ZHODNOTENIE ÚČASTI NA EUROSKILLS 2012, Spa-Francorchamps, BELGICKO


V roku 2012 sa Slovensko zúčastnilo 3. ročníka celoeurópskej súťaže EuroSkills 2012 v Spa-Francorchamps, Belgicko. Reprezentovalo nás 12 súťažiacich v 6 profesiách/odborných súťažiach. Zapojili sme sa do 3 individuálnych súťaží – kaderník, kuchár, čašník, kde kuchár a čašník boli hodnotení aj ako tím, a do 4 tímových súťaží – aranžéri kvetín, mechatronici, elektrotechnici a podnikatelia. Všetci súťažiaci boli víťazmi celonárodných súťaží vo svojich profesiách, resp. v niektorých odboroch boli súťažiaci vybratí odbornými partnermi a odsúhlasení zástupcami ŠIOV a Skills Slovakia na základe ich dobrých výsledkov v iných súťažiach ako Skills Slovakia. 

Napriek tomu, že Slovensko sa zúčastnilo takejto súťaže ako jedna z mála krajín bez skúseností na celosvetovej súťaži WorldSkills, slovenskí súťažiaci vzorne a na veľmi dobrej úrovni reprezentovali seba, Slovensko a svoju profesiu. Avšak napriek skúsenostiam z predchádzajúcich ročníkov EuroSkills, opätovne sme narazili na tie isté problémy ako počas predchádzajúcich ročníkoch. Po účasti na 3. ročníku EuroSkills 2012 opäť musíme skonštatovať, že Slovensko sa musí ešte veľa učiť a získať veľa ďalších skúseností (ak chceme dosiahnuť výraznejšie výsledky) nie len v samotnom zápolení súťažiacich priamo počas súťaže, ale taktiež pokiaľ ide o dôslednú prípravu súťažiacich, ale aj expertov.

Nasledujúce hodnotenie sa realizovalo na základe dotazníkov týkajúcich sa zhodnotenia jednotlivých aspektov prípravy a samotnej účasti na súťaži EuroSkills 2012. Do hodnotenia boli zapojení ako experti, tak aj samotní súťažiaci a pozorovatelia. V hodnotení chceme poukázať na slabé, ale aj silné stránky našej účasti na EuroSkills (ďalej iba "ES"). Výsledky hodnotenia, resp. samotná odozva/alebo žiadna odozva taktiež poukazujú aj na samotný prístup všetkých zúčastnených k tejto súťaži, príprave na ňu, ale aj na spätnú väzbu, o ktorú sme žiadali pre potreby tohto hodnotenia.

Najdôležitejšou a najviac pripomienkovanou časťou bola odborná a jazyková príprava na súťaž.

Príprava súťažiacich by mala prebiehať za nasledujúcich okolností:

  • Samotný výber súťažiacich na súťaž ES by mal zahŕňať a brať do úvahy odbornú stránku, jazykovú stránku (veľmi nevyhnutné klásť na tento aspekt veľký dôraz, pretože všetky podklady a zadania sú v anglickom jazyku), psychologickú stránku (vzhľadom na prácu pod tlakom, v časovom strese, pod dohľadom odbornej poroty a pred očami návštevníkov, veľa krát nevyspatí a s nutnými logistickými presunmi) a osobnostnú stránku (byť odolný voči stresu, vedieť vystupovať ako samostatný sebavedomý jedinec, resp. tím). Hodnotenia poukazujú na to, že už na národných súťažiach by sa mali stanoviť minimálne kritériá, ktoré buď víťazný uchádzač dosiahne alebo nie. Ak daný uchádzač nedosiahne minimálne kritéria, ani výherca národného kola súťaže nie je dostatočne zdatný na nomináciu na ES a reprezentovanie SR. Bolo by vhodné prijať opatrenia ako zvýšiť okruh súťažiacich, ktorí sa v národnom kole budú snažiť nominovať na súťaž ES. Ide hlavne o vek súťažiacich, ktorý je na európskej súťaži ohraničený až 25 rokmi. Neposlednou vecou sú praktické skúsenosti v jednotlivých súťažných odboroch, kde boli zreteľné rozdiely medzi jednotlivými súťažiacimi. Súťažiaci so skúsenosťami po škole sa porovnávali s čerstvými absolventmi takmer bez praxe. Táto disproporcia sa samozrejme prejavila v konečnom umiestnení.
  • odborná príprava musí prebiehať pod odborným dohľadom odborných garantov, ale aj samotných vyučujúcich, čo sa ukázal ako funkčný model aj v zahraničí, s ich spoluprácou a podporou (štúdium propozícií, jazyková príprava, naštudovanie technických propozícií vo svojom odbore ...) a v neposlednom rade aj preskúšaním vybraných súťažiacich z daných oblastí pred samotnou súťažou ES v anglickom jazyku. Na Slovensku vo väčšine prípadov úplne zlyhala spolupráca školy a odborných expertov z praxe, čo poukazuje na nevyhovujúce podmienky na prípravu na ES.
  • Tréning a príprava pred súťažou nespočíva len podrobným preštudovaním písomných  súťažných podmienok a kritérií, ale sústavným a cieleným nácvikom zručností aby  tieto postupy, ktoré súťažiaci v rámci svojej odbornosti trénuje a cvičí  boli   „natrénované krok za krokom“ .  Takto na naučí  vypracovať súťažnú úlohu/hy a zadania s cieľom získania zručností, (rýchlosť pri práci je dôležitá, lebo zadania sú postavené aj na denné témy, úlohy a nedokončenie je kvalifikované strnutím bodov ).        
  • zvláštnu pozornosť je potrebné venovať anglickému jazyku. Opakujeme sa, ale musíme, aby sme sa v budúcnosti vyhli: neschopnosti sa dorozumieť, nepochopeniu súťažných zadaní, slabej komunikácii s expertmi a ostatnými súťažiacimi a slabému, v niektorých prípadoch nedostatočnému prezentovaniu súťažných úloh
  • v spolupráci so zástupcami Skills Slovakia je potrebné spolupracovať hlavne pokiaľ ide o dodržiavanie a plnenie termínov a organizovanie sústredení v procese prípravy na ES.
  • s oveľa výraznejšou finančnou podporou či už štátu alebo sponzorov, čo sa na tomto ročníku ES opätovne ukázalo ako veľmi podhodnotené. K tej patrí aj technické zabezpečenie k súťaži formou zapožičania potrebných technických, resp. iných pomôcok od sponzora/sponzorov, resp. finančné prispenie štátu, mesta, školy, ktorá súťažiaceho vysiela, a sponzora/sponzorov. Takto to funguje v iných národných tímoch.

Na súťaž ES by sa mali lepšie a precíznejšie pripravovať aj samotní experti, v spolupráci s expertmi, ktorí už ES v minulosti absolvovali, resp. spolu s odborníkmi zo ŠIOVu a samotná príprava z ich strany by sa mala zamerať aj na zdanlivé „banality“, ktoré sa ukázali byť ako „banalitami“ veľmi podstatnými v priebehu súťaže. Experti, ktorí už predtým ES absolvovali sa ukázali ako dobrá voľba. Expert musí podchytiť súťažiaceho spolu s učiteľom veľmi skoro pred začiatkom ES (ihneď, ako sa súťažiaci dozvie, že je na ES nominovaný) a neustále s ním pracovať. Nie len bezprostredne pred samotnou súťažou. Komunikácia expert – súťažiaci – učiteľ – odborník zo ŠIOVu musí mať prioritu s častou frekvenciou. Tu musíme konštatovať veľmi slabú, resp. žiadnu spoluprácu zo strany škôl, čo je veľmi prekvapivé, keďže ide o žiakov, resp. absolventov škôl, čím sa škola v budúcnosti môže úspešne prezentovať. Samozrejme, všade sa nájdu aj pozitívne výnimky.

Škola, ktorá pripravovala žiaka na Skills Slovakia akoby chápala svoju podporu len to tohto momentu a ďalej  nie je takým podporovateľom nominovaného súťažiaceho na ES ako by sa očakávalo.   V mnohých prípadoch sú nominovaní žiaci  už mimo tejto školy – ( žiaci 4.r.) a škola tak  nevidí potrebu ďalej sa angažovať.    

Na súťaži ES 2012 bolo vidno, že mnoho národných tímov je podporovaných finančne v neporovnateľnom meradle k našim možnostiam. Taktiež rezonovala otázka pripraveného technického vybavenia, ktorá u iných národných tímov bola na vysokej úrovni. Opäť sa vraciame k financovaniu celého kolosu okolo súťaže ES a zakomponovanie školy, mesta, štátu, sponzora/sponzorov do celého systému financovania.

Prípravu na účasť na EuroSkills je potrebné zlepšiť aj pokiaľ ide o propagačné materiály, reprezentačné materiály a zabezpečenie, propagujúce Slovensko, Skills Slovakia, ako aj potenciálnych sponzorov. Tento aspekt bol jednou zo slabých stránok týkajúcich sa organizačných záležitostí. Štátne vlajky a vlajočky, propagačný materiál na rozdávanie pre súťažiacich a expertov – to všetko je minimálne vybavenie, ktoré slovenská výprava musí mať v budúcnosti k dispozícii. Treba spolupracovať s národnou agentúrou SACR, prípadne s ďalšími agentúrami podporujúcimi slovenský cestovný ruch v zahraničí.  I keď v tomto ročníku ES sme oproti predchádzajúcim  zúčastneným ročníkom Slovenska na ES  práve v tejto oblasti  zaznamenali posun a väčšiu  pripravenosť  čo do  vybavenosti celého tímu jednotným oblečením a drobnými darčekmi vo forme odznakov a viacúčelných šatiek vo forme vlajky SR.  

Odborná príprava účastníkov súťaže EuroSkills sa musí realizovať v úzkej spolupráci s odbornými garantmi, pod ich odborným vedením a v súlade s technickými propozíciami a súťažnými úlohami, ktoré sú k dispozícii v stanovenom období pred samotnou súťažou.

V týchto aspektoch sme spozorovali nedostatky aj počas samotnej súťaže EuroSkills 2012. Nedostatky boli aj v príprave potrebných pracovných potrieb alebo prístrojov, či zariadení, čo vzniklo nedorozumeniami pri štúdiu poskytnutých technických propozícií.

Viac priestoru treba venovať aj propagácii samotnej súťaže EuroSkills a Skills Slovakia na národnej úrovni. Na základe nášho výskumu a sledovania sme zistili, že mladí ľudia ani len netušia, že takáto možnosť reprezentácie SR existuje. Informovanosť prostredníctvom škôl, učiteľov, seminárov, web stránok, či médií sa javí ako nevyhnutnosť, aby sme mohli pre reprezentáciu SR nájsť tých najvhodnejších súťažiacich.

Napriek snahe a vôli partnerov je potrebné konštatovať, že je nevyhnutná väčšia morálna, ale aj finančná podpora zo strany štátu, aby bolo možné zvýšiť úroveň odborných súťaží aj na národnej úrovni. Následne môžeme očakávať aj výraznejšiu motiváciu a výsledky súťažiaich a expertov aj na európskej úrovni.

Na základe výsledkov, ktoré dosiahli slovenskí súťažiaci na ES, môžeme konštatovať, že slovenskí systém odborného vzdelávania a prípravy má pred sebou tažkú a dĺhu cestu plnú zlepšovania a skvalitňovania samotného vzdelávacieho procesu a najmä jeho prepojenia s reálnou praxou a požiadavkami trhu práce.

Napriek vyššie uvedeným kritikám do radov všetkých, ktoré sú a mali by byť zapojení do procesov propagácie a skvalitňovania OVP sa chceme poďakovať súťažiacim a expertom, ktorí venovali veľa svojho voľného času a energie naprípravu na súťaž, ak oaj ich obrovskú snahu svojími výkonmi prezentovať seba, Slovensko a svoju profesiu v tom najlešom svetle. Napriek tomu, že sme nedosiahli umiestnenia, v ktoré sme všetci dúfali, veríme, že ich entuziazmus bude aj naďalej pretrvávať a že spoločnými silami pripravíme veľa úspešných a kvalitných národných súťaží, motivujeme maldých ľudí venovať sa svojmu remeslu a taktiež sa úspešne zúčastníme na ďalšom ročníku celoeurópskej súťaže EuroSkills 2014 vo Francúzsku a zároveň sa zapojíme aj do celosvetovej súťaže WorldSkills, ktorej ďalší ročník sa bude konať v Lipsku, Nemecko, v júni 2013.

Úloha a pozícia ŠIOV ako gestora Skills Slovakia a EuroSkills v tomto systéme súťaží zohráva dôležitú úlohu a veríme, že do budúcnosti sa aj naďalej v spolupráci s partnermi bude podieľať na skvalitňovaní  reprezentácii Slovenska na tomto významnom podujatí, ktoré podporuje OVP formou súťaží na Európskej a celosvetovej úrovni.  Nové aktivity na  podporu  a skvalitnenie sú  predmetom nových zámerov  navrhovaného  projektu  EÚ - Dielne, ktorého hlavným nositeľom úloh je ŠIOV a v 3 časti obsahu  je zacielený  na  „Pracu s talentami na ZŠ a SOŠ prosterdníctvom realizácie a účasti na domácich a medzinárodných súťažiach v OVP.“  

Vypracovali: Dagmar Augustinská, Oľga Radovichová, Vlasta Púchovská

Bratislava, 22.11.2011