rakúska povinným predmetom. Záverečnú skúšku z cvičnej firmy vykonávajú v treťom ročníku obchodných škôl. Žiak sa musí prihlásiť v prvom týždni druhého semestra druhého ročníka, že chce vykonať záverečné skúšky.

V treťom ročníku obchodnej školy sa končí školský rok v polovičke mája a potom sú záverečné skúšky, ktoré majú dve časti:

Písomná skúška: - 3 hodiny z Nemčiny

- 4 hodiny z Cvičnej firmy

Ústna skúška: - 15 minút z Angličtiny

- 15 minút Projektová práca

Ústna skúška sa robí tri týždne po písomnej skúške, aby mali skúšajúci čas na opravy písomných prác. Ak má žiak z písomnej skúšky 5, má možnosť si ju zopakovať v rámci ústnej skúšky.

Zadania písomných skúšok vypracováva učiteľ predmetu a po ukončení druhého semestra druhého ročníka ich musí dať na schválenie na riaditeľstvo školy a na krajský úrad. Tieto môžu byť zadané po odobrení krajským úradom.

Záverečná skúška z cvičnej firmy musí mať zadania všetkých oddelení cvičnej firmy: sekretariát, oddelenie nákupu, oddelenie marketingu a predaja, oddelenie ekonomické a oddelenie personálne. Zaujímavosťou tejto skúšky je, že na písomnej záverečnej skúške pracujú na jednom zadaní celé štyri hodiny v tíme maximálne štyria žiaci. Práca musí byť medzi žiakmi v tíme rovnomerne rozdelená. Rozdelenie do tímov po štyroch môže urobiť učiteľ aj v deň skúšky. Na začiatku si musia rozdeliť úlohy: kedy, kto, čo spraví: kto napíše záverečný protokol a každý musí napísať aj samostatný protokol. V Rakúsku majú už takú skúsenosť, že už od októbra žiakov pripravujú na záverečnú skúšku v cvičnej firme a myslia na to aj pri rotácií pozícií vo firme, aby každý zvládol záverečnú skúšku. V treťom ročníku urobia aspoň raz generálnu skúšku pred záverečnými skúškami. Prax učiteľov naučila, že žiaci majú najprv veľa času – 4 hodiny písomnej záverečnej skúšky, ale potom nestíhajú a preto ich trénujú počas celého tretieho ročníka.

Záverečná skúška z cvičnej firmy sa realizuje v učebni cvičnej firmy prípadne v počítačovej učebni. Všetci účastníci záverečnej skúšky musia mať rovnaké podmienky a všetky potrebné podklady. Ideálny stav je vtedy, keď má každý tím rovnako po 4 žiakov. V prípade, keď to nie je možné, treba úlohy prispôsobiť zníženému počtu v tíme. Písomná skúška má odrážať bežný pracovný deň v cvičnej firme. Na začiatku písomnej záverečnej skúšky si žiaci vyplnia tlačivo: „Hodnotenie v skupinách“, kde zapíšu mená k jednotlivým úlohám zo zadania, aby si rovnomerne rozdelili prácu. Po skončení záverečnej skúšky vyplní zasa učiteľ „Hodnotenie záverečnej skúšky“, kde hodnotí tímy ale aj jednotlivcov v nich a má k dispozícii už hore uvedené „Hodnotenie v skupinách“ s rozdelením úloh. Obidve tlačivá máme k dispozícii na SCCF. Okrem toho máme na SCCF k dispozícii aj jedno kompletné zadanie písomnej záverečnej skúšky z cvičnej firmy ako aj zadanie na opravnú ústnu skúšku.

Úlohou učiteľa v rámci hodnotenia je, z protokolov a z prác žiakov odfiltrovať prácu každého jednotlivca, a preto musia byť hodnotiace formuláre dostatočne podrobné. Hodnotenie musí byť transparentné, prehľadné a využíva sa aj učiteľ z externého prostredia, ktorý posúdi práce nezávisle, aby bolo hodnotenie objektívne. Učiteľ musí dodržiavať niekoľko základných hodnotiacich kritérií:

1. Registrovať, či je úloha správna, nesprávna, riešenie úlohy.

2. Pred záverečnou skúškou musí učiteľ preskúšať riešenie zadaní.

3. Hodnotenie samoorganizácie v skupine.

4. Kontrolné činnosti.

Hodnotenie písomných skúšok môže byť pozitívne od 1 po 4 a negatívne – čiže 5. Vtedy žiaka čaká opravná ústna skúška z cvičnej firmy.

Výsledky z písomnej záverečnej skúšky sa predkladajú komisii, kde je aj zástupca z externého prostredia a potom zasadne konferencia a výsledky sa tak asi o týždeň oznámia aj žiakovi.

V Rakúsku je v učebných plánoch od roku 2003 aj predmet Projektový manažment v treťom ročníku. Z tohto predmetu žiaci robia ústnu záverečnú skúšku. Jej názov je Projektová práca. Skúšajúci musí dať zadanie. Ústna skúška trvá pätnásť minút. Prvé 3 – 4 minúty je venovaná prezentácii projektu, ktorý žiak robil. V ďalšej časti dostáva otázky z projektovej práce, obchodnej oblasti, obsahu a potom otázky z odbornej tematiky – z účtovníctva, podnikovej ekonomiky atď. Skúša ten učiteľ, ktorý vedie projektovú prácu a môže mať aj prísediaceho. Zadanie záverečnej ústnej skúšky z projektovej práce, Hodnotiaci formulár ústnej skúšky projektová práca máme tiež k dispozícii na SCCF.

Projektové práce sú rôzne, lebo na jednom projekte pracujú dvaja až traja žiaci a preto sú aj zadania rôzne. Pri ústnej skúške sa vychádza zo zadanej projektovej práce ale otázky dostáva aj z teórie ostatných ekonomických predmetov – POE, účtovníctva, informatiky, makroekonomiky...

Príprava žiakov na záverečné skúšky.

Na písomnú záverečnú skúšku z cvičnej firmy sa žiaci pripravujú tak, že majú počas roka 2 – 4 hodiny týždenne cvičnú firmu a možnosť uskutočnenia generálnej skúšky.

Na ústnu záverečnú skúšku z projektovej práce sa žiak začína pripravovať tak, že už v októbri musí vedieť, akú projektovú prácu bude robiť. Pri projektovej práci sa žiak naučí využívať medzipredmetové vzťahy – integrovať naučenú teóriu z jednotlivých predmetov.

Pri projektovej práci ešte nikto nestanovil, aký má byť rozsah. Hodnotenie práce závisí od kvality projektu. Žiak sa musí zamerať na obsah.

Aby žiak vedel, kde a v čom sa má zlepšiť, je dôležité časté hodnotenie a potom rastie výkon žiaka. Zlepšiť kvalitu môžeme aj počas roka napríklad tým, že v rámci cvičnej firmy urobíme rotáciu na pozíciách v cvičnej firme, lebo z čiastkových hodnotení vyplýva, že určité kľúčové procesy musí robiť každý z cvičnej firmy, aby zvládli záverečnú skúšku.

Ing. Gabriela Horecká

Bratislava, 04.10.2004