Skončil sa jubilejný 10. ročník Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem

 

Tak a máme za sebou už jubilejný 10. ročník Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem, ktorý bol už tradične sprievodným podujatím 16. ročníka JUVYR - celoslovenskej výstavy výrobkov a služieb žiakov stredných odborných učilíšť, stredísk praktického vyučovania a stredných odborných škôl a uskutočnil sa v dňoch 27. - 28.novembra 2007 v Bratislavskom kultúrnom a informačnom stredisku (BKIS), Nábrežie arm. Gen. L. Svobodu č. 3 v Bratislave.

Hlavným organizačným a odborným garantom Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem a výstavy JUVYR bol Štátny inštitút odborného vzdelávania, ktorý komplexne zastrešuje problematiku odborného vzdelávania. Jedným z organizátorov Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem (MVCF) a výstavy JUVYR bola aj Nadácia na podporu odborného vzdelávania a prípravy. Záštitu nad akciou ako každoročne prevzal minister školstva SR – Ján Mikolaj a na slávnostnom otvorení podujatia ho zastúpila pani štátna tajomníčka Bibiana Obrimčáková.

Na jubilejnom 10. ročníku Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem (MVCF) sa zúčastnilo 124 cvičných firiem - 68 domácich a 56 zahraničných – z Rakúska, Čiech, Fínska, Rumunska, Bulharska, Talianska, Maďarska, Poľska a tri centrály cvičných firiem – ROCT z Rumunska, CEFIF z Čiech a domáce Slovenské centrum cvičných firiem – SCCF. Vedúca ROCT Cristina Caruceru z Temešváru pozdravila účastníkov MVCF a JUVYR aj na slávnostnom otvorení podujatia. S cvičnými firmami z Čiech prišla na MVCF aj Dana Batelková z CEFIF.

Prvý deň veľtrhu o 10.00 hodine bolo slávnostné otvorenie v Malej sále BKIS. V Spoločenskej sále BKIS, ktorá bola celá zastavená stánkami cvičných firiem do posledného možného miesta a aj na balkónoch, sa už od 9.00 obchodovalo medzi cvičnými firmami ale aj s návštevníkmi veľtrhu a výstavy. Už počas slávnostného otvorenia praskali veľtržné priestory vo švíkoch, takže sme museli požiadať poriadkovú službu, aby usmerňovala návštevníkov veľtrhu. Ako „kupujúci“ prichádzali žiaci a študenti autobusmi z celého Slovenska ale aj z Rakúska a Čiech.

Na nakupovanie na veľtrhu pripravilo Slovenské centrum cvičných firiem veľtržné platobné šeky Centrobanky, ktoré sa používali na štyri spôsoby:

1) na nákup navzájom medzi slovenskými cvičnými firmami,

2) na nákup tovarov a služieb fyzickými osobami (aj náhodnými návštevníkmi),

3) na nákup slovenskej CF v zahraničnej cvičnej firme – kupujúca CF uviedla na šeku číslo účtu, kód banky, IBAN, BIC a celý názov svojej CF s presnou adresou školy, mesta a štátu,

4) na nákup zahraničnej CF v slovenskej cvičnej firme – predávajúca CF uviedla číslo účtu, kód banky, IBAN, BIC a celý názov školy s presnou adresou a názov štátu, aby platba zo zahraničia mohla byť naozaj zrealizovaná.

Cvičná firma, ktorá prijala šek za svoje tovary a služby, si ho musela sama skontrolovať ešte v prítomnosti zákazníka, aby mohla prípadne doplniť chýbajúce údaje a po veľtrhu si ho dá preplatiť vo svojej banke (všetky originály zašle poštou svojej banke, ktorá jej ich pripíše na účet). Žiaci a študenti cvičnej firmy si stále musia byť vedomí, že obchod je úspešný vtedy, keď sa zrealizuje, teda zaplatí. Zaplatiť ho môže CF len vtedy, keď sú všetky doklady, v tomto prípade platobný šek, vyplnené presne, správne, trvalo, čitateľne a úplne.

Po slávnostnom otvorení začali cvičné firmy, ktoré vopred zaslali elektronické prezentácie, predstavovať na pódiu v Spoločenskej sále presne podľa harmonogramu svoju krajinu, mesto, školu a cvičnú firmu. K dispozícii mali pódium, plátno, stojan, 2 mikrofóny, mixpult s konektorom na pripojenie CD prehrávača na ozvučenie pódia, PC a dataprojektor. Úroveň tohtoročných prezentácií bola doteraz najvyššia. Vystúpenia niektorých firiem boli lepšie ako mávajú reálne firmy. Keďže aj elektronické prezentácie sprevádzané slovom aspoň v jednom svetovom jazyku sú jednou z kategórií súťaží cvičných firiem, naša porota mala veľmi ťažkú úlohu pri prideľovaní bodov. Elektronické prezentácie pokračovali aj na druhý deň veľtrhu až do druhej hodiny poobede, aby sa všetci prihlásení mohli prezentovať. Zahraničným cvičným firmám sme umožnili priniesť prezentáciu aj priamo na veľtrh, lebo pošta zo zahraničia niekedy cestuje aj dva týždne. Slovenské CF museli poslať prezentáciu e-mailom alebo poštou dva týždne vopred. Celkom sa počas veľtrhu prezentovalo v tejto kategórii 75 cvičných firiem.

V rámci veľtrhu, tak ako po iné roky, sa druhý deň veľtrhu od 10.00 do 12.00 hodiny uskutočnil seminár na témy „Zavedenie EURA na Slovensku“ a „Cvičná firma a EURO“. Prezentáciu na tému zavedenia EURA lektorovala Mgr. Mária Fartelová zo ŠIOVu odboru Ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov, ktorá získala súhlas na prezentáciu materiálov splnomocnenca vlády SR pre zavedenia EURA Ing. Igora Baráta a jeho poradkyne Ing. Sedlákovej. Tému Cvičná firma a EURO prezentovala Ing. Gabriela Horecká, vedúca odboru Slovenské centrum cvičných firiem v spolupráci. Na seminári sa zúčastnili nielen učitelia cvičných firiem ale aj riaditelia škôl, učitelia účtovníctva a aj ďalších predmetov, lebo téma EURA je na Slovensku nanajvýš aktuálna, keďže má Slovenská republika prijať EURO už 1. januára 2009. Štátny inštitút odborného vzdelávania odbor Slovenské centrum cvičných firiem a EUROPEN-PEN International – svetové centrum cvičných firiem so sídlom v nemeckom Essene usporiadalo už aj 05.-06. septembra 2007 dvojdňový odborný seminár v Bratislave, kde boli hlavnými témami seminára: Praktické skúsenosti Nemecka so zavedením EURA, ako zlepšiť medzinárodné kontakty v cvičnej firme a význam mena cvičnej firmy. Hlavným lektorom bola Suzana Temkov, manažér pre medzinárodnú spoluprácu EUROPEN.

Prečo zavádzame euro ? No jednoducho preto, lebo musíme. Záväzok prijať euro bol súčasťou Zmluvy o pristúpení k ES a referenda o vstupe do EÚ. Nemáme možnosť nikdy neprijať euro. Tzv. "opt-out" má len Dánsko a Veľká Británia.

Prečo zaviesť euro 1.1.2009 v SR ? Pretože čím skôr, tým lepšie. Je to aj preto, že Slovensko je členom Európskej únie a kráča po ceste, na konci ktorej má byť zavedenie eura 1.1.2009 . Meniť túto cestu by bolo nezodpovedné hlavne preto, lebo by stratili dôveru finančných trhov. Význam nemá ani čakať na okolité krajiny. Sú našimi partnermi, ale aj konkurenciou pri získavaní investorov.

Medzinárodný veľtrh cvičných firiem je už známy aj súťažami cvičných firiem. Obidva dni veľtrhu 6 komisií nezávisle na sebe hodnotilo stánky cvičných firiem, komunikáciu, katalógy, logá, slogany a elektronické prezentácie. Predsedníčkou poroty bola Ing. Ľudmila Velichová, PhD. z Katedry pedagogiky EU v Bratislave a v hodnotiacich komisiách pracovali aj študenti EU v Bratislave.

V hodnotiacej komisii elektronických prezentácií boli zastúpení aj Ing. Zdenka Zubalová z EU v Bratislave a Ing. Daniel Ňarjaš z SCCF, ktorým aj touto cestou musíme poďakovať za technické zabezpečenie nielen tohto jubilejného ročníka Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem v Bratislave. Výsledky hodnotenia súťaží cvičných firiem ako aj všetky umiestnenia nájdete na www.siov.sk v časti „Slovenské centrum cvičných firiem“ pod „Vyhodnotenie 10. MVCF“, kde už teraz môžete nájsť aj fotogalériu 10.MVCF. Vecné ceny získalo tento rok rekordných 37 cvičných firiem. Pri príležitosti jubilejného 10. výročia konania Medzinárodného veľtrhu cvičných firiem, sa vedenie Slovenského centra cvičných firiem rozhodlo vyhlásiť súťaž o Logo tohto podujatia. Logo 10. MVCF sa už používalo na tlačovinách vydaných k veľtrhu. Uzávierka súťaže bola 30. júna 2007 a výherca súťaže CF HardSoft, s.r.o. z Obchodnej akadémie na Račianskej ulici v Bratislave bol vyhlásený a odmenený počas slávnostného vyhodnotenia a odovzdávania cien 10.MVCF, ktoré sa uskutočnilo druhý deň veľtrhu po 14.30 hodine na pódiu v Spoločenskej sále, kde pol hodinu pred tým skončili elektronické prezentácie. Porota a celý tím SCCF mal, čo robiť, aby časovo stihli vyhodnotenie. O 14.30 sa v priestore pod pódiom už medzi účastníkov čakajúcich na výsledky súťaží veľtrhu CF nevmestila ani ihla, o čom svedčia aj zábery na web stránke ŠIOV. Výsledky súťaží vyhlásila predsedkyňa poroty Ing. Ľudmila Velichová, PhD. Keďže sme mali tak bohatú účasť aj zo zahraničia, porota udelila v hlavnej súťaži dve prvé miesta, dve druhé miesta a dve tretie miesta. Prvé miesto získala slovenská cvičná firma Rozette z Obchodnej akadémie na Nevädzovej ulici v Bratislave a prvé miesto takisto obsadila aj F.E.Globex SRL z Colegiul Economic F.S.Nitti z rumunského Temešváru. Ešte raz srdečne gratuľujeme.

V závere chceme poďakovať všetkým, ktorí svojou podporou prispeli k zvýšeniu prestíže celého podujatia a umožnili skvalitniť priestor pre tvorivosť a získavanie odborných a praktických zručností zúčastnených mladých ľudí.

Ďakujeme firme Renault Kestler, s.r.o,, Východoslovenskej energetiky a.s., SPN - Mladé letá, mediálnym partnerom: Slovenskej televízii, TV-JOJ, televízii Markíza, Slovenskému rozhlasu - rádiu Regina, redakcii Rádiožurnál a samozrejme odborným garantom z Ekonomickej univerzity v Bratislave a všetkým školám, ktoré nám pomáhali pri organizácii celého podujatia, menovite Združenej strednej škole potravinárskej na Farského 9 v Bratislave a Obchodnej akadémii na Dudovej ulici taktiež v Bratislave.

Ing. Gabriela Horecká

vedúca odboru

Slovenské centrum cvičných firiem